Belföld

Unják a magyarok a plázázást

A Gfk. felmérése szerint a lakosság 42 százaléka szívesebben vásárol kisebb, önálló üzletekben.

Reprezentatív felmérése során az általános vásárlási szokásokat és imázselemeket vizsgálta a GfK. A felmérés szerint tavalyhoz képest megnőtt a különálló boltok kedveltsége és látogatottsága, míg a belvárosi plázáké csökkent.

A különálló boltokba leggyakrabban betérők aránya lényegesen meghaladja az ezen üzleteket kedvelőkét. A tavalyi évhez hasonlóan a lakosság 16 százaléka eleve “vásárlás-ellenes”. Ők jellemzően férfiak és náluk a vásárlásnak pénzügyi gátja is van, emellett valószínűleg azt hagyományosan női feladatnak tekintik.

A bevásárlóközpontok látogatásának gyakorisága az elmúlt évekhez képest nem változott jelentős mértékben. Gyakori, azaz legalább heti látogatónak minősül a megkérdezettek egyharmada és 31 százalék azok aránya is, akik csupán 2-3 havonta vagy annál is ritkábban keresnek fel egy plázát.

A legtöbb bevásárlóközpontban a 15-34 évesek, a felsőfokú végzettségűek, magas jövedelműek, a társadalom felső 4 százalékát jelentő “felső plusz” és a 17 százalékot kitevő “hedonista fiatalok” vásárlói szegmense járt a felmérést megelőző egy hónapban. A legkevesebb bevásárlóközpontot az idősebbek, a szerényebb jövedelműek, a kis településeken élők és a különálló boltokat preferálók keresték fel – derül ki a közleményből.

A második legkedveltebb bevásárlási helynek számító városszéli plázák elsősorban az aktívan dolgozók körében népszerűek, különösen az ingázóknál. A belvárosi plázákat pedig elsősorban a fiatalabb korosztály (“hedonista fiatalok”) kedveli, akik a vásárlás mellett gyakran találkahelyként is használják e bevásárlóközpontokat, ahol a szórakozási és étkezési lehetőségek is adottak.

Ajánlott videó

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Olvasói sztorik