Tudomány zöldövezet

Állatok milliói pusztultak el egy brazíliai tűzvészben

Egy friss tanulmány alapján mintegy 17 millió gerinces állat, hüllők, madarak és főemlősök pusztultak el a brazíliai Pantanalt érintő tüzekben – írja az MTI a BBC-re hivatkozva. Ez a világ legnagyobb mocsaras területe.

A térségben 2020-ban több mint 22 ezer tüzet regisztáltak, ami több mint 120 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Pantanal Amazónia mellett a bolygó legértékesebb ökoszisztémái közé tartozik. A hatalmas mocsaras vidék területe Brazíliától egészen Bolíviáig és Paraguayig nyúlik, mintegy 140-160 ezer négyzetkilométeren terül el. A Pantanal brazíliai részének 30 százaléka vált a lángok martalékává 2020 januárja és novembere között, miközben a régiót az elmúlt fél évszázad legpusztítóbb aszálya sújtotta.

A Pantanalban természetes módon is keletkeznek tüzek, de a 2020-as pusztítás a kutatók szerint kivételes volt. Alex Lees, a Manchester Metropolitan Egyetem ökológusa kiemelte: a tavalyi tüzek nagyon különböztek a megszokottaktól, az égés és megújulás természetes ciklusától, szokatlan volt a hevességük és kiterjedésük, ami nyilvánvalóan a vizsgált időszakban tapasztalt extrém szárazsághoz köthető. „A Pantanal nem viseli el, hogy ilyen mértékben perzselődjön fel évről évre, a biodiverzitása ebből nem tud talpra állni” – tette hozzá.

CARL DE SOUZA / AFP

Maga a tanulmány a helyszínen elhullott állatok megszámlálásából levont következtetéseken alapult. A csapat a tűzvész után 48 órán belül érkezett a helyszínre. Meghatározott időközönként végigsétáltak a szakaszokon, és minden tetemet megvizsgáltak. Mintegy 300 megtalált állat faját azonosították, majd becslést adtak a teljes pusztításra.

Walfrido Moraes Tomas, az Embrapa Pantanal kutatóintézet munkatársa és a csapat vezetője szerint nem lepődtek meg a kapott számokon, mivel óriási területen pusztítottak a lángok. Érdekes módon azonban egyes állatfajok csoportjait jobban érintette a tűz, mint másokat. Rengeteg kígyó esett például áldozatul, és mivel a kígyók általában kis testű emlősökkel táplálkoznak, pusztulásuk teljesen felboríthatja az ökoszisztéma egyensúlyát. Mariana Napolitano Ferreira, a WWF Brazília vezető tudósa hangsúlyozta: sokkolóak voltak a helyszíni tapasztalatok, de a terepmunka és a felmérés tovább folyik, mivel ki akarják deríteni, hogy mennyi időbe telhet a térség ökoszisztémájának gyógyulása.

Sok kutató szerint az egyre gyakoribbá váló erdőtüzek a globális felmelegedés leglátványosabb következményei közé tartoznak. Egyes szakértők viszont aggályokat fogalmaztak meg a tanulmányban szereplő becslés pontosságával kapcsolatban.