Gazdaság

A karácsony hiénái – csak óvatosan ezekkel a webáruházakkal

Nincs annál nagyobb bosszúság, mint amikor a nehezen összekuporgatott pénzből megrendeljük karácsonyra a gyereknek, amire már régóta vágyott, aztán nem kapunk semmit. Vagy kapunk, de nem azt, amit vártunk. És aztán se pénz, se posztó.

Olvasói levelet kaptunk: panaszt egy webes kereskedőre. A velük kapcsolatos panaszok egyébként rejtélyes néven futó Facebook-oldalukon is láthatóak:

Forrás: Facebook
Forrás: Facebook

Új helyett használtat küldtek

Olvasónk két gyermekének rendelt karácsonyi ajándékot, mint mondta: „blackfriday-os áron”. Ez saját bevallása szerint 20 százalékkal jelentett olcsóbbat, mintha máshol vette volna meg a kütyüket (két Xboxot, az egyiket 60, a másikat 85 ezer forintért). A termékeket újként hirdette az eladó egy online adok-veszek oldalon.

Ami furcsa volt, hogy nem a saját számlaszámát adta meg, hogy hova utaljon a vevő, hanem egy másik magánszemélyét. (Úgy tudjuk, több panaszos utalt is erre a számlaszámra, volt aki kapott, valamit, volt, aki nem. Nem szólalt meg a fejükben a vészcsengő.)

Olvasónk azonban az utánvételhez ragaszkodott. Azonban amikor átvette a futártól a termékeket tartalmazó csomagot, a kinézete alapján már rosszat sejtett, így felbontani a rendőrségre ment, ahol jegyzőkönyvet is felvettek.

A csomagban használt készülékek voltak, használati útmutató nem volt hozzájuk, számla helyett vételi jegyet küldött az eladó, és arra firkantotta rá a garancia idejét. Olvasónk minden felmerült dokumentumot elküldött nekünk.

(A vételi jegy egyébként szabályos bizonylat – például a vadon gyűjtött termékek átvételekor, vagy használt termékek ellenértékes átvételénél állítja ki a vevő. Ha úgy vesszük, kvázi egy elismerés arról, hogy használt termékről van szó.)

Hárít az eladó

Olvasónk erre élni kívánt webes vásárlásnál a törvény által előírt 14 napos, indoklás nélküli elállási jogával, ezért visszapostázta a kütyüket, és jelezte az eladónak, hogy visszakéri a pénzét. Az eladó azonban azóta sem veszi át a csomagot, és nem küldte vissza a pénzt sem. Ellenben küldött néhány keresetlen emailt.

Olvasónk tudomása szerint három feljelentés is van a kereskedővel szemben (aki a hivatalos nyilvántartás szerint egyéni vállalkozó, tavaly október óta). Volt, aki semmit nem kapott a pénzéért, más pedig szintén használt berendezést talált a csomagjában új helyett.

Ami érdekes: van egy olyan károsult is, aki egy másik webáruházon keresztül rendelt, de ugyanannak a harmadik magánszemélynek kellett utalnia, mint annál a webáruháznál, amellyel olvasónk kapcsolatba került. (Utóbbi károsult november 10-e óta nem kapta meg a kifizetett terméket.)

Megkerestük a kereskedőt is, miért nem veszi át az olvasónk által visszapostázott kütyüket, miért nem fizeti vissza az árukat, holott ez törvényi kötelezettsége lenne, de kérdéseinkre nem reagált. A hatóságoktól és az online hirdetési oldaltól viszont kaptunk választ.

Kitiltották az inkorrekt kereskedőt

A Jófogástól, ahol olvasónk vásárolt, azt írták megkeresésünkre, hogy a levélben említett felhasználót csütörtökön (múlt héten) kitiltották az oldalról, mert a felhasználóktól értesítést kaptak a nemkívánatos üzleteléséről. (Mint megtudtuk, korábban már más oldalról is kitiltották őket.)

A blokkolás mellett felhívták a fraud csapat figyelmét is arra, hogy ha mátészalkai konzol-hirdetővel találkoznának, akkor ellenőrizzék az adatait.

A Jófogás hangsúlyozta: indulása óta kiemelten ügyelnek a biztonságra és a felhasználók védelmére, ezért a hagyományos ügyfélszolgálat mellett egy külön csapat foglalkozik a hirdetések minőségének ellenőrzésével, illetve külön emberek dolgoznak a csalások kiszűrésén és kezelésén is.

A konkrét esetben szerintük nem beszélhetünk klasszikus csalóról, mert a termékek megérkeztek. Azoknál minőségi probléma merült fel, amit képtelenség előzetesen ellenőrizni. Ilyen esetben csak a felhasználók értesítése alapján tudnak eljárni – tették hozzá.

