Poszt ITT

Figyelő Top 200 (2000): Kiskereskedelem

Kőkemény koncentráció

A javuló életszínvonal hatására bővülő fogyasztás elsősorban a nagyobb kereskedelmi láncok és bevásárlóközpontok kasszáiban érzékelhető, míg a kisebb üzletek elkeseredetten küzdenek a talpon maradásért.



Ami az ágazat jövőjét…

…pozitívan befolyásolhatja:


•A munkanélküliség csökkenése, a vásárlóerő izmosodása tovább növelheti a forgalmat
•A forint erősödése kedvezőtlenebbé teszi az exportot, mely a belföldi árukészlet növekedését idézheti elő
•A hitelintézetek növekvő intenzitású részvétele és termékbővítése a fogyasztási hitelek piacán növeli a vásárlási kedvet
…negatívan befolyásolhatja:
•A beszerzési ár alatti értékesítés törvényi szabályozatlansága miatt tőkeerős cégek akár veszteséget termelve is alacsony áron kínálnak termékeket, hogy tönkretegyék a gyengébb pénzügyi helyzetben lévő versenytársakat
•A kereskedelem koncentrációjának fokozódása tovább gyengíti a kisvállalkozásokat

Alig két százalékkal, 4822 milliárd forintra bővült a hazai kiskereskedelmi forgalom 2000-ben. Ez komoly megtorpanást jelent az 1999-es 7,7, s különösen az 1998-as 12,3 százalékhoz képest. A helyzet különösen érdekes, ha figyelembe vesszük, hogy a Magyar Nemzeti Bank jelentése szerint tavaly a fogyasztási céllal felvett lakossági hitelek összege (amely nem tartalmazza a lakáscélú hiteleket) a megelőző évi 232 milliárd forintról 341 milliárd forintra emelkedett, ami reálértéken számolva is 33,4 százalékos bővülést jelent. A háztartások eladósodottsági hajlamát a hitelintézetek termék- és szolgáltatáspalettájának folyamatos kiszélesítése, a lakosság egy részének jövedelmi viszonyaiban bekövetkezett pozitív változás, illetve a kedvező makrogazdasági környezet erősítette. A magyarországi háztartások múlt esztendei 7 százalékos eladósodottsági szintje azonban így is messze elmarad az uniós tagállamok 50 százalékot meghaladó mutatójától.
A hazai kereskedelem gyors ütemű átalakulásában – nagyságrendjük és forgalomkoncentráló képességük alapján – meghatározó szerepet játszanak a bevásárló-szolgáltató és szórakoztató központok, valamint a hipermarketek. Ezen új típusú létesítmények hazai megjelenése mindössze néhány éves múltra tekint vissza, ennek ellenére tömeges piacra lépésük eredményeként a régióban már Magyarországon a legmagasabb a kereskedelem koncentrációja. A múlt esztendő végén például a napi fogyasztási cikkek forgalmának 52 százalékát az üzletek 5 százaléka bonyolította, miközben a teljes forgalom 25 ezer bolt között oszlott meg.
Figyelő Top 200 (2000): Kiskereskedelem 1Az egyre élesebb versenyre a tőkeerős piaci szereplők jellemzően hálózatfejlesztésük gyorsításával reagáltak, mely folyamat 2000-ben tovább erősödött. A gyorsütemű fejlődésre jellemző, hogy a múlt esztendőben a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége adatai szerint összesen 78 olyan objektum építése zajlott, amelyek alapterülete meghaladta a 10 ezer négyzetmétert. A bevásárlóközpontok dinamikus fejlesztését gazdasági szempontok is motiválják, amelyet jól szemléltet, hogy jelenleg már a belkereskedelmi forgalom 13 százaléka ezekben bonyolódik, ezen belül az itt található üzletek részesedése a napi fogyasztásicikk- forgalomból 15 százalékos, az élelmiszer-forgalomból pedig 40 százalékos. Az AC Nielsen adatai szerint e tekintetben megelőzzük Görögországot (36 százalék) és megközelítjük az olasz (43 százalék) és a spanyol (47 százalék) adatokat.
A bevásárlóközpont-fejlesztési expanzió súlypontja az utóbbi időben áttevődött a vidéki városokra. A fővároson kívüli mall fejlesztések két csoportra oszlanak. A városi modell 20 ezer négyzetméter körüli vagy nagyobb alapterülettel, míg a regionális 10-15 ezer négyzetméteres objektumokkal jellemezhető. A tavaly elkészült szegedi, miskolci és nyíregyházi építésekkel lezárult az első ütem, amelynek eredményeként valamennyi nagyobb vidéki városban működik bevásárlóközpont, sőt Debrecenben és Miskolcon kettő is. A múl év decemberében megnyílt Kaposvár Plaza már a kisebb alapterületűek közé tartozik, amelyet további hat követ szerte az országban. Szűkülés következett be ugyanakkor a bevásárlóközpont-fejlesztők piacán, mivel a korábbi három jelentős beruházó-csoportból – TriGránit Rt., Transelektro Rt., Plaza Centers – jelenleg többnyire csak az utóbbi terjeszkedik idehaza lendületesen.
Természetesen a főváros sem marad el a vidék mögött: az itteni bevásárlóközpont-fejlesztések közül feltétlenül megemlítendő az ez évi átadásra tervezett Mammut II és az ugyancsak 20 ezer négyzetméteres MOM Centrum, valamint megkezdődött Európa egyik legnagyobb mall fejlesztő társaságának, a német ECE cégnek beruházásában az 50 ezer négyzetméter alapterületű Árkád bevásárlóközpont felépítése. Ennek átadása 2002 márciusára várható.
Ezzel összefügg a hazai kiskereskedelem átalakulásának másik látványos eleme, a modern bolttípusok – szupermarketek, hipermarketek, nagy diszkontok, Cash & Carry (C+C) áruházak – térhódítása. Valamennyi bevásárlóközpont jellemzője egy-egy nagyméretű – többnyire jelentős külföldi tőkével létrehozott – kereskedelmi lánchoz tartozó üzlet (például Match, Media Markt, Spar) megjelenése, tovább erősítve a kereskedelem koncentrációját.


