A „rúzs index” fogalmát 2001-ben Leonard Lauder, az Estée Lauder nyugalmazott elnöke alkotta meg. Megfigyelte ugyanis, hogy a gazdasági nehézségek idején több fogy a kozmetikumokból. Ám jelenleg a körömlakkok eladási adatai felülmúlják az ajakrúzsokét: 65%-kal emelkedett 2008 óta.
Az igazán művészi megoldások egyediek – Fotó: Shutterstock
Mintegy 15 éve, hogy a körömlakk (újra) címlapra kerülhetett, mint azt Rory Cook Dicker, az A History of U.S. Feminisms (az amerikai feminizmus története) szerzője megállapította, a „csajos feminizmus” érkezett el ezzel. A nők visszakövetelték a korábban elvetett nőies dolgokat – gondoljunk csak a melltartó égetések időszakára –, ismét kivágott ruhákat és babydollt öltöttek magukra. Emlékszünk még ugye a girl power korszakra (súgunk: a Spice Girls is valami ilyesmiről dalolt), a körömlakkok akkor is óriási népszerűségnek örvendtek.
Míg Amerikában az Urban Decay és a Hard Candy hódított 12 dollárért, mi a Constance Carroll termékeit szerezhettük meg valamivel olcsóbban, a tehetősebbek pedig Cutexbe „fektettek”. Manapság azonban elözönlötték a drogériákat az olcsó termékek, de akár közértben(!) vagy „százforintos” boltban is zsákmányolhatunk egy-két száz forintért, és nem feltétlenül lesz rosszabb a végeredmény, mint a drágábbak használata után.
Határ csak a fantázia és az ízlés szab
Ugyanakkor a trend másik jellemzője a művészi körömdíszítés, amit a többség inkább szakemberre bíz: strasszok, 3D matricák, csillámpor és flitter is kerülhet a díszes karmokra a végén, de gumi gyümölcs, szárított virág és tört kagylóval is dolgoznak a mesterek. Ám az ügyesebbek maguk is kipróbálhatják, hiszen a hozzávalók szintén elérhetők bármelyik illatszerüzletben, akár az olcsó árkategóriában is.