Semmi esetre se küldjenek pénzt!

Azt is kiemelték, hogy a Jófogás minden egyes bejelentést kivizsgál, és ha indokolt, blokkolják is az illetőt, IP-cím, email és telefonszám alapján. Ezután többször már nem tud hirdetni rajtuk keresztül. Az eljáráshoz tartozik még, hogy értesítik azokat, akikkel kapcsolatba lépett az elmúlt időszakban, és felhívják a figyelmüket, hogy semmi esetre se küldjenek pénzt.

Az előre utalás veszélyeiről egyébként is több csatornán keresztül igyekeznek tájékoztatni, de mint írták, a hirdető és vásárló közötti megegyezésre már nincs hatásuk.

Ezúton is ösztönözzük a felhasználókat, hogy legyenek körültekintők és ha bármi hasonlót vélnek felfedezni, azonnal jelezzék nekünk, hogy mielőbb eljárhassunk az ügyben – hívták fel a figyelmet végül.

Megtévesztés gyanúja

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) azt írta megkeresésünkre, hogy hozzájuk még nem fordult senki panasszal ebben az ügyben. A hatóság szerint az esetleírás alapján felmerül a hibás teljesítés, vagy a megtévesztés gyanúja is, de az ügy a csalás büntetőjogi kategóriáját is érintheti.

Hogy megállapíthassák, miről is van szó, az esetet ki kell vizsgálnia az illetékeseknek. Hibás teljesítés miatt a panaszos bírósághoz, megtévesztés gyanújával a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat, a csalás megállapítása pedig a rendőrség hatáskörébe tartozik.

Mire ügyeljünk?

Az NFH tanácsokkal szintén szolgált levelében:, jelezve, hogy az apróhirdetési oldalakon hirdetőket gyakran nehéz azonosítani.

  • Érdemes olyan terméket és eladót választani, akinél megjelenik a személyes átvétel, vagy az utánvétes fizetés lehetősége, így elkerülhető, hogy fussunk a pénzünk után.
  • Több olyan portál is működik, ahol az adás- vételt minősíteni kell vagy lehet, pont azért, hogy a visszajelzésekből következtetve könnyebb legyen dönteni az eladó/vevő megbízhatóságáról.
  • Amikor olyan termékekkel találkozunk, amelyek ára gyanúsan olcsó, legyünk különösen körültekintőek, és ha nem vagyunk meggyőződve arról, hogy az adásvétel rendben fog lezajlani, inkább máshol vásároljuk meg a kiszemelt dolgot.

Közhely de sajnos igaz, hogy gyakran az olcsóbb a drágább. Ha a fent leírtakhoz hasonló kellemetlen helyzet áldozatai lettünk, mindenképpen érdemes bejelentést tenni az illetékes hatóságoknál, hogy az ügyet hivatalosan kivizsgálhassák – írta az NFH.  (Olvasónk sorban minden lehetséges fórumon panaszt tett.)

ORFK: Több hasonló ügyben nyomozunk

A rendőrségtől a konkrét személlyel (üggyel) kapcsolatban az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény értelmében adatvédelmi okok miatt nem kaptunk tájékoztatást. Viszont azt írták megkeresésünkre, hogy az országban több rendőri szervnél is folyik hasonló ügyekben eljárás.

A bűncselekmények megelőzése érdekében a rendőrség az alábbiakra hívja fel a figyelmet:

  • A hirdetések kapcsolatban, valamint a biztonságos vásárlás lebonyolítása érdekében az internetes portálok is adnak tájékoztatást. Olvassuk el!
  • Vásárlás előtt körültekintően járjunk el, az interneten keressünk rá a hirdető személyére, olvassuk el az esetleges hozzászólásokat, megjegyzéseket.
  • Amennyiben az interneten vásárolt terméket nem kapjuk meg az előleg, vagy teljes ellenérték kifizetését követően, haladéktalanul tegyünk feljelentést a rendőrségen! A feljelentés megtételekor a vásárlás, az ellenérték kifizetésének dokumentációját, valamint az esetleges levél-, üzenetváltást, hirdetést másolatban – a hirdetés linkjét – csatoljuk a feljelentéshez! Amennyiben bűncselekmény gyanúja megállapítható, a rendőrség megindítja a büntetőeljárást.

A rendőrség a police.hu internetes portálon is tett közzé tanácsokat az internetes vásárlások kapcsán, illetve kifejezetten az adventi időszakra is készítettek a biztonságos vásárláshoz tájékoztatót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik