Gazdaság

IT cégek a száguldó cirkuszban – Reklám és technológia

A dohánycégek kivonulásával az IT vállalatok vették át a főszponzor szerepét a Forma-1-ben.

Az informatika a huszadik század végére vált olyan erős iparággá, amely már megengedheti magának, hogy a televíziós közvetítéseknek köszönhetően hihetetlenül népszerűvé vált sportágat támogassa. Az autóversenyzés és információtechnológia pedig mára azért is elválaszthatatlanok egymástól, mert az istállók a csúcstechnológia nélkül nem érhetnének el egyre javuló eredményeket.

IT cégek a száguldó cirkuszban – Reklám és technológia 1 “A legek sportjában csak a legnagyobb világcégek követelhetnek helyet maguknak, és a Compaq az első informatikai főszponzor a Forma-1 történetében” – mondja Flesch Dóra, a Compaq Magyarország Kft. marketingmenedzsere. A Compaq a BMW WilliamsF1 szponzoraként 2000 óta látja el informatikai infrastruktúrával a csapatot, amely cserébe az autóra festett feliratokkal hirdeti kiemelt támogatóját. A csapat a szélcsatornás kísérletek szimulációhoz Compaq Alpha szervereket, a pálya menti mérnökök tevékenységéhez Evo notebookokat, a személyzet ellátására pedig iPaq kézigépeket használ. Hasonló termékpalettát nyújt a Hewlett-Packard a Jordan és a Jaguar számára: a fejlesztésekhez és a tesztekhez Unix szerverekkel és a rajtuk futó OpenView szoftverrel, a futamok lebonyolításához Omnibook notebookokkal és Jornada palmtopokkal járulnak hozzá, és a versenyek alatt a teljes HP-szerviz – így Mogyoródon a hazai HP-team is – haptákban áll az esetleges problémák megoldására. “Ilyen közbelépésre azonban eddig még nem került sor” – mondja Birnbauer Péter, a HP Magyarország Kft. szerver-üzletágának termékfelelőse.

IT cégek a száguldó cirkuszban – Reklám és technológia 2 Az idei szezonban a csapatoknak juttatott eszközökre az eddigieknél is nagyobb szükség lesz. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis – a sportág csapatjellegét tovább erősítendő – engedélyezte a telemetria kétirányúsítását, vagyis a lehetőséget, hogy az autó működésébe ne csak a pilóta, hanem a pályán kívül dolgozó mérnökök is beavatkozzanak. A telemetria, amely során a verseny alatt hasznos információk özöne száguldhat rádióhullámok útján a segítők és az autó között, a Forma-1-es technikai előírások szerint eddig csupán szigorúan egy irányba működhetett.

A telemetriának leginkább a motort érintő gondok esetében van jelentősége, például akkor, amikor esik az olajnyomás, vagy amikor a fordulatszám módosítására van szükség. Az autók a beépített több tucat szenzornak köszönhetően az istálló központi szervereit óriási adatmennyiséggel bombázzák valós időben; a fékhőmérsékletet és a kopási arányt, vagy a benzinfogyasztást jelző, nagyjából száz állandó paramétert ezek a szerverek gyúrják össze a pilóta – és újabban a mérnökök – számára hasznosítható információvá. Itt egy-egy fordulóban sok megabyte adatról van szó, amelyet a legtöbb istálló valós időben, műholdas kapcsolaton át – a West McLaren Mercedes például Siemens technológiát használva – saját székhelyére is elsugároz.

Jól jött az IT cégek számára a FIA teszttilalmat meghosszabbító döntése is, amelynek értelmében a szezon végétől az idén január elsejéig nem fejleszthettek Forma-1-es pályán a csapatok. Az új szabály célja az istállók költekezésének csökkentése – ezek büdzséje a mostani idényre összesen 2 milliárd dollár -, és ezen keresztül a kevésbé tehetős csapatok kímélése volt, ám pontosan ellenkező hatást váltott ki: a teamek méregdrága szimulációs technológiák bevetésére kényszerültek. Ezek támogatása általában az istállókkal már eleve szerződésben álló IT vállalatokra hárul. A McLaren esetében például a Sun Microsystemre, amelynek Sun Solaris 7 szerverei részt vettek a csapat új autómodellje, az MP4-17 tervezésében. “Olyan szoros az együttműködésünk a McLarennel, hogy az már több mint szponzoráció. Ez tizenöt éves múltra visszatekintő stratégiai együttműködés” – mondja Szkurka János, a Sun Microsystems Magyarország marketingigazgatója. A Jaguar Racing Team-nél a HP-nek jutott a fejlesztő munka (igaz, e csapat legújabb modelljét, az R3-ast nem sokkal a két héttel ezelőtti évadnyitó futam előtt, szárnyproblémák miatt, át kellett alakítani).

A Compaq ugyancsak aktívan vesz részt a BMW Williams fejlesztéseiben, azonban az ezekre, valamint a szponzorációra vonatkozó szerződéseket valószínűleg hamarosan módosítani kell. Carly Fiorina, a HP elnök-vezérigazgatója tavalyelőtt ellátogatott a Magyar Nagydíjra, az idén pedig, a részvényesek március végén várható szavazása után, a HP-Compaq egyesülést szentesítő döntést követő futamon, az interlagosi Brazil Nagydíjon is tiszteletét teszi. Addigra azonban az istálló sztárjai, Ralf Schumacher és Juan Pablo Montoya autóját valószínűleg újra kell majd festeni.

