Reklámoktól mentes, fizetős hozzáférés létrehozását fontolja a Meta a Facebook és az Instagram számára Európában – írja a The New York Times. A Mark Zuckerberg tulajdonában lévő vállalat ezzel a lépéssel próbálná meg eloszlatni az Európai Unió adatvédelmi és reklámokkal kapcsolatos aggályait.
Nagyon régóta zajlik már a háború a közösségi médiaóriás és az európai szabályozó hatóságok közt a hirdetések elhelyezése, és az adatok kezelése miatti jogsértések kapcsán. Az ír adatvédelmi bizottság nemrégiben 1,3 milliárd dolláros bírságot osztott ki a Metának, amiért az európai felhasználók adatait az Egyesült Államokba továbbította, ezzel megsértve az uniós általános adatvédelmi rendeletet (GDPR).
Az Egyesült Államok és az Európai Unió júliusban végre aláírt egy adattovábbítási megállapodást, ami némileg enyhíti a közösségi média platformokra vonatkozó korlátozásokat, egyszerűbbé téve a helyzetet. Néhány hete azonban a Mark Zuckerberg által vezetett techóriás elfogadta azt az uniós szabályt, melynek értelmében egyértelmű engedélyt kell kérnie a felhasználóktól, hogy személyre szabott hirdetéseket jelenítsen meg náluk.
Az unió legfelsőbb bírósági szerve, az Európai Unió Bírósága (EUB) júliusban határozott úgy, hogy a Metának korlátoznia kell személyre szabott hirdetései elérését a régióban, és a Facebook közösségi platformon a felhasználók egyértelmű hozzájárulását kell kérnie ahhoz, hogy reklámokat jelenítsen meg számukra a felület, teszi hozzá a hwsw.
A Meta és az Európai Unió közötti feszültség akkor volt leginkább látható, amikor elindult a Meta Twitter-konkurens Threads alkalmazása. Az applikáció elképesztő gyorsasággal növelte a felhasználói számát: gyorsabban érte el a 100 millió felhasználót, mint a ChatGPT, ráadásul úgy, hogy Európában el sem indult. Ezt követően azonban gyorsan hanyatlásnak is indult a felhasználói szám. A Verge szerint a Meta aggódik az EU-s törvények miatt, amely végleg megakadályozná, hogy a vállalatok felhasználják az emberek személyes adatait.