Média
bíróság, igazságszolgáltatás, kalapács

Andy Vajnát megint kikosarazta a bíróság

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 01. 03. 17:40

A Vajna-féle Rádió 1 hálózatot működtető Radio Plus Kft. ellenében döntött a Fővárosi Törvényszék egy védjegyoltalmi perben kért ideiglenes bírósági intézkedés kapcsán. Egy hónap alatt ez már a második eset, hogy Vajnának kedvezőtlen döntést hoz a bíróság.
Korábban a témában:

Azonnali ideiglenes intézkedéssel az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos tulajdonában lévő Radio Plus Kft. (a budapesti központú Rádió 1 üzemeltetője) bírói közreműködéssel megtiltatta volna a Interax Kft. nevű békéscsabai családi rádiós vállalkozásnak, hogy az egyébként már a Vajna-féle Rádió 1 elindulása előtt is használt Rádió 1 Start / Rádió 1 Békéscsaba elnevezést rádióműsorának megnevezéseként, valamint a radio1bekescsaba.hu internetes végződést tovább használhassa. A Fővárosi Törvényszék azonban nem találta megalapozottnak, ezért elutasította Vajna cégének kérelmét az Interax ellen.

Nagyon elkésett Vajna

A Fővárosi Törvényszék a 24.hu birtokába jutott végzésében kimondta, a Radio Plus Kft. eleve elkésett az ideiglenes intézkedés iránti kérelmével, hiszen a védjegytörvény alapján ideiglenes intézkedést védjegysértés gyanúja esetén a vélt védjegybitorlás megkezdése után legfeljebb hat hónappal, illetve a kérelmezőnek a bitorlásról és a bitorló személyéről való tudomásszerzése után legfeljebb 60 nappal kérhető. A bíróság felhívására a Vajna-cég azt nyilatkozta, hogy a békéscsabaiak által elkövetett állítólagos jogsértés kezdő időpontja 2016. július 18., mivel ekkor lett a Radio Plus Kft. az állítólagosan az alperes által bitorolt védjegyeknek jogutódként jogosultja. A tavalyi júliusi időponttól kezdődően a bírósági kereseti kérelem benyújtásáig, 2017. november 3-ig körülbelül 16 hónap telt el. A felperes Vajna-cég tehát jócskán, mintegy 14 hónappal kicsúszott a határidőből, ráadásul nem indokolta meg, miért késlekedett ilyen sokat igénye érvényesítésével. A bíróság szerint egyértelműen megállapítható, hogy az alperesek rádiója, a Rádió 1 Békéscsaba/Rádió 1 Start már régebb óta ilyen néven üzemelt, marketingtevékenységét ilyen néven folytatta, illetve hatósági engedélyét így szerezte, ez pedig nem maradhatott titokban a médiapiacot ismerő felperes előtt, mégsem kért bírósági intézkedést mostanáig.

A bíróság szerint Vajnáék nem tártak továbbá a bíróság elé olyan további tényt, bizonyítékot, mely alátámasztotta volna azt az igényt, hogy a jogvita érdemi elbírálását megelőzően azonnali intézkedésre van szüksége. E feltétel hiánya önmagában is elegendő ahhoz, hogy az ideiglenes intézkedés elrendelése iránti kérelem elutasításra kerüljön – hívja fel a figyelmet a Fővárosi Törvényszék.

Andy Vajna, a Radio Plus Kft. tulajdonosa. fotó: MTI/Balogh Zoltán
Andy Vajna, a Radio Plus Kft. tulajdonosa. fotó: MTI/Balogh Zoltán

A végzésben a bíróság megállapítja, hogy ha egy védjegyjogosult jelentősen és indokolatlanul késedelmeskedik a jogérvényesítéssel, a vélt bitorlást tűri, és arról tudomást szerezve csak hosszabb idővel később lép fel, úgy a jogosult különös méltánylást érdemlő jogvédelmének szükségessége eleve kizárt.

A bíróság emellett a végzésben azt is írja, hogy Vajnáék alaptalanul írták a keresetükben, hogy a védjegyhasználati jogosultság védjegylajstromba történő bejegyzése hiányában védjegyhasználati jogra az alperesek nem hivatkozhatnak. A védjegyhasználati szerződés ugyanis nincs írásbeliséghez kötve, az a tény pedig, hogy a használati engedély nem került bejegyzésre a védjegy lajstromba, csak azzal a következménnyel jár, hogy jóhiszemű és ellenérték fejében jogot szerző harmadik személlyel szemben a védjeggyel kapcsolatosan bármely jogra csak akkor lehet hivatkozni, ha azt a védjegylajstromba bejegyezték. A felperes Radio Plus azonban maga sem hivatkozott arra, hogy a békéscsabaiak által sugárzott műsor címéről csak azután szerzett volna tudomást, hogy a birtokába került a Rádió 1 védjegy az eredeti jogosulttól, a Rádió 1 Rádióműsort Készítő és Közlő Kft.-től. (Egyébként a békéscsabai Interax Kft. a Rádió 1 elnevezést ugyancsak a régi Rádió 1-et működtető Rádió 1 Rádióműsort Készítő és Közlő Kft.-től kapott engedély alapján használja.)

A végzésből tehát az következik, hogy a békéscsabai Interax Kft. egyelőre tovább folytathatja rádiós tevékenységét a megszokott néven. Pedig korábban a helyi rádiósok már arról beszéltek a 24.hu-nak, azt tervezik, az okos enged, szamár szenved elv alapján mégis inkább átengedik jól bejáratott nevüket a kormánybiztosnak, mivel inkább rádiózni szeretnek, mintsem pereskedni. Márpedig a pereskedésből jócskán kijutott nekik az elmúlt évben, hiszen a Médiatanács elnémította volna a helyi rádiót, és Vajnának adta volna a frekvenciájukat, de megtámadták a döntést.

Békéscsabán azután alakult ki pereskedésekig fajuló rádiós piaci háború, hogy az Interax Kft. által működtetett Rádió 1 Start/Rádió 1 Békéscsaba több mint két évtizede használt 88,9 MHz-es kereskedelmi rádiós frekvenciájára kiírt pályázaton a Médiatanács annak ellenére Andy Vajna cégét, a Radio Plus Kft.-t hozta ki győztesnek, hogy a Vajna-cég nem nyújtott be megfelelő banki igazolást a rádiós pályázaton. A Médiatanács ellen a békéscsabai rádiósok pert indítottak jogszerűtlen pályázati eljárásra hivatkozva. Vajnáék a per alatt, tavaly szeptemberben megszereztek egy másik helyi rádiós frekvenciát, a Médiatanács pedig az Interax kérelme ellenére engedélyezte, hogy a Radio Plus Kft. a Csaba Rádióval hálózatba kapcsolódva ugyancsak Rádió 1 néven legyen jelen a viharsarki városban. Vajna ezután védjegybitorlásra hivatkozva pert indított a Rádió 1 Start/Rádió 1 Békéscsaba ellen, egyúttal ideiglenes intézkedést kért ellenük a névhasználattól való azonnali eltiltást kérve.

A Médiatanács engedélyével egyébként jelenleg is két Rádió 1 elnevezésű rádió szól Békéscsabán, ami nem kis kavarodást okoz a helyi rádiós piacon. Egyes autórádiók kijelzője alapján nem lehet megkülönböztetni, hogy a kormányközeli, Békéscsabán tavaly megjelenő Rádió 1-et, vagy a majdnem elnémított, több évtizedes múltra visszatekintő helyi Rádió 1-et választják-e a hallgatók. Emellett a hirdetők egy részét is összezavarja két hasonló nevű rádió.

Vajnának ez már a sokadik védjegyvitája

Andy Vajnának az elmúlt időszakban több alkalommal sem kedvezett a bíróság védjegyoltalmi ügyekben. Az első pofont a Rádió 1-en eleinte Reggeli Show néven sugározott műsor kapcsán kapta, a bíróság ugyanis a Class FM tulajdonosának, Michael McNuttnak a kérelmére ideiglenes intézkedéssel tavaly júliusban megakadályozta, hogy ilyen néven kerülhessen adásba a Sebestyén Balázs, Rákóczi Feri és Vadon Jani által készített műsor a továbbiakban, ezért egy ideje Balázsék néven jelentkezik a műsor.

Nemrég pedig a Vajna tulajdonában lévő TV2 Csoport jogerősen is elvesztette azt a pert, amit az AMC Networks, a TV Paprika üzemeltetője indított védjegybitorlás miatt a Chili TV névhasználata miatt. A védjegybitorló TV2 Csoport idén január elsején ezért kénytelen volt a 2016-ban bevezetett gasztrocsatornája nevét megváltoztatni, és azóta Lichi TV néven működik a tévé.

Vajna korábban a Marquard Media védjegye, a Joy kapcsán is vitába keveredett, miután megpróbálta levédetni a joytv.hu internetes végződést, de az Internet Szolgáltatók Tanácsa ezt végül megakadályozta. Vajna a köztévé bejáratott műsornevére, a Zenebutikra is szemet vetett, de ezt sikerrel tette, az állami MTVA ugyanis egy idő után egy máig nem ismert tartalmú szerződést kötött a TV2-vel és megegyezett a kereskedelmi tévével.

Budapest, 2011. február 4.
Andrew G. Vajna filmproducer, a filmipar reformjáért felelős, 2011 januárjában kinevezett kormánybiztos interjút ad dolgozószobájában a Magyar Távirati Irodának.
MTI Fotó: Kollányi Péter
Andy Vajnánál a Retro Rádió reklámideje
Andy Vajna tavalyi alapítású cégéhez került az ingyenes frekvencián sugárzó egykori Rádió Q reklámidejének értékesítése. A Médiatanács nem lát összeférhetetlenséget az ügyben.

Kiemelt kép: Thinkstock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.