Élet-Stílus

Bankolj otthonról vagy akár zsebből

Tovább nőtt az internet- és mobilbanki ügyfelek száma az elmúlt időszakban, de a szolgáltatások kihasználtsága még így is határozottan alacsonynak mondható, különösen a mobilbank esetén.

Emelkedett tavaly az internetes és mobilbanki szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek száma: a GKI jelentése szerint 2004. június 30-án a hazai hitelintézeteknél 396 ezer lakossági és 61 ezer vállalati ügyfélnek volt internetbanki szolgáltatásokra vonatkozó szerződése. Az előző évvel összehasonlítva a lakossági internetbanking ügyfelek száma 41 százalékkal, míg a vállalatiaké 24 százalékkal
Bankolj otthonról vagy akár zsebből 1

emelkedett. Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra ugyanakkor hozzávetőleg 540 ezer lakossági és 59 ezer vállalati ügyfél kötött szerződést. A lakossági ügyfelek száma egy év alatt 69 százalékkal, míg a vállalatiaké 38 százalékkal növekedett.

A telefonos és mobiltelefonos szolgáltatás esetében alapvetően a lakossági ügyfelek, illetve az egyéni vállalkozások dominálnak. Ez érthető is, mivel egy cég sokkal nagyobb pénzügyi forgalmat bonyolít le, s ennek ellenőrzésére nem az SMS a legmegfelelőbb forma – mondja Kadlecovits Ákos, a CIB Bank e-banking főosztályvezetője. Az internetes szolgáltatás esetében a vállalati ügyfelek részaránya már jelentősebb. A Budapest Banknál például a cégek forgalmának hozzávetőleg 15 százaléka internet alapú, 30 százaléka papír alapú és 55 százaléka üzleti terminál.








Biztosítási adatok SMS-ben
A Credit Suisse Life & Pensions biztosító lengyel leányvállalata a Topcall által fejlesztett SMS-megoldás segítségével informálja ügyfeleit. A közepes méretű lengyel biztosító és nyugdíjalap-kezelő társaság körülbelül 500 ezer ügyfele és területi munkatársa ezen az úton hozzáférhet fontos információkhoz, valamint élet- és nyugdíjbiztosítása aktuális egyenlegéhez. Az SMS-szolgáltatás gyorsabb és olcsóbb, mint egy telefonhívás a biztosítási ügynöknek, az adatok pedig ismételten lehívhatók, mivel a mobil készülék tárolja őket. Az adatbiztonság érdekében az ügyfél PIN-kódot és az ügyfélszámát tartalmazó SMS-t küld ki a biztosítótársaságnak. Ha a szolgáltatott adat helyes, a rendszer elmenti a telefonszámot, és a felhasználó aktiválási visszaigazolást kap. Ezután olyan információkat hívhat le, mint például a befizetett részletek száma, a következő biztosítási díj esedékessége és a számlaegyenleg.

Nehézkes kezelni


A piackutatás számai megtévesztők, mivel a megkötött szerződésekre vonatkoznak, de nem tükrözik a tényleges kihasználtságot, amely a mobilbanki szolgáltatásoknál még elég alacsony. A bankok által kiküldött információs SMS-eket már megszokták az ügyfelek, és szeretik is, mert jól beleillik egyéb telekommunikációs szokásaik sorába – tudtuk meg Kiss Évától, a Budapest Bank kommunikációs munkatársától. Az SMS-ben kezdeményezhető interaktív parancsokat viszont már kevesebben használják, s ők is csak néhány funkcióra, jellemzően egyenleglekérdezésre, kártyaaktiválásra, limitmódosításra, és egyéb szolgáltatások aktiválására. Ennél persze sokkal többre lenne lehetőség. Az ügyfelek mégsem élnek ezekkel, elsősorban a kezelési nehézségek miatt. Az SMS-parancsok pontos megadása sok ügyfélnek gondot okoz, ezért a legfőbb feladat ezek egyszerűsítése.

