Fotó: Shutterstock
A mintegy 700 kis-és középvállakozás (kkv) vezetőjének megkérdezésével történt reprezentatív felmérés azt mutatja, hogy jelenleg a hazai kisvállalkozások átlagosan 55 százaléka tervez valamilyen beruházást, ami újabb 5 százalékpontos csökkenés az előző negyedév adataihoz képest – derül ki a K&H Bank felméréséből.
A legnagyobb arányban továbbra is informatikai fejlesztésekre készülnek a kkv-k, ugyanakkor jelentősen, mintegy 5 százalékponttal csökkent az ebben gondolkodó vállalkozások aránya az előző negyedévhez képest. Ezt követi a gépekbe, berendezésekbe és a gépjárművekbe történő beruházás. Ezeknél – a vizsgált beruházási célok közül egyedüliként – enyhe növekedés is megfigyelhető.
Jelentős iparági különbségek
A tervezett beruházásokat tekintve jelentős különbségek vannak az egyes szektorok között. A legkisebb beruházási hajlandóság a kereskedelemben figyelhető meg. Itt is az informatikai fejlesztéseket és a gépjárműpark beszerzését, korszerűsítését említik leggyakrabban beruházási célként.
Az egyes szektorok közül a mezőgazdasági cégeknél a legnagyobb a beruházást tervező vállalkozások aránya. Az agrárvállalkozások esetében a gépek, berendezések beszerzése, korszerűsítése a fő beruházási terület, mintegy 57 százalékuk tervez ilyet a következő egy évben. Ezzel szemben viszont minimális az informatikai fejlesztéseket, valamint gépjárműbeszerzéseket tervező mezőgazdasági kkv-k aránya.
Az ipari cégek számára szintén a gépek, berendezések beszerzése a fő beruházási terület, nagyjából minden negyedik vállalkozás jelölte meg célként.
IT-beruházások
A szolgáltató cégek mintegy 54 százaléka tervez valamilyen beruházást a következő egy év során. A szektorra főként az IT-beruházások jellemzőek, durván minden harmadik vállalkozás tervez ilyet.
A cégek piacbővítési szándékai kis mértékben változtak az elmúlt negyedévben. Szeptemberben a cégek 37 százaléka mondta, hogy új piacot keres termékének, szolgáltatásának, és csupán 3 százalékuk tervez profilváltást. Összességében a kkv-k 25 százaléka foglalkozik termékfejlesztéssel, ez az arány a kereskedelemben lényegesen magasabb, mintegy 32 százalék.