Vannak betegségek, amikkel nyugodtan betéphet

Világszerte rengetegen használják a marihuánát az autoimmun bélbetegségek tüneteinek enyhítésére, legalább is ott, ahol az orvosi marihuána legális, biztosan. Eddig az orvosok nem tudták, hogy pontosan hogyan is segít ezeken a betegségeken a kannabisz, most azonban egy kutatás során véletlenül kiderült, hogy tényleg hatásos lehet, ha az IBS-ben szenvedők néha betépnek - bár azért inkább arra jó a felfedezés, hogy újabb és hatékonyabb gyógyszereket fejlesszenek a segítségével.

A gyulladásos bélbetegségek, mint amilyen a Crohn’s vagy a colitis is, még mindig kicsit rejtélynek számítanak az orvostudomány számára. Rengeteg esetben ugyanis hatástalannak bizonyulnak a rájuk adott kezelések, és mivel autoimmun folyamatokról van szó, gyógyítani nem is lehet őket, csak többé-kevésbé tünetmentesíteni. Ott, ahol az orvosi marihuána legális, sokan használják a tüneteik enyhítésére, és rengetegen esküsznek rá, hogy működik is. Most egy kutatás során véletlenül kiderült, hogy tényleg így is lehet.

A Massachusettsi Egyetem és a Bath-i Egyetem kutatói egyáltalán nem azt akarták vizsgálni, hogy a marihuána jót tesz-e az IBS-es betegeknek, sokkal inkább azt, hogy hogyan is működnek pontosan ezek a betegségek. A belet a nyálkahártya vékony hámrétege béleli, gyakorlatilag ez választja el a belekben élő baktériumokat a testünktől. A Massachusettsi Egyetem kutatói már évtizedek óta kutatják azt, hogy ezek a hámréteg sejtjei hogyan regulázzák a bél mikrobiomját, és a mostani kutatás alapja egy új kémiai útvonal felfedezése volt, amelyet korábban találtak meg a tudósok, és amely megmutatta, hogy mely hámsejtek segítik a neutrofileket.

Orvosi marihuána (marihuána, )
Sokan használják a marihuánát az IBS tüneteinek enyhítésére

A neutrofil a fehérvérsejtek kétharmadát adják, ha a bélrendszerbe jutnak, az itt találahtó baktériumok egy részét elpusztítják. Arra azonban nem sikerült rájönniük a kutatóknak, hogy mi az, ami ezeket a neutrofileket megállítja abban, hogy túl sok baktériumot öljenek, és ezzel felborítsák a bél egyensúlyát. Ez történik ugyanis a gyulladásos bélbetegségek esetében: az egyensúly felborul, túl sok jó baktérium pusztul el, és neutrofilek akár a belet magát is elkezdhetik megtámadni.

A kutatók a Journal of Clinical Investigation tudományos folyóiratban megjelent tanulmányuk szerint rájöttek, hogy a válasz egy másik, ehhez hasonló útvonal, ugyanígy a hámsejtek között: olyan anyagok termelődnek, amelyek megakadályozzák, hogy túl sok neutrofil jusson át a hámsejteken keresztül a bélrendszerbe.

Ezek az anyagok pedig nem mások, mint az endokannabinoidok, amelyek ugyanazokhoz a receptorokhoz csatlakoznak, mint a kannabinoidok – ez utóbbiak pedig a marihuánában találhatók meg.

Ha ez a másodlagos kémiai útvonal valakinek a szervezetéből hiányzik, vagy kevésbé aktív, akkor könnyedén IBS alakulhat ki – ez megmagyarázhatja, hogy a marihuánafogyasztók miért számolnak be a tünetek csökkenéséről. A kannabisz gyakorlatilag ezt az útvonalat pótolja, ha már a szervezet nem elég aktív benne magától is.

Persze ez a kutatás egyelőre csak egereken zajlott le, és az összes résztvevő orvos azt ajánlja, hogy a betegek azért még mindig tartózkodjanak a marihuánafogyasztástól – rengeteg olyan negatív hatása van ugyanis, ami nem biztos, hogy megéri az IBS enyhítését. Az eredmények inkább ahhoz járulhatnak hozzá, hogy hatékonyabb gyógyszereket fejlesszenek a kutatók most, hogy már felismerték ezt a másodlagos útvonalat – az csak éppen érdekes egybeesés, hogy a kannabisz is hasonlóképpen hat a bélrendszerre, mint a természetes endokannabinoid rendszerünk.