Lázár János egykori kancelláriaminiszter holdudvarába sorolt céggel, az Ész-Ker Zrt.-vel kötött méretes, 1,5 milliárd forintos keretszerződést a Magyar Turisztikai Ügynökség és három leányvállalata. A közbeszerzési tanácsadási megbízás jövő év végéig szól. A fő turizmusszervezőn kívül a megbízó leánycégek:
- a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt.,
- a Magyar Divat & Design Ügynökség Zrt. (MDDÜ) és
- a Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség Nonprofit Zrt.
Az MDDÜ állami divatcég, ahol a miniszterelnök leánya, Orbán Ráhel ismeretségi köréből kerültek ki a vezetők, és nemrég patinás irodaházat kapott Budán, az Istenhegyi úton. A Kisfaludy2030 a Balaton kiemelt turisztikai térség fejlesztéseit fogja össze, a Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség feladata pedig a turisztikai marketing összehangolása, az imázskiadványok elkészítése.
Volt ennél már nagyobb megbízása is karrierje során az Ész-Kernek, de úgy tűnt, hogy Lázár távozása után a tanácsadócég is kijjebb szorul a NER centrumából.
Az Ész-Ker a Lázár-korszakban a Miniszterelnökség udvari közbeszerzési tanácsadójaként ténykedett, de már jóval korábban, Lázár hódmezővásárhelyi polgármestersége idején is együtt dolgoztak. A közvilágításszerelő világbajnok Elios meneteléséhez a mintaprojektet éppen Hódmezővásárhely szolgáltatta, az önkormányzatnak pedig – mint később az Európai Unió csalás elleni hivatala megállapította – a minden ízében szabálytalan közbeszerzéshez a tanácsokat az Ész-Ker adta.
Az együttműködés folytatódott, és a csúcspontját akkor érte el, amikor az Ész-Ker minden idők legnagyobb közigazgatási tanácsadó tenderének részese lehetett. A Miniszterelnökség 4,8 milliárd forintos megbízását elnyerő tanácsadó konzorcium tagjai között volt a Fidesz-alapító, azóta országgyűlési képviselővé választott Bajkai István nevével fémjelzett, Orbán Viktor jogi ügyeiben is eljáró SBGK Ügyvédi Iroda is. A külső tanácsadók bevonása elméletileg arra szolgált, hogy az uniós támogatású projektek közbeszerzéseinek szabályosságát segítsék, ám a brüsszeli revizorok minden eddiginél több hibát találtak a közbeszerzésekben, és a rengeteg szabálytalanság miatt minden tizedik euró visszafizetését javasolta az Európai Bizottság.
A botrányos hibaarány nyomán a teljes, 4,8 milliárdos keretet nem is használhatta fel a konzorcium, a Miniszterelnökséget Lázár Jánostól átvevő Gulyás Gergely legalábbis azt közölte, hogy felmondták a szerződést. A miniszter kevéssé költséghatékonynak nevezte a külsős tanácsadók megbízását, a brüsszeliek kevésbé szemérmesen durva túlárazást jeleztek a magyar hatóságoknak. Később az is kiderült, hogy az eredetileg uniós pénzből tervezett tanácsadás számláit – az Elios bő 13 milliárd forintjához hasonlóan – ki sem küldte Brüsszelbe a magyar kormány, azt a magyar adófizetők állták.
Sőt, a Miniszterelnökség egy 4 milliárd 995 millió forintos tanácsadói kontraktust is „kifuttatott”, amelynek a fő kedvezményezettje ugyancsak az SBGK és az Ész-Ker volt. Ez a keretmegállapodás a hazai forrásból, azaz a magyar költségvetésből finanszírozott közbeszerzések ellenőrzésére szólt.
A sokmilliárdos betlit bennfentesek akkoriban úgy értékelték, mint leszámolást a „Lázár-árvákkal”, annak ellenére, hogy az Ész-Ker-tulajdonos Kárpáti Péter György több cége is előkelő helyen szerepelt a Fidesz kifizetési listáján, és összeköthető volt akár a miniszterelnöki családdal is – 2016 augusztusáig érdekelt volt az Orbán Ráhel-Tiborcz István házaspár törzshelyeként emlegetett Terminal éttermet üzemeltető Pakor-Gasztronómia Kft.-ben. A jelek szerint azonban korai volt temetni az Ész-Kert, most ugyanis a tapasztalt tanácsadócég Rogán Antal keze alá dolgozhat. Az ő fennhatósága alá tartozik a Magyar Turisztikai Ügynökség.
Az ügynökség létrehozása Rogán ötlete volt még 2016-ban, és a korábban a gazdasági tárcához tartozó turizmus a fejlesztési tárca érintésével végül a Miniszterelnöki Kabinetirodánál, tehát Rogán portfóliójában kötött ki. Időközben a miniszter felesége, Rogán-Gaál Cecília is megfordult az ügynökség közelében. Az MTÜ nem csak az idegenforgalomban aktív: tavaly csatornázták alájuk a magyar divatipart is, a Divatipari Marketing Igazgatóság vezetését pedig Orbán Ráhel barátnőjére, Bata-Jakab Zsófiára bízták.
Kiemelt kép: Koszticsák Szilárd / 24.hu