A Budapest Bank ezekre a problémákra a Mobilbank extra szolgáltatást kínálja, amelyben SMS-parancsok kiadása nélkül, menürendszerből tallózva lehet interaktív utasításokat adni, ez nagyban elősegíti e funkciók használhatóságát. A Mobilbank extra szolgáltatással május óta aktív tranzakciók indítására is van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy titkosított SMS-ben lehet átutalási megbízást adni, illetve a szerződött partnerekkel közüzemi számlákat kifizetni. A szolgáltatás még új, így elterjedtsége alacsony, de a bank a most is tartó országos kampánnyal az ügyfélszám további növekedését szeretné elérni – mondja Kiss Éva.


Mobilaláírás


A mobilbanking alacsonyabb kihasználtságának másik oka a felhasználók bizalmatlansága. Az egyre ismertebbé váló fogalom, a mobilaláírás új azonosítási módot jelent, már több hazai banknál is megjelent. Segítségével tovább növelhető az internetes bankhasználat biztonsága, és ezáltal az ügyfelek bizalma is – tudtuk meg az OTP Bank kommunikációs osztályától. Igénybevétele esetén bejelentkezéskor, továbbá – ha az ügyfél ezt az opciót választja – az aktív internetbanki tranzakciók indításakor egy véletlenszerűen generált kódot küld a rendszer SMS-ben az ügyfélnek. Az internetbanki belépéskor az alapadatokon (azonosító, jelszó, számlaszám) kívül ezt a számsort kell megadnia a bejelentkezőnek.

A kódot az aktív tranzakciók végrehajtásához is meg kell jeleníteni az internetes felületen, ilyenkor a megbízásokat befogadja a rendszer, de feldolgozásukra csak azt követően kerül sor, hogy a tranzakciókat SMS-kóddal az ügyfél megerősítette. Az SMS-kód időkorlátos, csak az SMS-üzenetben megadott időhatárig érvényes, azután a rendszer nem fogadja el, s a tranzakciót nem hajtja végre. A szolgáltatás igénybevételéhez nem kell külön eszköz az ügyfélnek, csak egy mobiltelefonra van szüksége.



Bankolj otthonról vagy akár zsebből 10

Lassan megszokjuk


Az internetbankingot a lakossági ügyfelek eleinte, az ismerkedési időszakban csak arra használják, hogy ellenőrizzék számláik egyenlegét és tranzakcióikat. Ha ezt már megszokták, akkor következnek a bankkártyás műveletek, majd az átutalások – mondja Keller András, a Budapest Bank termékmenedzsere. A tapasztalat azt mutatja, hogy sok embernek eszébe sem jut, hogy ha internetbank segítségével fizeti számláját, megkímélheti magát a postai sorban állástól, a sárga csekkek kis befizetési bizonylatainak esetleges elkallódásától, vagyis inkább a megszokás dominál. Ha viszont valaki egyszer megtapasztalja az online utalás kényelmét, utána már egyre több számláját fogja ilyen módon átutalni.

A vállalatoknál más a helyzet, mivel a hatályos törvényi szabályzás eleve előírja a bankszámlák meglétét, illetve bizonyos kifizetések bankszámláról indítását (főleg az APEH felé). Ezért a cégek nagyon hamar átálltak az elektronikus fizetési módokra.

Az internetes banki szolgáltatások fejlesztésénél nagy súlyt fektetnek a fejlesztők arra, hogy minél több böngészőprogram támogatott legyen, és emellett a különféle biztonsági megoldásokra és persze a kényelmi funkciókra is figyelmet fordítanak. Utóbbira már most is számos példa van, például az OTP Bank Hirdetőtábla szolgáltatása, amelynek a segítségével általános felhívó, tájékoztató üzeneteket jeleníthet meg a bank az összes internetes szolgáltatást használó ügyfelének.

De említhetjük még a K&H hitelkártya mobilinfót, amely hitelkártyaszámlához rendelhető speciális szolgáltatáscsomag. Az ügyfél külön sms-értesítést kérhet a fedezetlen átutalási tételekről, illetve hiteleinek törlesztéséről. Lehetősége van az üzenetek nyelvének (magyar, angol, német) megválasztására is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik