Belföld

A BKV ritkítja járatait

Egy civil szervezet szerint a BKV Rt. engedély nélkül ritkította járatait annak érdekében, hogy pénzt takarítson meg. A közlekedési társaság szerint ők csak a megváltozott forgalmi helyzethez igazodtak, a főváros vizsgálódik.

A Városi és Elővárosi Egyesület Forgalomszervezési munkacsoportja szerint a közlekedési társaság annak érdekében vezette be májustól a járművek sűrűségének csökkentését, hogy ezzel többszáz millió forintot takarítson meg. A buszjárat ritkítása mellett nagy forgalmú villamosvonalak menetrendjét is érintette a szolgáltatáscsökkentési program első üteme, amely május másodikával indult be.

Az angyalföldi utasok vasárnap például már most is húsz percet várnak a 14-es villamosra, a pestlőrincieknek pedig húsz helyett negyven percet kell ácsorogniuk esténként a 36-os busz megállójában. A program a belvárosi járatokat sem kíméli: az 5-ös, 15-ös vagy 105-ös buszok is ritkábban járnak ezen túl.

A BKV Rt. a tömegközlekedési szolgáltatást – az Országos Sajtószolgálat információi szerint – a Fővárosi Önkormányzat jóváhagyása nélkül fejlesztette vissza, figyelmen kívül hagyva, sőt megszegve a főpolgármester által aláírt és a Fővárosi Közgyűlés által néhány hónapja jóváhagyott Paraméterkönyvet. Ráadásul az utasok figyelmét sem hívták fel a menetrendek változására.

A BKV csak követi a változásokat

A BKV Rt. szerint azonban nincs ok aggodalomra, csupán az utasok igényéhez, az utazási szokásokban bekövetkezett változásokhoz igazították a menetrendet. „A felelős szolgáltatói működéshez hozzátartozik, hogy azokon a vonalakon és időszakokban, ahol az utazási szokások ill. a városi életforma változása forgalomcsökkenést hozott, megvizsgáljuk a közpénz-felhasználás hatékonyságának javítását. Ezt a forrást beépítve teremthetők meg a feltételek az érdemi fejlesztésekhez ott, ahol az a növekvő igények alapján indokolt” – áll a BKV közleményében. A május elején 17 vonalon életbe lépett menetrendváltozás ennek szellemében történt. A módosítások olyan, csúcsidőn kívüli időszakokat érintenek, amelyekre csökkent az igény. Ilyen például a hétköznap kora hajnali és a vasárnap reggeli időszak. A májusban bevezetett változtatások azonban a BKV közlése szerint nem érintik a csúcsidőszakot, a vonalhálózatot és az üzemidőt

A BKV Rt. tagadta azt az állítást is, amely szerint az önkormányzatok tudta nélkül változtatott menetrendjén. A közlekedési vállalat közleményében hangsúlyozza, különböző projektekről folytat tárgyalásokat a Fővárosi Önkormányzattal, amelyek a tömegközlekedés fejlesztését, illetve felhasználható tartalékok feltárását szolgálják. A szolgáltatás folyamatos felülvizsgálatával kinyert tartalékok pedig ebbe a projektekbe kerülnek.

A főváros vizsgálódik

A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes ugyanakkor hivatali vizsgálatot rendelt el szerdán annak tisztázására, hogy jogszerűek-e a BKV által nemrég bevezetett járatritkítások. Vajda Pál elmondta, a fővárosi önkormányzat és a BKV közötti közszolgáltatási szerződés alapján a cégnek meghatározott teljesítményt kell biztosítania. Ez a teljesítmény vonalanként, az utasforgalmi igényeknek megfelelően változhat. Abban az esetben azonban, ha valahol csökkentik a teljesítményt, másutt növelni kell azt, ennek betartását szigorúan ellenőrzik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik