Gazdaság

Diétás menü

Az egészséget hangsúlyozó akciókkal válaszolnak egy film támadására a gyorsétteremláncok. Már amelyik felébred.

Jókora áldozatot hozott a Super Size Me című filmje elkészítéséért Morgan Spurlock rendező. Az amerikai filmes egy hónap alatt 12 kilót szedett fel, tönkretette az egészségét, a szexuális életét és depressziós lett. Mindezt úgy érte el, hogy 30 napig csak a McDonald’s éttermeiben étkezett, és az eladók minden kérdésére igennel válaszolt. A film a rendhagyó kísérletet dokumentálja, s a gyorséttermeket okolja az amerikai lakosság tömeges elhízásáért.


Diétás menü 1

Budapesti étteremben. Akciók, ellenakciók

BEETETÉS. Az Egyesült Államokban nagy sikert aratott dokumentumfilmet a múlt héten Magyarországon is bemutatták, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium pedig rögtön népegészségügyi programjába illesztette. Két napig a diákok ingyenesen nézhették meg a filmet, a minisztérium és a forgalmazó Best Hollywood mozilánc akciójaként. „Szeretnénk az egészséges táplálkozásra nevelni a fiatalokat, márpedig ők járnak legtöbbet gyorsétterembe” – magyarázza Tóth Judit, a tárca szóvivője. Ezt a GfK Piackutató Intézet adatai is alátámasztják: felmérésük szerint a magyar lakosságból a tizen- és huszonéves fiatalok látogatják leggyakrabban a gyorséttermeket (lásd a grafikont). A filmben is elhangzik: e láncok a gyerekeknek szóló ajándékokkal, játékokkal, szülinapi zsúrok szervezésével próbálják meg „beetetni” a legkisebbeket. A dokumentumfilm szereplőinek listáján némi éllel Ronald McDonaldot, a bohócot is szerepeltetik, akit az amerikai kutatási eredmények szerint a gyermekek még hétévesen is valós alaknak tartanak, míg a Mikulás létezésében átlagosan csupán ötéves korukig hisznek.

Bár az öndokumentáló főhős csak a „Mekiben” étkezik, a filmben felvillan a többi amerikai lánc, a Burger King, a Wendy’s, a Taco Bell, a Kentucky Fried Chicken emblémája is, s a közétkeztetésen is elverik a port. „A kampány nem egy cég, és nem is a gyorséttermek, hanem az óriási energiatartalmú, vitaminban, tápanyagban szegény ételek ellen irányul” – jegyzi meg Tóth Judit. „Közös a célunk: a stratégiánkban, s így választékunkban is a kiegyensúlyozott táplálkozás fontosságát hirdetjük” – ért egyet a minisztériumi szóvivővel Hiller Katalin, a McDonald’s Magyarország Kft. marketing- és kommunikációs menedzsere. Szerinte a film bemutatása óta nem csökkent a forgalom az amerikai és európai üzletekben. A társaság nemrég a mozgást és az egészséges táplálkozást hangsúlyozó akciókat indított az egész világon. Amerikában megszüntette a film címét inspiráló gigaméretű Super Size Menüt, amire Spurlockot többször is rábeszélték az eladók. (Magyarországon e néven egy másfajta akciót futtat a cég.) Az athéni olimpia jegyében görög salátát illesztettek a választékba, az egészséges táplálkozásról és az ételek tápanyagtartalmáról szóló kiadványokat helyeztek el az éttermekben, és az aktív életmódra a saláták mellé olcsón megvásárolható lépésmérővel is emlékeztetik vendégeiket. (Utóbbi eszköz a filmben is szerepel, a főhős ezzel ügyel rá, hogy ne mozogjon többet, mint egy autóval járó átlagos amerikai.) Állításuk szerint mindez a filmtől függetlenül történt, Amerikában azonban az időzítés egybeesett a premierrel – igaz, Magyarországon az egészséges menüvel megelőzték a filmet.

