Összegzésképpen elmondható, hogy az erőteljes gazdasági növekedés és a 2002-ben esedékes országgyűlési választások ellenére a következő két esztendőben nem lesz osztogatás – legalábbis az adórendszeren keresztül nem.
Személyi jövedelemadó
Az szja rendszerben jövőre, sőt még 2002-ben is 20,7 százalékos lesz az átlagos adóterhelés, s ez a ráta magasabb, mint amekkora 1998-ban, vagyis az előző kormány utolsó, választási évében volt. A kedvezmények főleg a gyermekes családokat illetik majd meg.
kedvező változások• Emelik a gyermekek utáni adókedvezményt: jövőre az egygyermekesek évi 400 ezer, a kétgyermekesek több mint 640 ezer, a háromgyermekesek pedig 1 millió 350 ezer forintig mentesülnek az adófizetés alól, s minden további gyermek esetén 300 ezer forinttal nő az adómentes jövedelem, ráadásul a kedvezmény a magzat után is jár
• A szociális gondozásért és a lelki segélyszolgálat ellátásáért kapott díj adómentességi határa 48 ezer forintra nő
• Az egyéni vállalkozók is igénybe vehetik a 2001 végét követően felvett beruházási hiteleik kamata után az adókedvezményt, illetve beruházási kiadásaik esetén a maximum 10 millió forintos adóalap-kedvezményt, valamint a kutatás-fejlesztés címen felmerült költségeik 200 százalékát érvényesíthetik, vagyis 100 százalékos adóalap-kedvezményt kapnak
kedvezőtlen változások• Minden reprezentáció adóköteles természetbeni juttatásnak minősül; az e címen elszámolt költség után 44 százalék szja-t kell fizetni, viszont a társasági adóalapot nem kell növelni
• Megszűnik a tőkeszámlán elhelyezett értékpapírok árfolyamnyereségének adómentessége
• A külföldi állam joga szerinti munkaviszony is nem önálló tevékenységnek minősül, vagyis a jövő évtől nem vonatkozik rá a 10 százalékos, igazolás nélkül levonható költséghányad
• A fizető vendéglátó tevékenységet folytató magánszemélyek kivételével jövőre megszűnik a tételes átalányadózás lehetősége
Társasági adó
A gyermekes családok mellett a kormány másik kedvence a kis- és középvállalkozások köre; számukra a kabinet ugyancsak adócsökkentést ígért, s mellé jelentős adminisztrációs könnyítéseket helyezett kilátásba. Ugyan a módosítások nem könnyítik meg jelentősen a vállalatok életét, ám önmagában már az is elismerést érdemel, hogy a jövőben a multik mellett a kisebb magyar vállalkozások is adókedvezményben – méghozzá nem is csak egyfélében – részesülhetnek.
kedvező változások• Az 50 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató, kizárólag természetes személyek tulajdonában álló társaságok beruházási kiadásaik után adóalap-kedvezményt vehetnek igénybe, legfeljebb évi 10 millió forint erejéig
• Két további adókedvezményt vezetnek be: az egyik a környezetvédelmi beruházásokhoz kötődik, a másik pedig a kisvállalkozók beruházási hitelére fizetett kamatra vonatkozik
• A veszteségelhatárolásra vonatkozó szabályok úgy módosulnak, hogy az alapítási, átszervezési költségekkel is korlátlan ideig lehet az adózás előtti eredményt csökkenteni
• A képzőművészeti alkotás beszerzéséhez kapcsolódó adóalap-kedvezmény az adóévi beruházási érték 2 ezrelékéről 1 százalékra növekszik
• 100 ezerről 200 ezer forintra emelkedik azon tárgyi eszközök értéke, amelyeknél a számviteli törvény szerint meghatározott terv szerinti értékcsökkenés érvényesíthető
• Társasági adóelőleget a jövőben csak minimum 5 millió forint fizetendő adó esetében kell havonta leróni
kedvezőtlen változások• Szigorítják az alultőkésítésre vonatkozó szabályokat: a jövőben a saját tőke háromszorosát meghaladó – nemcsak kapcsolt vállalkozástól kapott – kölcsön kamatával növelni kell az adóalapot
• A “nem a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségekre” vonatkozó rendelkezések is szigorodnak: a 200 ezer forintot meghaladó szolgáltatások költségét csak akkor lehet elszámolni, ha a szolgáltatás igénybevételét az “ésszerű gazdálkodás követelményei” indokolták
• Kibővítik az osztalékadó fogalmát; ide tartozik majd a rejtett osztaléknak minősülő kamat vagy jogdíj azon része is, amely a szokásos piaci értéket meghaladja
• Megszűnik az a szabály, amely szerint a természetbeni juttatás mindig költség a társasági adó szempontjából
• Megszűnik a kamarai tagdíjhoz kapcsolódó adókedvezmény, valamint adóalap-növelés is
• Az egyszerűsített könyvvitelt vezető adózóknak is a számviteli törvény alapján kimutatott adózás előtti eredményből kell kiindulni az adóalap megállapítása során
Általános forgalmi adó
Ezúttal a fogyasztáshoz kapcsolt adóknál kevesebb korrekció történt, mint a jövedelemhez kapcsolt adóknál. A 2001 januárjától hatályba lépő változtatások többnyire a jogalkalmazást segítő pontosítások, például az egyszerűsített számla adattartalmával, a támogatásoknak az áfa-rendszerben való kezelésével kapcsolatosak. Vannak köztük persze érdemibb változások is: így például bizonyos termékek, szolgáltatások új besorolást kapnak.
kedvező változások• A kiváláskor történő vagyonátadás is mentes az adó alól
• Ha a koncessziós jog átengedése esetén a teljes ellenérték nem ismert, akkor a teljesítés időpontjának a részkifizetések esedékességének napja minősül
• Áfa nélkül évi 8 millió forintnál kisebb árbevételű vállalkozások nemcsak évente, hanem negyedévente is készíthetnek bevallást
kedvezőtlen változások• Az ingyenes szolgáltatás is adóköteles lesz, kivéve ha azt törvény vagy kormányrendelet írja elõ
• Az alanyi adómentességet választó adóalany az igénybe vett importszolgáltatás után is köteles lesz áfát fizetni
• A csecsemőpelenka 0 adókulcsa megszűnik, a jövőben 12 százalék adó terheli
Illetékek
Az illetékek terén főleg az ingatlanvásárlást érintő kérdésekben történt némi változás. A kormány lakáspolitikája ismét új elemmel gazdagodik, aminek az első otthonukat megvásárlók örülhetnek majd igazán, de a tavaszi árvizek miatt szerencsétlenül járt családok is igénybevehetnek egy új kedvezményt.
kedvező változások• A 30 millió forintot meg nem haladó értékű új lakás első megvásárlása illetékmentes lesz
• A természeti katasztrófa miatt megsemmisült lakások pótlására megvett, 6 millió forintnál kisebb értékű lakások vásárlása esetén nem kell illetéket fizetni
kedvezőtlen változások• Megszűnik az ügyvéd által az iroda rendelkezésére bocsátott ingatlan esetében az iroda általi megszerzés illetékmentessége, valamint az iroda megszűnésekor a felhalmozott vagyon tagok közötti felosztásához kapcsolódó mentesség is
Járulékok
A kormány egyik legfőbb ígérete – az élőmunkaterhek csökkentése – mind kevésbé valósul meg: a nyugdíjemelés miatt a korábban beharangozott tervekkel ellentétben nem 3 százalékkal csökkentik a tb-járulékot. Ráadásul a tételes egészségügyi hozzájárulás mindkét évben, 500-500 forinttal növekedni fog.
kedvező változások• 2 százalékponttal csökken a munkaadói tb-járulék
• A vegyes finanszírozású nyugdíjrendszert önkéntesen választók 2002 végéig dönthetnek a visszalépésről
• A gyed felső határa jövőre 80 ezer forint, 2002-ben 83 ezer forint lesz
kedvezőtlen változások• Megszűnik a 3 százalékos egyéni egészségbiztosítási járulék felső határa
• Jövőre 4200, utána 4500 forintra emelkedik a foglalkoztatók tételes egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettsége
• Emelkedik az önkéntes pénztárak által fizetendő felügyeleti díj, valamint a felügyelet által maximálisan kiszabható bírság mértéke