Az amerikai CNN riportja szerint a Maglev vasutaké a jövő.
A Maglev vasutak, ahogy a nevük is ezt rejti magában, lebegő mágnesvasutat jelentenek. A vasút működése az elektromágnesesség elvén alapul.
A vonat nem a hagyományos kerék-sín kapcsolatot használja. Kerekek helyett elektromágnesek vannak a szerelvény aljában, amiket a kocsikban lévő akkumulátor táplál. A pálya 6 méter magas betonoszlopokon fekvő elektromágnesekből áll. Az azonos mágneses pólusok – a pályán illetve a vonaton – taszítják egymást.
A Maglev vonat részére teljesen különálló pálya kell. Ez jelentősen megdrágítja a beruházást. Továbbá a Maglev pályáját semmi nem keresztezheti. Ezért zárt vagy emelt szintű pályát kell építeni.
Az USA-ban 2006-ban indították az első Maglev-projektet, Giorgiában. 2015-ig 8 milliárd dollár támogatást adott az amerikai kormány az USA-ban 18 új Maglev vasút kiépítésére, beleértve ebbe a floridai Orlando és Tampa közötti szárnyat is.
Az amerikai Maglev vonatok 268 km/óra sebességgel képesek haladni. Az amerikai kormány környezetkímélőnek ítéli a Maglev vasutak kiépítését, a szakértők szerint ezzel is függetlenedhetnek az olajtól.
Jelenleg nagysebességű közforgalomban közlekedő maglev csak Kínában van. Ez a vonal 2003. január 1-jén nyílt meg a Pudong nemzetközi repülőtér és Sanghaj pénzügyi negyede között. A táv 30 kilométer, ezt a szerelvények körülbelül 7,5 perc alatt teszik meg, miközben 430 km/h-ra gyorsulnak fel.
Egy másik maglev a németországi Emslandban közlekedik a Siemens tesztpályáján. A pályahossz körülbelül 27 km és mindkét végén egy hurokkal tér vissza saját magába.
Japánban jelenleg tervezik a Csúó Sinkanszen maglev-vonalat – ez lenne a jövőben a világ leggyorsabb magleve -, mely a Tokió-Oszaka vonalon közlekedik majd.
A tervezett japán vonat 581 km/órára tudna gyorsulni. A japánok szerint, 2015-ben érdemes nekiállni a Maglev teljes kiépítésének, mely 2025-re lenne átadható.
A szerelvények sebességének folyamatos növekedésével a zajszennyezés egyre nagyobb gondot jelent. A jelenlegi kutatások a vonatok által keltett zajt csökkentésével próbálkoznak, főként a hangrobbanás megszünetésével, ami akkor keletkezik, amikor egy vonat nagy sebességgel elhagy egy alagutat.
A Tóhoku Sinkanszen vonalának Hacsinohe és Aomori közti meghosszabításával a JR East tervei alapján új, 320 km/h-ás végsebességű Sinkanszen E5 vonatok is szolgálatba fognak állni a vonalon, várhatóan 2011 elején.
AJÁNLOTT LINK: