Egy hónap múlva új szabály szerint kellene működnie a webáruházi kiszállításnak, ehhez képest a piaci szereplők egy részre még abban sem biztos, rá is vonatkozik-e, hogy kötelező felkínálnia a postai kiszállítást. Aki pedig biztos abban, hogy vonatkozik rá az új szabály, de nem akar a postával együttműködni, már keresi a kiskaput – ami elvileg működhet is.
Március 28-tól a webáruházaknak fel kell tüntetniük az oldalukon a Magyar Postát is mint kézbesítőt a beérkező megrendelésekhez. Úgy tűnik, ezen az úton próbál a jogalkotó a csomagforgalmát az utóbbi években amúgy is megduplázó állami logisztikai szolgáltatónak még nagyobb forgalmat biztosítani. A posta webshopoknak készült tájékoztatása szerint vagy az egyetemes szolgáltatást biztosítják a webáruházaknak regisztráció mellett (és ez esetben nem mennek helybe az összekészített rendelésekért) és meghatározott áron, vagy egyedi szerződést köthetnek a webshopok velük (és akkor kimennek a megrendelésekért).
Egy webshop-üzemeltető lapunknak azt írta, ő szeretné kikerülni, hogy a posta igénybevételével kelljen kiszállítani a tőle megrendelt árukat. Mivel a jogszabályban nincs leírva, hogy a csomagokra nem lehet díjat felszámolni pluszban, úgy véli, ha a postai díj fölé áraz, akkor az kevéssé lesz vonzó a vásárlóinak, ergo nem választják majd a postát. Így biztosítaná be magát, hogy továbbra is tudja teljesíteni a régi, bevált szolgáltatójánál a vállalt csomagmennyiségeket. Ez fontos neki, ha nem akar kötbért fizetni.
Csakhogy a kizárólag regisztráló (vagyis egyedi szerződést nem kötő) ügyfeleknek a posta előírta, milyen díjakat kell alkalmazniuk. (Ilyenkor egy felületen kell rögzíteni a csomagot, el kell vinni a legközelebbi postára, majd ott készpénzben előre ki kell fizetni a kiszállítást.) Emiatt arra jutott, hogy a posta által meghatározott díjakat feltünteti, de mellette a webáruháza általános szerződési feltételei közé beírja, hogy
Abban bízik, hogy így remélhetőleg el tudja kerülni, hogy az ügyfelei a postai kiszállítást válasszák. Bár, hozzátette, biztosan lesz olyan, aki figyelmetlenségből mégis így tesz majd.
Székely Gergely, webáruházakat képviselő ügyvéd lapunknak azt írta, egyelőre nem tiltott ilyen felár alkalmazása, és véleménye szerint indokolt is, hiszen a webáruházaknál a postai csomagok kezelése plusz költségeket generál, különösen, ha a posta nem veszi át a feladandó csomagokat, hanem azokat a postán kell feladni.
Korábban kérdeztük a multiláncokat is, hogyan viszonyulnak az új szabályhoz, de többen is az Országos Kereskedelmi Szövetséghez (OKSZ) irányítottak minket. Az OKSZ főtitkára, Vámos György azt mondta lapunknak, vizsgálják a felmerült kérdéseket, amelyekből nem kevés van. Kérdés lehet például, hogyha egy kereskedőcég sajáterős kiszállítással építette fel a webáruházát, vajon rá is vonatkozik-e, hogy a postát is be kell vonnia. Illetve például az élelmiszer-kereskedelmi multikra is vonatkozik-e az új szabály. Van olyan vélemény, hogy nincs kibúvó, minden webáruház érintett.
Kérdeztük akkor az Aldit is, melynek a válasza most futott be. A német diszkontlánc kínálata több más lánccal együtt a ROKSH platformján érhető el, ahol még folyamatban van az új szabályozásnak való megfelelés vizsgálata – írták. Ahogy fogalmaztak, náluk egy „bevásárlási szolgáltatásról” van szó, amit az úgynevezett „személyes bevásárló” végez az Aldi üzleteiben. A kiszállítandó csomag tartalma és súlya az áruházban derül ki, miután a bevásárló összeszedte az árucikkeket. Ezt bizonyára azért írták, mert a postai díjszabásban a csomag súlyához társítják az árakat. Kiemelték még, hogy ebben a „bevásárlási szolgáltatás” konstrukcióban az áruösszeszedés és a kiszállítás nincs szétválasztva.
Az Aldi kitért arra is, hogy egyes nagy méretű, illetve nagy értékű termékeket már régóta kínálnak online rendeléssel és házhoz szállítással. A kiszállítást ebben az esetben sem a saját munkatársaik végzik, hanem szállítópartnerük, a szállítás díja pedig benne van az árban. A vállalat jelenleg is vizsgálja, hogy az új szabályozás vonatkozik-e bármelyik szolgáltatásukra.