Március elején számoltunk be róla, hogy a kormány folytatja a reklámpiac működését meghatározó előírások átalakítását. Ennek lényege az lenne, hogy a reklámügynökségek tevékenységét a mostaninál jóval szűkebb keretek közé szorítanák. Megtiltanák például a jövőben a bónusz alkalmazását. A bónusz eddig annak fejében járhatott, ha az ügynökség hirdetést szerzett egy-egy médiumnak.
A Magyar Lapkiadók Egyesülete csütörtöki közleményében leszögezi: a gazdaságnak és a médiaiparágnak szüksége van a hatékony szabad piaci működésre, a bónuszrendszer szabályozásával kapcsolatos törvény azonban szakmai egyeztetésre szorul. A beavatkozás az MLE és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) szerint „jelen állapotában szakmailag megalapozatlan, és az egész magyar gazdaság számára rendkívüli mértékben veszélyes.”
A szervezet úgy látja: a tervezett intézkedéscsomag következménye a piaci koncentrációs folyamatok felgyorsulása, a hazai kis és közepes méretű médiaszereplők további háttérbe kerülése lehet, így egészségtelen struktúrájú piac kialakulása várható. Érvelésük szerint „a nagy hirdetőpartnerek feltehetően nem fognak majd több száz médiummal egyenként megállapodni, így megint a globális platformok és multinacionális szereplők kerülhetnek előnyös helyzetbe”, ami leginkább a kis- és középvállalkozások számára okoz jelentős problémát.
Hol marad a kiszámíthatóság?
A javaslat a MLE véleménye szerint ellentétes a kormány által meghirdetett céllal, miszerint kiszámítható gazdasági környezetet akar teremteni a magyarországi cégek számára. „Elég csak arra tervre utalni, hogy a bónusz-rendszer eltörléséről és a teljes reklámpiac felborításáról szóló jogszabály az elfogadása után gyakorlatilag rögtön életbe lépne.”
A javaslat teljesen ellentétes a gazdaságszabályozás alapelveivel a hatósági ár és a szerződéses kényszer alkalmazása a gazdaság egészét – vállalkozásokat, médiatervezőket, vásárlókat és a médiumokat – érintő nyilvánosság iparágban” – írják.
A MLE és az MTE arra kéri a kormányt, hogy a tervezetet vonja vissza, a szakmai egyeztetéseket mielőbb kezdje meg, mert a bónuszra nem lehet önmagában, csak a teljes reklámgazdasági hatásmechanizmus szerves részeként tekinteni.