Ma elindult az adóhatóság domainje alatt az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer webes felülete. A tesztüzemű honlap tartalmazza az interfész dokumentációját, illetve a regisztráció folyamatának leírását is.
Az EKÁER-rel nyomon követhetővé válik az áruk tényleges útja, hiszen a szállítással kapcsolatos adatokat (áru megnevezése, mennyisége, címzett, feladó adatai, szállító jármű rendszáma stb.) egy központi elektronikus rendszerben még a fuvarozás előtt kell rögzíteni. A kormány csodafegyvereként beharangozott EKÁER-rel az áfacsalásokat akarják visszaszorítani.
Korábban csak annyit lehetett tudni a rendszer technológiájáról, hogy ügyfélkapus regisztráció kell a használatához. Például nem volt ismert, hogy lesz-e lehetőség automatikus adatfeltöltésre, és hogyan fog történni a kommunikáció.
A webes felület tájékoztatója látszólag megnyugtatóan válaszol ezekre a kérdésekre, azonban akadnak további nyugtalanító kérdések.
A dokumentációból kiderül, hogy az XSD file-t egy XMLSpy v2014 sp1 (x64) nevű programmal készítették, amely az i-Cell Mobilsoft Zrt. nevére lett valószínűleg licencelve (megvásárolva), hiszen ez benne van a fejlécben. Az XML Spy programot sok szervezet használja XSD és XML file-ok szerkesztésére, módosítására. Ebből az tűnik ki, hogy ez egy teljesen saját készítésű séma file, tehát mindenkinek fel kell készülnie egy teljesen új sablonra.
Szakértőnk szerint, ez nem hasonlít sem az OECD SAF-T file-jához, sem más nemzetközi formátumhoz. A séma neve: EKAER 1.0. Mivel ez egy teljesen saját séma, formátum, így viszonylag rövid és felesleges mezők nincsenek benne. Azonban a mezők száma 96, ami elég sok lehet, ha mindet ki kell tölteni, adatbázisban tárolni, stb. Bár a fejlesztők próbáltak a rugalmasságra figyelni, nincs lehetőség SMS-ben küldeni a visszaigazoló kódot. Pozitívum, hogy a felhasználónév, és a hozzá tartozó kódolt jelszó is benne van az üzenetben, tehát nem lehet “hamisítani” az üzenetet.
A hiányosságokról nem a fejlesztők tehetnek, hanem a törvényhozás, amely mintha nem venne tudomást arról, hogy hogyan történik egy logisztikai szoftver fejlesztése, mennyi időt igényel egy új funkció kifejlesztése, tesztelése és ügyfelekhez eljuttatása. A dokumentáció PDF fájlja alapján jól látszik, hogy mintha a fejlesztők maguk is látnák, hogy egy ekkora horderejű kényszerből elvégzett változtatás lehetetlen ennyi idő alatt. Ezért nagy kérdés, hogy a gyakorlatban hogyan fog működni technológiailag a rendszer.
A fő tartalmi probléma tehát, hogy a vállalkozások nem tudnak megfelelően felkészülni a rendszerre, továbbra is fennáll. A szabályokat jelenleg is folymatosan változtatják, és eredetileg január elsejéig adtak volna határidőt az átállásra, holott a webes felület csak a mai napon állt fel.
A rendszerbe végül február 1-ig kell bejelentkezni, utána komoly bírságot kaphanak a vállalkozások, ha nem rendelkeznek EKÁER számmal.