Gazdaság

Hála és politika

Minden ősszel könnyeket csalnak az emlékezők szemébe a megható képsorok: a magyarországi határnyitás, a berlini fal leomlásának felidézése. A politikusok pátosszal teli beszédei ilyenkor történelmi tettekről, felelősségről, szolidaritásról, közös feladatokról szólnak – soha nem feledve Magyarország történelmi érdemeit. Az őszi „emlékezési szezon” elmúltával aztán évről évre riasztóbb adatok jelennek meg az újraegyesített Németország gazdasági állapotáról. A hazai rendszerváltozás politikusai mindig hangsúlyozták, hogy semmi esetre sem szeretnék aprópénzre váltani a határnyitás miatti – unalomig ismételt – hálát. Ez persze megfelel a hagyományos magyar virtusnak, de korántsem jelenti azt, hogy ne értékeltük volna, ne értékelnénk ma is egy gazdaságilag erős, világpolitikailag befolyásos Németország gesztusait, befektetői kedvét, problémáink iránti érzékenységét.


Hála és politika 1

PRŐHLE GERGELY, Magyarország volt berlini nagykövete

KÉT ÜTKÖZET. Tegyük azért egy pillanatra még félre a gyakorlatiasságot és az iróniát, maradjunk a pátosznál: valóban ritka, hogy két európai nemzet több mint ezer éve nem viselt egymás ellen háborút. Tudjuk jól, hogy a 955-ben a Lech-mezei csatában elszenvedett vereség vetett véget a kalandozások korának, áttételesen előmozdította a magyar államalapítást, a magyarság európai integrációját. Majd’ ezer évvel később, a berni labdarúgó-világbajnokság döntőjében a németek újabb vereséget mértek ránk, amelynek hordereje – de legalábbis szimbolikája – nem marad el a Lech-mezei csatáétól. A meccs végeredménye miatti elégedetlenségi hullámot többen az 1956-os forradalom előszelének tartják. Németország számára pedig a győzelem, mindössze 9 évvel a második világháborút követő totális megsemmisülés után, a nemzeti öntudatra ébredés első jelentős állomása volt. Így függ össze a Marshall-terv segítségével kibontakozó német gazdasági csoda társadalomlélektani megtámogatása Puskás Öcsi fájós lábával, és persze a berni döntő idején szakadó esővel (az viszont már 955-ben is sok bosszúságot okozott a szikes magyar ugarhoz szokott csapatainknak).

A történelmi múlt kulisszái előtt zajló események persze épp elég okot adnak arra, hogy a Németországban zajló folyamatoknak a szokásosnál is nagyobb figyelmet szenteljünk. Politikai kapcsolataink már a kádári konszolidáció időszakában is jobbak voltak annál, mint ami a béketábor más országai és Európa vezető gazdasági hatalma között megszokott volt. A német politikusok – szociál- és kereszténydemokraták egyaránt – becsülték magyar kollégáik pragmatizmusát. A szociáldemokraták ugyanakkor inkább óvtak a radikális reformoktól, mivel veszélyeztetve látták az általuk oly nagyra becsült stabilitási politikát, tartottak Moszkva haragjától. A kereszténydemokraták, elsősorban Helmut Kohl, világossá tették, hogy a plurális demokrácia létrejötte Magyarországon általuk is támogatott folyamat, ugyanakkor ők is nehezen bírták megérteni Antall József érvelését, miszerint a reformkommunista elit és a demokratikus pártok káderállománya nem elegyíthető. E félreértés hatása máig érzékelhető.

Az 1992 februárjában aláírt együttműködési szerződés kiváló alapot biztosított a két ország immáron demokratikus keretek közötti együttműködésének, biztosította számunkra Németország támogatását NATO- és EU-tagságunkhoz, szabályozta bilaterális kapcsolatainkat a politika, a gazdaság, a kultúra és az oktatás területén. Német politikusok mindig szívesen hangoztatták, hogy ők voltaképp hazánk „ügyvédei” az unióban, ami igaz is volt a kilencvenes évek folyamán. Nem csupán önzetlen szimpátiáról volt persze szó: számos vizsgálat kimutatta, hogy az EU keleti bővítése egyértelmű geopolitikai és gazdasági haszonnal jár Németország számára. Nem véletlen, hogy más nagy uniós tagálla-
mok ezt többször a németek szemére is vetették.

