Belföld

Meghekkelték a Kerényi-kiállítást

A köztévés éhségsztrájkolók a megjelent sajtósok létszámát is kihasználva elözönlötték a Nemzeti Galériát. A képeket leminősítették, majd eltakarták. Egy nappal korábban még Orbán Viktor előtt méltatta ugyanezeket a képeket Kerényi Imre miniszterelnöki megbízott egészen más atmoszférában.

Az utóbbi idők civil dzsemobirjain is központi szerepet kapott köztévés éhségsztrájkolókból kinőtt Tiszta Kezek Mozgalom lazán meghekkelte az éppen egy nappal korábban megnyitott kiállítást a Nemzeti Galérián. Az Új Alaptörvény életbelépésének alkalmából rendezett kiállításon egyébként a Kerényi Imre, udvari kultúrführer által összefogdosott piktorok műveit tekintheti meg a nagyérdemű kedd óta.


Nézze meg Kerényi Imre történelemóráját a galériában!

Fotó: Neményi Márton

A kiállítás hétfői megnyitóján megjelent a kormányközeli elit, beszédet mondott Orbán Viktor is, de csak miután részt vett Kerényi Imre tárlatvezetésén, ahol a megrendelő egyenként bemutatta a képeket és azok készítőit a miniszterelnöknek. Orbán Viktor a holokausztról szóló Gyémánt László kép előtt állva megkérdezte a festőt, „A katolikus testvérek nem szóltak még? Majd fognak” – mondta a miniszterelnök mosolyogva.

A Tiszta Kezek Mozgalom immáron munkanélküli tagjai (karácsony után egy nappal az MTVA azonnali hatállyal, rendkívüli felmondással szüntette meg Nagy-Navarró Balázs és Szávuly Aranka munkaviszonyát) időben bővelkedvén úgy gondolták, nem volt elég az Opera előtti óriásgyűlés ’orbántakaroggyal’, a cirkuszt cirkusszal kell kioltani. A várbeli Turul alatt gyülekező civil csoportosulásra nemcsak a sajtó, de a nemzeti radikálisok is szemet vetettek, akiknek azonban úgy látszik, lassan 6 évnyi vonulgatás sem volt elég a fővárosi tájékozódás elsajátításához, így nekik sikerült a XII. kerületi Pokorni-Turulnál kikötni, ezzel pedig a madárvédő akció kudarcba fulladt.

A TKM egyik alapítója, a köztévé előtti éhségsztrájk főszereplője, Nagy-Navarró Balázs kihasználta a sajtó figyelmét és a 13 milliós költségvetésű Kerényi-tárlat elzsolozmázásán túl felhívta a figyelmet arra is, hogy míg a közmédia a költségvetésből idén korábban soha nem látott méretű, 75 milliárd forintos támogatásban részesül, addig egy jelentős lefaragás után ennek mindössze tizedét kapja a színházvilág, rosszul járnak bizonyos néptáncsoportok és a balett is.

Az egyébként az újságírók létszámánál jóval kisebb civil tömeg a rövid beszédeket követően elindult a Nemzeti Galéria bejárata felé. A Galéria személyzetét először a rohanó fotósok és operatőrök sokkolták, de miután világossá vált, hogy mindenki váltani fog sajtós jegyet, Navarróék pedig csoportosért fizetnek fejenként 2100(!) forintot, megnyugodtak a kedélyek. Bár talán érdemes megjegyezni, hogy a műalkotások előállítását az adófizetők egyébként Magyarországon viszonylag szűkös köre egyszer már lejattolta.

Nagy-Navarróék ezután elözönlötték a kiállítótermet és elkezdték minősíteni, méltatni a kiállított kortárs képeket, melyek a magyar történelem „hőseit és anti-hőseit” (forrás: Kerényi Imre) ábrázolják különböző állapotokban. Galkó Balázs színművész, Bojár Iván András művészettörténész, művészeti szakíró és Vágvölgyi B. András filmrendező, filmkritikus a verbális méltatást követően háttal fordultak a képeknek és felemelt kézzel eltakarták a műalkotásokat. Bár az elektromos dallamkürt focidrukker dallamát üvöltető funkcióját a Nemzeti Galériában a mi gyomrunk már nem bírta, még performanszként sem.


A képre kattintva galéria nyílik

A múzeum egyik alkalmazottja, aki elsőként értetlenkedett a sajtós huszárrohamon, a Hír24-nek elmondta, a kiállítás nyilvános, bárki megtekintheti, aki váltott belépőjegyet, csak a hirtelen érkezett nagy tömegen lepődtek meg. Mikor a kiállítás státuszáról kérdeztem, úgy reagált: „Ez egy befogadott kiállítás, nem képzeli, hogy ez az én tárlatom?!”

Olvasói sztorik