Nagyon furcsa bolygórendszerre bukkantak

Szakértők egy csoportja különleges bolygórendszert azonosított – írja az IFLScience. A felfedezésről beszámoló tanulmányban a szerzők azt írják, a 897 fényévre fekvő rendszerben a központi csillag és bolygói gyakorlatilag ellentétes irányba forognak, ami ritkaságnak számít.

A K2-290 egy három csillagból álló csoportosulás, amelyben a két ismert bolygó a K2-290 A jelű csillag körül kering.

Az objektum forgástengelye 124 fokos, tehát gyakorlatilag ellentétes irányba forog bolygóival .

Meglepő módon ugyanakkor mindegyik égitest egy síkon kering, ami megnehezíti a jelenség megmagyarázását.

Joshua Winn, a Princeton Egyetem munkatársa szerint nem ez az első ismert rendszer, amelyben a bolygók visszafelé forognak, jelen esetben azonban más állhat az eltérés hátterében, mint a többi hasonló csoportosulásnál.

Christoffer Grønne

A szakértők úgy vélik, hogy a csillagok és protoplanetáris korongjuk, amelyből utóbb a bolygók megszületnek, eredetileg összehangoltak. Utóbb, a csillag fejlődése során olyan zavarok jelentkezhetnek, melyek megváltoztathatják a csillag mozgását. Jelen esetben viszont úgy tűnik, hogy a korong volt érintett.

Lehetséges, hogy egy közeli objektum gravitációja zavarta meg a formálódó bolygókat. Winnék arra gyanakodnak, hogy a bűnös egyik társcsillag, talán a K2-290 B volt. Amennyiben valóban ez történt, úgy a K2-290 A az első ismert csillag, ahol hasonló jelenség zajlott le.