Magasra tör a Subway


Viszonylagos csendben nyitották meg pár napja Budapesten a Sub way szendvicslánc első hazai éttermét. A társaság amerikai vezetése hosszú távon szeretné megelőzni a McDonald’sot, s 7 éven belül 50 éttermet készülnek létesíteni Magyarországon. John Holm, az étterem vezetője szerint máris nagy az érdeklődés a franchise rendszerű üzemeltetésre. Az idén – az első egység sikerétől függően – 3-4 további helyiséget nyitnának. A szendvicslánc hazánkban egyelőre nem reklámozza magát. „Erre nincs is szükség, mert így is kígyóznak a sorok az üzlet előtt” – jegyzi meg Holm.

„A McDonald’s előnyt kovácsolhat a támadásból, most ugyanis felfokozott érdeklődés kíséri ezt a témát. Ha válaszol rá, és változtat menüin, az emberek úgy fogják megjegyezni, mint az első céget, amelyik ezt megtette „ – véli Kecskeméti Attila marketingszakember. Szerinte a társaság kommunikációja helyes volt: nem a filmet próbálták megcáfolni, hanem önálló egészségkampányba kezdtek. A McDonald’s képviselője egyébként – jogosan – csak annyi kommentárt fűz a filmhez: aki napi 5 ezer kalóriát fogyaszt el, az mindenképpen el fog hízni. (Spurlock ugyanis akkor is a nagyobb menüt választotta, ha nem volt éhes.) A társaság arra épít, hogy a fogyasztó tudja, mi jó neki, s maga dönti el, mit szeretne enni. A cég ebben csak információkkal segíti a vásárlót. Hasonló logikával utasította el az amerikai bíróság tavaly az elhízott tinédzserek keresetét a McDonald’s ellen: az érvelés szerint mindenki tisztában van a hamburgerevés veszélyeivel. A szkeptikusok szerint azonban – noha eddig is szerepelt saláta az étlapon, legfeljebb nem azt reklámozták – a gyorsétteremben kínált fogások többsége továbbra is túl sok zsírt és kalóriát tartalmaz. Sőt, a salátához választható egyes öntetek zsírtartalma a szendvicsekével vetekszik. Az elhízásért és más nyavalyákért azonban nem csak ez a társaság, és nem is csak a hamburger tehet. „Most kellene előre gondolkodni a csokoládék, chipsek gyártóinak, és nem megvárni, hogy őket is támadás érje” – javasolja Kecskeméti Attila.


Diétás menü 2

KÉRJ NAGYOBBAT. A hazai piacon a McDonald’s-nál egy nagyságrenddel kisebb Burger King egyelőre nem vette magára a fenyegetést. E gyorsétteremlánc jelenlegi akciója itthon éppen arra ösztönöz nyereményekkel, hogy „kérj nagyobb menüt!” A Burger King azonban világszerte gondokkal küzd, éttermeinek ötöde veszteséges, s 15 éve alatt a nyolcadik vezérigazgatót „darálta be”. Amerikában várhatóan az év végig letaszítja ezüstérmes helyéről az eddigi harmadik legnagyobb lánc, a Wendy’s. Utóbbi társaság (amely Magyarországról egy rövid kaland után kivonult) érzi az idők szavát, s az egészség jegyében új „házi” salátával rukkolt ki Amerikában. Igaz, némi rántott csirke ebbe is belepottyant.

Ugyancsak az egészség-marketingre fordítja éves reklámköltségvetése ötödét az Egyesült Államokban a Subway szendvicslánc, amely a múlt héten Magyarországra is megérkezett (lásd külön). A divatos Atkins-diétába is beilleszthető szendvicseket hirdetnek, s harcot indítottak a gyermekkori elhízás ellen. Új amerikai tévéreklámjukban három kisgyerek arról mesél, hogyan sikerült – természetesen a cég termékeit fogyasztva – megszabadulniuk kövérségüktől.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik