Ötödik éve fut az Apple TV+ presztízssorozata, a Morning Show. Ezalatt annyi minden történt a világban, hogy a fiktív médiavállalatról szóló sorozat sűrű dramaturgiája, nagy horderejű fordulatai szinte nem is tűnnek irreálisnak. Nem a Morning Show vált szappanoperává, hanem az életünk.
Legalábbis ezeket a tanulságokat szűrhettük le a napjaink meghatározó közéleti problémáira és társadalmi ügyeire érzékenyen reagáló sorozat első két évadából. Amíg a 2019-es nyitány központi témája a vállalaton belüli szexuális zaklatási ügyek utóélete, a MeToo-korszak tisztulási folyamata volt, addig a 2021-ben bemutatott második évad fokozatosan áthelyezte a hangsúlyt arra, hogyan reagál a történetbeli UBA tévétársaság a koronavírus-járványra – illetve elvarrták a szexuális ragadozóként leleplezett műsorvezető cselekményszálát is.
Ennek fényében mindenki megtehette a tétjeit, vajon milyen amerikai és globális problémákkal foglalkozik majd az idei folytatás. A harmadik évad novemberben ért véget, így már tudjuk, hogy a vezető író, Jay Carson a fokozás elve mellett döntött.
Ez a rengeteg konfliktus némileg zavarossá is teszi az évad első felét. Különösen az első két rész alapján érezhetjük úgy, hogy a Morning Show műfajt váltott, és médiaipari szatírából kémthrillerbe vagy science fictionbe fordul. Az egyik epizódban ugyanis a UBA hackertámadás áldozatává válik, és kiszivárog az alkalmazottak levelezése, a másikban pedig a cég felvásárlása iránt érdeklődő, űrkutatással foglalkozó techmilliárdos Föld körüli pályára állítja a címbeli műsort és a sorozat egyik főszereplőjét, Bradley Jacksont. Mintha az alkotók kissé elvetnék a sulykot.
A főszereplők közül elsősorban a csatorna sztárműsorvezetője, Alex Levy és vezérigazgatója, Cory Ellison válnak érintetté a UBA esetleges eladása körüli történetszálban. Hiába indult el ugyanis a vállalat streamingszolgáltatása, amiért Cory olyan sokat dolgozott – és amely az előző évad végén a koronavírust Olaszországból hazacipelő Alex naplószerű karanténadásaival vett repülőrajtot –, ennek a felületnek a fenntartása és tartalommal megtöltése rengeteg pénzbe kerül. A pragmatikus, majdnem teljesen gátlástalan és a megszállottságig munkamániás Cory tehát tárgyalni kezd egy techmogullal a UBA eladásáról, az ő meggyőzésében pedig komoly szerep hárul Alexre. Arra viszont Cory sem számít, hogy a magányos nő beleszeret a sármos milliárdosba.
Paul Marks az évad legfontosabb új szereplője: sejtjük, hogy fess megjelenése ellenére nem a fehér lovon érkező herceget kell látnunk benne, de nem tudjuk, mennyire elvtelen. Az őt alakító Jon Hammnek sokáig ugyanazt kell játszania, mint a Mad Ment követő szerepeiben általában, vagyis a magabiztos kiállású, lehengerlő férfit. Az évad végére azonban elmélyül az Alexszel kezdett kapcsolata, és üzleti terveit illetően is kimutatja a foga fehérjét – Hamm színészi érdeme is, hogy Paul ekkor sem lepleződik le egyértelműen gazfickóként. Már csak azért sem, mert a magánéletben és szakmai értelemben is ő garantálhatja Alex boldogságát, aki szeretne bekerülni a UBA igazgatótanácsába, Cory minden gáncsoskodása ellenére.
Ezzel együtt a sorozat megszokott főszereplőinek ebben az évadban kevesebb lapot osztottak. Alex és Bradley többnyire külön pályán mozognak, Bradley ugyanis a Capitolium 2021. januári ostromában résztvevő, szélsőjobbos bátyját igyekszik megvédeni a felelősségre vonástól, akár a saját szakmai hitele feláldozása árán is.
Leginkább Billy Crudup kap rá lehetőséget, hogy érdemben árnyalja Cory karakterét. A szociopata vonásokat mutató, törtető, kicsit szánalmas és mindennek ellenére lenyűgöző Coryt a második évadról szóló kritikánkban is a kedvenc szereplőnkként említettük, az új szezonban pedig azt is láthatjuk, csapdába esett vállalati nagyvadként miként igyekszik nyeregben maradni.
Hogyan tudja Carson írócsapata összesodorni a két hősnő különálló történetszálait? Mennyire illeszkednek ebbe a szerkezetbe az ukrajnai háborús tudósítások és az amerikai Legfelsőbb Bíróság abortusztügyi szigorítása, vagyis két olyan téma, ami itt leginkább a tévécsatorna más munkatársaihoz kapcsolódik?
A Morning Show harmadik évada e cselekményszálak közös nevezőre hozásában nem mindig sikeres. Több, szinte különálló epizódot is kapunk, amelyekben egyik-másik mellékalak átmenetileg főszereplővé emelkedik, majd kisebb csalódást kelt, amikor ugyanők a következő részben visszasimulnak a háttérbe (különösen zavaró ez az abortuszhoz való jog korlátozásán leginkább felháborodó, aktivista szerepbe sodródó műsorvezetővel, Chrisszel kapcsolatban). Az utolsó részekre aztán tisztul a kép, és a UBA sorsa lesz az igazi tét, ami viszont azzal jár, hogy Bradley és a bátyja konfliktusa jószerével mellékszállá fokozódik le.
Mi több, nemcsak lekövetni akarják a friss történéseket, hanem érdemi állításokat megfogalmazni velük kapcsolatban, tisztázni saját viszonyukat az olyan kérdésekhez, mint például az amerikaiak megosztottsága a legutóbbi elnökválasztás és a capitoliumi randalírozás ügyében.
Mintha az alkotók magukra nézve is érvényesnek tartanák a UBA-vel kapcsolatban rendre előkerülő tirádákat a hagyományos média felelősségéről – csak éppen ők a fikciógyártás felelősségéről gondolkodnak el. A Morning Show ötödik évada fut, de készítői érezhetően még mindig magas tétekkel bíró produkcióként tekintenek rá. Ez bennünket is arra ösztönöz, hogy komolyan vegyük a sorozatot, és odafigyeljünk a már bejelentett, egy-két éven belül érkező negyedik évadra is.
The Morning Show, 3. évad, 2023, Apple TV+. 24.hu: 7,5/10.