Figyelő Top 200 (2000): Kiskereskedelem 2


A nemzetközileg is ismert kereskedelmi cégek (Tesco, Auchan, Cora, Metro, Spar, Match) “zöldmezős” beruházásaival, illetve a már meglévő kiskereskedelmi hálózat általuk történő felvásárlásával az értékesítési formák gyökeresen átalakultak, s a korlátozott hazai piacon a kereskedelmi hálózatfejlesztési boom 2000-ben is tovább folytatódott. A multinacionális cégek éles konkurenciaharcot folytatnak a piaci részesedés növeléséért, akár a veszteséget is vállalva.
Ennek mértékéről sokat elárul, hogy a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa 10-10 millió forintra büntette meg az angol érdekeltségű Tesco Global Áruházak Rt.-t és a francia tulajdonú Auchan Magyarország Kft.-t. Előbbi cég 2000. november 21-én Pesterzsébeten, november 29-én pedig Budaörsön nyitott áruházat a versenytárs Auchan áruházainak szomszédságában, s a Versenytanács indokolása szerint mindkét társaság november 22-től kezdve – megszakításokkal – december 22-ig egymás árait is felhasználó ár-összehasonlító listákat tett közzé szórólapokon, reklámtáblákon. Az azonos rendeltetésű összehasonlított áruk márkáját és gyártási helyét egyik társaság sem tüntette fel, ezek rendszerint eltértek egymástól, s a bemutatott árak sem mindig bizonyultak valósnak. Ennek ellenére előfordult, hogy a Tesco abszolút értékben, az Auchan pedig százalékban a náluk történő vásárlás esetén elérhető megtakarítást is megjelenítette.
A GfK Hungária Piackutató Intézet szerint a modern bolttípusok öt év alatt úgy elterjedtek Magyarországon, hogy a háztartások vásárlásainál a napi fogyasztási cikkekből már 59 százalékkal részesedtek a múlt évben. Ugyanez az arány 1996-ban mindössze 36 százalékot ért el, az intézet által mért 75-80 termékcsoportban. Jellemző a változások gyorsaságára, hogy öt éve még hiányoztak a kereskedelmi csatornák közül a hipermarketek és C+C áruházak. Utóbbiak forgalmából a nagykereskedelmi tevékenység mellett figyelemre méltó rész jut a lakossági fogyasztásra is.
Az ismertté vált hálózatfejlesztési stratégiák szerint az Auchan hipermarket-lánc 16 milliárd forintos költségelőirányzattal megkezdte legnagyobb áruházának felépítését, amelynek eladótere 19,6 ezer négyzetméter lesz, s amelyhez mintegy száz kis üzlet kapcsolódik majd további 8 ezer négyzetméteren. A kedvező tapasztalatok alapján a cég az elkövetkező öt évben további 16 hipermarket felépítését irányozta elő. A piaci verseny hatásának tudható be az is, hogy a Metro felülbírálta korábbi álláspontját, miszerint a megfelelő és optimális országos lefedettséget már elérte, s az idén további három C+C áruház megépítését irányozta elő.

Nagy- és kiskereskedők toplistája, 2000. (millió forint)
























Rang-
sor
A gazdálkodó neve Nettó árbevétel
Rank Name of company Net revenue
1. Panrusgáz Magyar–Orosz Gázipari Rt. 290 065
2. Metro Holding Kft.* 201 856
3. Tesco-Global Áruházak Rt. 126 356
4. Hungarotabak–Tobaccoland Dohányértékesítő Rt. 124 836
5. Csemege Szupermarketek Rt.* 90 426
6. British-American Tobacco Magyarország Kereskedelmi Kft. 89 200
7. Penny-Market Kereskedelmi Kft. 82 369
8. Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. 79 787
9. Hungaropharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. 78 835
10. Magyar Dohányforgalmazó Rt. 77 617
11. Plus Élelmiszer Diszkont Kft. 75 650
12. Magyar Hipermarket Kereskedelmi Kft. 69 834
13. Phoenix Pharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. 65 644
14. Nokia Hungary Kommunikációs Kft. 64 965
15. Fotex Rt.* 56 994
16. Procter And Gamble Magyarországi Nagykereskedelmi Kkt. 53 152
17. Magyar Lapterjesztő Rt.* 42 204
18. Vimpex Kereskedelmi és Vendéglátó Kft. 40 466
19. KITE Mezőgazdasági Szolgáltató és Kereskedelmi Rt. 37 563
20. Agrograin Kereskedelmi Rt.* 35 246
* Konszolidált adatok – Consolidated data

Ajánlott videó

Olvasói sztorik