Az informatika a huszadik század végére vált olyan erős iparággá, amely már megengedheti magának, hogy a televíziós közvetítéseknek köszönhetően hihetetlenül népszerűvé vált sportágat támogassa. Az autóversenyzés és információtechnológia pedig mára azért is elválaszthatatlanok egymástól, mert az istállók a csúcstechnológia nélkül nem érhetnének el egyre javuló eredményeket.

“A legek sportjában csak a legnagyobb világcégek követelhetnek helyet maguknak, és a Compaq az első informatikai főszponzor a Forma-1 történetében” – mondja Flesch Dóra, a Compaq Magyarország Kft. marketingmenedzsere. A Compaq a BMW WilliamsF1 szponzoraként 2000 óta látja el informatikai infrastruktúrával a csapatot, amely cserébe az autóra festett feliratokkal hirdeti kiemelt támogatóját. A csapat a szélcsatornás kísérletek szimulációhoz Compaq Alpha szervereket, a pálya menti mérnökök tevékenységéhez Evo notebookokat, a személyzet ellátására pedig iPaq kézigépeket használ. Hasonló termékpalettát nyújt a Hewlett-Packard a Jordan és a Jaguar számára: a fejlesztésekhez és a tesztekhez Unix szerverekkel és a rajtuk futó OpenView szoftverrel, a futamok lebonyolításához Omnibook notebookokkal és Jornada palmtopokkal járulnak hozzá, és a versenyek alatt a teljes HP-szerviz – így Mogyoródon a hazai HP-team is – haptákban áll az esetleges problémák megoldására. “Ilyen közbelépésre azonban eddig még nem került sor” – mondja Birnbauer Péter, a HP Magyarország Kft. szerver-üzletágának termékfelelőse.

Az idei szezonban a csapatoknak juttatott eszközökre az eddigieknél is nagyobb szükség lesz. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ugyanis – a sportág csapatjellegét tovább erősítendő – engedélyezte a telemetria kétirányúsítását, vagyis a lehetőséget, hogy az autó működésébe ne csak a pilóta, hanem a pályán kívül dolgozó mérnökök is beavatkozzanak. A telemetria, amely során a verseny alatt hasznos információk özöne száguldhat rádióhullámok útján a segítők és az autó között, a Forma-1-es technikai előírások szerint eddig csupán szigorúan egy irányba működhetett.

A telemetriának leginkább a motort érintő gondok esetében van jelentősége, például akkor, amikor esik az olajnyomás, vagy amikor a fordulatszám módosítására van szükség. Az autók a beépített több tucat szenzornak köszönhetően az istálló központi szervereit óriási adatmennyiséggel bombázzák valós időben; a fékhőmérsékletet és a kopási arányt, vagy a benzinfogyasztást jelző, nagyjából száz állandó paramétert ezek a szerverek gyúrják össze a pilóta – és újabban a mérnökök – számára hasznosítható információvá. Itt egy-egy fordulóban sok megabyte adatról van szó, amelyet a legtöbb istálló valós időben, műholdas kapcsolaton át – a West McLaren Mercedes például Siemens technológiát használva – saját székhelyére is elsugároz.

Jól jött az IT cégek számára a FIA teszttilalmat meghosszabbító döntése is, amelynek értelmében a szezon végétől az idén január elsejéig nem fejleszthettek Forma-1-es pályán a csapatok. Az új szabály célja az istállók költekezésének csökkentése – ezek büdzséje a mostani idényre összesen 2 milliárd dollár -, és ezen keresztül a kevésbé tehetős csapatok kímélése volt, ám pontosan ellenkező hatást váltott ki: a teamek méregdrága szimulációs technológiák bevetésére kényszerültek. Ezek támogatása általában az istállókkal már eleve szerződésben álló IT vállalatokra hárul. A McLaren esetében például a Sun Microsystemre, amelynek Sun Solaris 7 szerverei részt vettek a csapat új autómodellje, az MP4-17 tervezésében. “Olyan szoros az együttműködésünk a McLarennel, hogy az már több mint szponzoráció. Ez tizenöt éves múltra visszatekintő stratégiai együttműködés” – mondja Szkurka János, a Sun Microsystems Magyarország marketingigazgatója. A Jaguar Racing Team-nél a HP-nek jutott a fejlesztő munka (igaz, e csapat legújabb modelljét, az R3-ast nem sokkal a két héttel ezelőtti évadnyitó futam előtt, szárnyproblémák miatt, át kellett alakítani).

A Compaq ugyancsak aktívan vesz részt a BMW Williams fejlesztéseiben, azonban az ezekre, valamint a szponzorációra vonatkozó szerződéseket valószínűleg hamarosan módosítani kell. Carly Fiorina, a HP elnök-vezérigazgatója tavalyelőtt ellátogatott a Magyar Nagydíjra, az idén pedig, a részvényesek március végén várható szavazása után, a HP-Compaq egyesülést szentesítő döntést követő futamon, az interlagosi Brazil Nagydíjon is tiszteletét teszi. Addigra azonban az istálló sztárjai, Ralf Schumacher és Juan Pablo Montoya autóját valószínűleg újra kell majd festeni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik