Tech
Close up of doctor's hands vaccinating child

Kitiltja a Facebook az oltásellenes tartalmakat

Az áltudományos félrevezetésnek nincs helye az oldalon.
Korábban a témában:

Míg Amerika egyes államaiban már szükségállapot van a súlyos kanyarójárvány miatt, a Facebook úgy döntött, a saját eszközeivel tesz az oltástagadó tartalmak terjedésének megállításában: a cég csütörtöki bejelentése szerint megtesznek mindent, hogy alacsonyan tartsák az oltásellenes információk elérését – magyarán kevesebb ember hírfolyamában fognak ilyen tartalmak felbukkanni. Az oltásellenes tartalmakra nem lehet majd hirdetést vagy ajánlást vásárolni, és a keresési találatokban is hátrébb sorolja majd ezeket a rendszer. Nem fogják törölni az oltástagadó posztokat, viszont igyekeznek olyan módszereket találni, amivel szakértő szervezetektől származó információkat juttathatnak majd el a tömegekhez, hogy jobban érthetővé tegyék a védőoltás-kérdést.

A kanyarójárvány miatt rendkívüli állapotot hirdettek Washingtonban
Az okokat nem nevezték meg, de azért az oltási hajlandóság beszédesen alacsony ebben az államban.

Várható volt ez a döntés, mivel a Facebook, ahogy a YouTube és az Amazon is, kapott némi kritikát a média és a jogalkotók részéről, amiért felületeiken hagyják szabadon terjedni és virágozni a vakcinákkal kapcsolatos ál- és rémhíreket, félinformációkat, áltudományt és konkrét valótlanságokat. Adam Schiff demokrata képviselő februárban mindhárom említett cég vezetőjének levelet küldött, amiben az ügy megoldását sürgette, Zuckerbergék nyilatkoztak is arról, hogy keresik a megoldásokat az oltástagadó tartalmakkal kapcsolatban.

Most Monika Bickert, a Facebook egyik alelnöke írta meg egy blogposztban, hogy mire jutottak. Posztja szerint elkezdik visszautasítani azokat a hirdetéseket, amelyek hamis információkat terjesztenek a vakcinákról, és eltávolították a „oltás-ellentmondások” nevezetű hirdetési kategóriát a hirdetési eszközök közül. Mindez azt követően történt, hogy múlt hónapban a Daily Beast részletesen megírta, mekkora nagyságrendben és hogyan is hirdetik az oltástagadó tartalmakat. A cikk szerint csak februárban 150 oltásellenes hirdetést vásároltak a Facebookon, leggyakrabban 25 év feletti nőkre targetálva, illetve olyanokra, akik terhességgel kapcsolatos érdeklődést mutattak, ezeket a hirdetéseket 1,6 milliószor látták az oldalon. A Facebookhoz hasonlóan a YouTube is azt jelentette be, hogy elkezdik kitiltani az oltásellenes tartalmakat hirdető reklámokat. 

A reklámok kitiltása mellett a Facebook leminősíti a témához kapcsolódó oldalakat és csoportokat, így azok kisebb eséllyel jelennek meg majd a keresési találatok között – ez is a médianyomás hatására, miután a Guardian megírta, hogy az oltástagadó propaganda sokszor magasabb értékeléssel fut, így elérésben jócskán túlszárnyalja a megbízhatóbb információforrásokat.

A törekvés az Instagramra is kiterjed, ott az Explore fülön – ahol a potenciálisan követésre méltó oldalakat listázza az app – lesz érezhető az intézkedés hatása, olyan oldalt ugyanis nem fog listázni az Instagram, ahol oltásokkal kapcsolatos félrevezető információk találhatók. Emellett a vonatkozó hashtagek is kikerülnek a keresési találatok közül. Hogy mikor, azt még nem tudni, jelenleg még a #vaccines hashtagre keresve a #vaccineskill („az oltások ölnek”) a második találat, előrébb szerepel, mint a #vaccineswork („az oltások működnek”). A Pinterest ezt a helyzetet úgy oldotta meg, hogy nemes egyszerűséggel nem ad találatot a védőoltásokkal kapcsolatban, sem helytállót, sem téveset. A Pinterest már ez előtt is élen járt az oltásellenesség megfékezésében, például az „oltásellenes tanács” című találatokat már 2017-ben kitiltotta.

Az Atlantic rámutatott, hogy az oltáskritikus tartalmak jelentős része a Facebookon mindössze néhány forrásból indulnak, így aligha igényel majd óriási erőfeszítést a cégtől, hogy a félrevezetés ezen formáit kiiktassa. Sokan épp ezért nem értik, miért várt a Facebook az intézkedéssel a politikai és média-hadjáratra – de hát Zuckerbergéknek mostanában nem erősségük a trendérzékenység. A dezinformáció terjedésére is a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány nyomán kialakult botrány nyomán kezdtek el figyelni.

Az oltásellenesség és a népesség oltottsági aránya között ugyan még nem mutattak ki egyértelmű korrelációt, de a WHO ezzel együtt a tíz legnagyobb világ-egészségügyi veszély között listázza az oltáskritikusságot. Azt pedig nehéz lenne vitatni, hogy az efféle elveket nagyban elérhetőbbé tették a közösségimédia-platformok.

via Wired, kiemelt kép:

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Bécs, 2019. május 4.
Sebastian Kurz osztrák kancellár, az Osztrák Néppárt (ÖVP) elnöke az európai parlamenti választásokra készülõ ÖVP bécsi kampánynyitó gyûlésén 2019. május 4-én.
MTI/EPA/Christian Bruna
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.