Vannak betegségek, amikkel nyugodtan betéphet

Nagy Nikoletta

újságíró. 2018. 08. 15. 07:00

Világszerte rengetegen használják a marihuánát az autoimmun bélbetegségek tüneteinek enyhítésére, legalább is ott, ahol az orvosi marihuána legális, biztosan. Eddig az orvosok nem tudták, hogy pontosan hogyan is segít ezeken a betegségeken a kannabisz, most azonban egy kutatás során véletlenül kiderült, hogy tényleg hatásos lehet, ha az IBS-ben szenvedők néha betépnek - bár azért inkább arra jó a felfedezés, hogy újabb és hatékonyabb gyógyszereket fejlesszenek a segítségével.

A gyulladásos bélbetegségek, mint amilyen a Crohn’s vagy a colitis is, még mindig kicsit rejtélynek számítanak az orvostudomány számára. Rengeteg esetben ugyanis hatástalannak bizonyulnak a rájuk adott kezelések, és mivel autoimmun folyamatokról van szó, gyógyítani nem is lehet őket, csak többé-kevésbé tünetmentesíteni. Ott, ahol az orvosi marihuána legális, sokan használják a tüneteik enyhítésére, és rengetegen esküsznek rá, hogy működik is. Most egy kutatás során véletlenül kiderült, hogy tényleg így is lehet.

A Massachusettsi Egyetem és a Bath-i Egyetem kutatói egyáltalán nem azt akarták vizsgálni, hogy a marihuána jót tesz-e az IBS-es betegeknek, sokkal inkább azt, hogy hogyan is működnek pontosan ezek a betegségek. A belet a nyálkahártya vékony hámrétege béleli, gyakorlatilag ez választja el a belekben élő baktériumokat a testünktől. A Massachusettsi Egyetem kutatói már évtizedek óta kutatják azt, hogy ezek a hámréteg sejtjei hogyan regulázzák a bél mikrobiomját, és a mostani kutatás alapja egy új kémiai útvonal felfedezése volt, amelyet korábban találtak meg a tudósok, és amely megmutatta, hogy mely hámsejtek segítik a neutrofileket.

Orvosi marihuána (marihuána, )
Sokan használják a marihuánát az IBS tüneteinek enyhítésére

A neutrofil a fehérvérsejtek kétharmadát adják, ha a bélrendszerbe jutnak, az itt találahtó baktériumok egy részét elpusztítják. Arra azonban nem sikerült rájönniük a kutatóknak, hogy mi az, ami ezeket a neutrofileket megállítja abban, hogy túl sok baktériumot öljenek, és ezzel felborítsák a bél egyensúlyát. Ez történik ugyanis a gyulladásos bélbetegségek esetében: az egyensúly felborul, túl sok jó baktérium pusztul el, és neutrofilek akár a belet magát is elkezdhetik megtámadni.

A kutatók a Journal of Clinical Investigation tudományos folyóiratban megjelent tanulmányuk szerint rájöttek, hogy a válasz egy másik, ehhez hasonló útvonal, ugyanígy a hámsejtek között: olyan anyagok termelődnek, amelyek megakadályozzák, hogy túl sok neutrofil jusson át a hámsejteken keresztül a bélrendszerbe.

Ezek az anyagok pedig nem mások, mint az endokannabinoidok, amelyek ugyanazokhoz a receptorokhoz csatlakoznak, mint a kannabinoidok – ez utóbbiak pedig a marihuánában találhatók meg.

Ha ez a másodlagos kémiai útvonal valakinek a szervezetéből hiányzik, vagy kevésbé aktív, akkor könnyedén IBS alakulhat ki – ez megmagyarázhatja, hogy a marihuánafogyasztók miért számolnak be a tünetek csökkenéséről. A kannabisz gyakorlatilag ezt az útvonalat pótolja, ha már a szervezet nem elég aktív benne magától is.

Persze ez a kutatás egyelőre csak egereken zajlott le, és az összes résztvevő orvos azt ajánlja, hogy a betegek azért még mindig tartózkodjanak a marihuánafogyasztástól – rengeteg olyan negatív hatása van ugyanis, ami nem biztos, hogy megéri az IBS enyhítését. Az eredmények inkább ahhoz járulhatnak hozzá, hogy hatékonyabb gyógyszereket fejlesszenek a kutatók most, hogy már felismerték ezt a másodlagos útvonalat – az csak éppen érdekes egybeesés, hogy a kannabisz is hasonlóképpen hat a bélrendszerre, mint a természetes endokannabinoid rendszerünk.

Chris and Nancy Brown embrace while looking over the remains of their burned residence after the Camp fire tore through the region in Paradise, California on November 12, 2018. - Thousands of firefighters spent a fifth day digging battle lines to contain California's worst ever wildfire as the wind-whipped flames cleaved a merciless path through the state's northern hills, leaving death and devastation in their wake. The Camp Fire -- in the foothills of the Sierra Nevada mountains north of Sacramento -- has killed 29 people, matching the state's deadliest ever brush blaze 85 years ago. More than 200 people are still unaccounted for, according to officials. (Photo by Josh Edelson / AFP)