HÍD-SZEREPBEN. A Kohl-éra külpolitikájának legfőbb motívuma a világpolitika és Európa erőcsoportjai közötti kiegyensúlyozás, közvetítés volt. A Kohl-Mitterand együttműködés volt az Európai Unió motorja, a Washingtonhoz fűződő kapcsolat volt a biztonságpolitika alapja, a Moszkvára vetett óvó-aggódó tekintet pedig annak kifejeződése, hogy a Németország és Oroszország közötti kapcsolat nemcsak a régmúltban lehetett stratégiai jellegű, meg kell találni annak korszerű formáit is. A közép- és kelet-európai térségben Kohl számára Budapest és Varsó volt a két „legfontosabb cím”, kifejezve ezzel azt is, hogy hazánknak egyfajta híd szerepet is szánnak Délkelet-Európa irányába.

Az ezredforduló első éveiben a Schröder-kormány e kényes egyensúlyt egyre inkább feláldozta a belpolitika oltárán: az iraki háború ellenzése olykor Amerika-ellenes hangulatot gerjesztett, ami a francia-német viszonynak is meghatározó motívuma lett. A kis országok iránti figyelmet felváltotta a nagy-, vagy legalábbis középhatalmakkal való együttműködés preferenciája, ami által a német-magyar kapcsolatok is veszítettek intenzitásukból. A számok mindennek ellenére imponálóak, bár a tendenciák korántsem reményteljesek. Nem lehetünk például optimisták annak láttán, hogy 2003-ban a hazánkba áramló működő tőkének már csak 8 százaléka érkezett Németországból, a Német-Magyar Gazdasági Kamara felmérése szerint pedig a német üzletemberek többsége nem bizakodó hazánk gazdasági fejlődését illetően.

A Németországban állítólag engedély nélkül munkát vállaló honfitársainkkal kapcsolatos botrányokból nem kell messzemenő következtetéseket levonnunk. A figyelmeztető jelzésekre ugyanakkor oda kell figyelni: Németország nehéz gazdasági helyzetében, a munkaerőpiac feszült állapotában már nincsenek tekintettel a történelmi kulisszákra, a hála immáron valóban nem politikai kategória. A tettrekészség és a politikusok munkahely-teremtési elszántságának bizonyítására még egy ilyen magyarellenes hangulatot keltő akció sem drága. Fontos volna az is, hogy az eddiginél több ügyben sikerüljön Németország támogatását megnyernünk számunkra fontos európai kérdésekben. A kisebbségvédelem problémái, az unió költségvetése, fontos európai intézmények székhelye – csak néhány olyan ügy, amelyben szükségünk lenne a korábbról ismert légkörben való szoros együttműködésre.

VIRÁGZÁSRA VÁRVA. Helmut Kohl 1990 májusában az újraegyesítés hevében azt ígérte az NDK polgárainak, hogy a szociális piacgazdaság hamarosan „virágzó vidékké” változtatja a Trabant-füstös keleti tartományokat. Az újraegyesítés óta nyugatról keletre transzferált euró százmilliárdok igencsak megviselték a nyugati tartományok gazdasági teljesítőképességét, de persze azért látható nyomott is hagyott – elsősorban a keleti fogyasztási szokásokon és az infrastruktúrán. Virágzásról ettől persze még korántsem beszélhetünk, ami a magyar gazdaság számára minden, csak nem előnyös. A német újraegyesítés 15. évfordulója alkalmából tehát aligha tehetünk mást: német barátainkkal együtt egyre türelmetlenebbül várjuk a virágba borulást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik