Gazdaság

Reszkethetnek a vendéglátósok

A NAV megelégelte, hogy milyen kevés adót fizetnek, ezért saját bevallásuk szerint totális, 24 órás ellenőrzést indít a fővárosban. Tehát az eddigi általános gyakorlattal szemben éjszaka is ellenőrizni fognak. Lehet, hogy sikerül megtörni a csalókat?

Átfogó ellenőrzésbe kezd a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a budapesti vendéglátósok körében, megelégelve azok kirívóan alacsony adózási fegyelmét. A más régiók revizorait is mozgósító napi 24 órás fellépés célja, hogy véget vessen a vásárlókat megtévesztő visszaéléseknek és rákényszerítse a vendéglátóhelyeket, hogy bevételeikről szabályos bizonylatot adjanak. A mulasztók szigorú büntetésre számíthatnak – írták közleményükben.

Kétharmaduk eltitkolja a bevételét

A NAV fedett próbavásárlásainak tapasztalatai szerint a főváros turisták által látogatott belső kerületeiben kirívó mértéket öltött az egyébként magas árakkal működő vendéglátóhelyek bevételeltitkolása. Míg általában az ellenőrzések egyharmadában, ebben a szektorban ennek kétszeresében derül ki valamilyen szabálytalanság.

Az adóhatóság szerint a vendégeket jellemzően „nyugtának tűnő blokkal” tévesztik meg, azt a látszatot keltve, hogy szabályos bizonylatot adtak. Volt rá példa, hogy amikor az egyik vásárlónak ez feltűnt, a pincér szabályos pénztárgépi nyugtát csak többszöri, határozott kérésre volt hajlandó adni. Olyan is előfordul, hogy csak az alkoholos termékek eladását bizonylatolják, a többi fogyasztást már nem. Vagyis a kasszákba be nem ütött bevétel adózatlanul vándorol a vállalkozó zsebébe.

Ilyen tapasztalatok alapján a NAV a frekventált budapesti helyszíneken átfogó ellenőrzésbe kezd, bevonva más régiók revizorait is. Az online pénztárgépektől érkező adatok alapján jogkövetőnek ítélt vendéglátóhelyeket egyébként nem kívánják zaklatni. Kihangsúlyozták, hogy a nap 24 órájában végzett célzott ellenőrzések, a vissza-visszatérő nyílt és fedett próbavásárlások és a forgalomszámlálás célja az, hogy a visszaéléseket felszámolják.

Fotó: Hír24/Neményi Márton

Sokba fájhat, ha nem adnak nyugtát

Nyílt próbavásárlásról akkor beszélhetünk egyébként, ha a revizor felfedi magát, ami többnyire olyankor fordul elő, ha rendellenességet észlel.

A törvénysértésen (nyugtaadás elmulasztása) ért vendéglátósok pedig szigorú büntetésre számíthatnak. Ami azt jelenti, hogy az egymillió forintos felső határhoz közeli összegű bírságot kaphatnak. Ismételt mulasztásnál pedig üzletbezárásra számíthatnak, és további következményként utólagos adóellenőrzést is elrendelnek náluk. Szóval elég sokat kockáztatnak.

A fedett próbavásárlás lényege pedig az, hogy a revizor nem szól, hogy ott volt. Vagyis az üzletben nem is tudják meg, hogy náluk éppen ellenőrzés folyt. Utóbbi többnyire akkor jellemző, ha a revizor nem talál hibát. Mondhatnánk erre, hogy akkor ezzel nem is kell foglalkozni. De ez nem igaz. Mert a fedett próbavásárlásokkal is rengeteg adatot gyűjthet a NAV, ráadásul az üzlet tudta nélkül, és később megnézheti például, hogy az adóbevallás összhangban van-e azzal, amit tapasztaltak – világosított fel minket a Dr. Vilmányi Adószakértő Iroda vezetője, Dr. Vilmányi Ágnes.

Csiki-csuki

A forgalomszámlálás viszont abszolút nyílt dolog: a revizor bemegy, és hosszasan, akár egész nyitva tartás alatt figyeli az üzletet. No de ilyenkor nyilván nem tesznek semmi olyat, ami törvénybe ütközne. Jogos a kérdés, mi értelme hát ennek? Vilmányi szerint nagyon is sok. Mert ha mindent szabályosan kell csinálni, akkor (ha korábban nem így ment a dolog), kiugró forgalom realizálódhat a pénztárgépben a „revizoros napon”.

Ez pedig rögtön felvetheti annak gyanúját, hogy teszem azt máskor nem volt beütve minden tétel az online pénztárgépbe. Ha pedig elég sűrűn ellenőriznek, és a nem ellenőrzött napokon rendre visszaesik a forgalom, még megalapozottabb lehet egy átfogó utólagos ellenőrzést elrendelni. Amelyben aztán a NAV azt is megbecsülheti, vajon mennyi bevételt titkolt el, mennyi adót nem fizetett be a tulaj, amelynek behajtás lehet a vége. Tehát többszöri ellenőrzés következménye az üzletbezárás és az adóvégrehajtás miatt a cég működésén kívül a cég létét is veszélyezteti!

Csiki-csuki helyzet ez a trükközőknek. Hiszen a revizor orra előtt nem tehetik meg, hogy nem ütik be a tételeket. De ha beütik, azzal a hirtelen kiugró forgalom miatt korábbi sefteléseikre is fény derülhet. Na és kérdés, hogy ha elment a revizor, mit tesznek. Lesz-e bátorságuk újra nem beütni a tételeket, vagy kamu nyugtát adni? Ha igen, megint megzuhan a NAV-nál látható forgalom. Ami gyanús lehet. Ha nem trükköznek, akkor meg a korábbi gyenge forgalomra kérdezhetnek rá náluk.

Mi várható?

Vilmányi szerint a NAV akciója elég jól felépített, így várható, hogy lesznek olyan vendéglátósok, akik nem kockáztatnak tovább, és kifehérítik a tevékenységüket. Vagyis tovább nőhet a bevallott, adózott jövedelem mennyisége, aránya. S ha a vendéglátósok egy része kifehéredik, annak lehet továbbgyűrűző hatása is, a beszállítók tevékenysége is fehéredhet.

De legalább ennyire elképzelhető az is, hogy máshogy fognak trükközni. Azaz a bevételeltitkolás helyett a költségoldalt manipulálják majd, nem valós vagy részben valós (fiktív) számlákkal. Azért, hogy kevesebb adót kelljen fizetniük, illetve hogy például a szürkén foglalkoztatott dolgozók zsebbe fizetett bérrészét ki tudják venni. Úgy véli, amíg ilyen magasak a bérterhek, addig ez utóbbit továbbra is sokan meg fogják kockáztatni.

Így ellenőrizhetjük, beütik-e

A szabályos pénztárgépi nyugta a vásárlók érdekeit is védi – szögezi le a NAV, és mindjárt be is von minket, hogyan ellenőrizhetjük ezt. A kapott „nyugtát” tüzetesebben megnézve ugyanis a csalás viszonylag egyszerűen leleplezhető. Mert a szabályos pénztárgépi nyugta legfőbb jellemzője egy kilenc karakterből álló úgynevezett „AP szám”, de az online adatforgalmú pénztárgépek által nyomtatott nyugtán egy öt karaktert tartalmazó „NAV Ellenőrző kód” is található.


Forrás: nav.gov.hu

És persze a szokásos „kellékek” is rajta kell, hogy legyenek, úgy mint sorszámozottnak kell lennie, valamint tartalmaznia kell a kibocsátó adószámát, nevét, címét és a kiállítás keltét, továbbá az adót is tartalmazó ellenértéket. Ha ezek bármelyike hiányzik, a nyugta nem szabályos, a vásárló pedig biztos lehet benne, hogy a vendéglátós őt is megkárosítva teszi zsebre az átvett ellenértéket – hívja fel a figyelmet az adóhatóság.

A NAV egyébként úgy tervezi, hogy az emelt ellenőrzési szintet mindaddig fenntartja, amíg az érintetteknél a nyugta- és nyugtaadási fegyelemben javulást nem tapasztal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik