Kultúra ismeretlen budapest

Nagy tempóban vásárolják meg, illetve újítják fel a készülő Közlekedési Múzeumba szánt járműveket

Vitézy Dávid / Facebook
Vitézy Dávid / Facebook
Most a Zugligetben hosszú időn át büféként üzemelt villamoskocsik, egy Csepel teherautó, több kötöttpályás jármű, illetve számos autó sorsáról számoltak be.

Gőzerővel halad a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programja – írta Facebook-oldalán csütörtök délután a Közlekedési Múzeum.

A gyűjteménynek – aminek leendő kőbányai otthona néhány napja kapott meg több építési engedélyt – 2016 óta részét képező, egy méhészetből mentett Faros Ikarus restaurálása 2021-ben ért véget, az időszaki kiállításon pedig már be is mutatták a látogatóknak, a közelmúltban felújított, illetve megvásárolt közlekedési eszközök, illetve anyagok listája ennél azonban jóval hosszabb.

A Facebook-bejegyzés szerint

  • a Múzeum tulajdonába vándorolt a menetrend szerinti vasúti forgalomban utoljára közlekedett BDt vezérlőkocsi
  • megvettek egy Csepel D-450-es teherautót, amit a felújítás után az állandó kiállításon fognak szerepeltetni
  • befejeződött a Kelet-Európa első autótípusaként százhúsz éve gyártott Tatra Nesselsdorfer restaurálása – ez ma a gyűjtemény egyik legértékesebb, nemzetközileg jegyzett tárgya
  • több, a hazai utakon hosszú időn át megfordult autótípusból is szerztek egy példányt: a közelmúltban egy Skoda Octavia Supert, egy ZIM luxusautót, illetve egy Volgát is begyűjtöttek
  • a Turán vasúti szalonkocsi felújítása is jó ütemben halad, ami ma már korhű fényezést visel magán
  • számos értékes festményt és tárgyi relikviát is megszereztek, amiknek restaurálása, illetve kategorizálása ma is folyik.

A Kormány egy tavalyi határozatával rendelkezésre bocsátott összegből a jövőben tovább bővülő listát pénteken kora délután Vitézy Dávid főigazgató saját oldalán egy újabb elemmel bővítette – rövid írása szerint a Hegyvidéki Önkormányzat közreműködésével

megmentették a zugligeti libegő alsó állomásánál álló, egyre aggasztóbb állapotú 1000-es villamoskocsit is, amiket az elmúlt közel negyven évben büfékocsiként hasznosítottak.

A kívülről talán modernnek látszó közlekedési eszközök valójában meglepően idősek:

az 1043-as pályaszámú 1911-ben, az 1061-es pedig épp száztíz évvel ezelőtt, 1912-ben, a Ganz, illetve a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár összefogásával készült el.

A BKVT V típusú kocsi mindegyike

még az első világháború előtt kezdte meg budapesti pályafutását, és több mint 70 éven át futottak a fővárosi síneken. Az 1000-es villamosok az UV típus megjelenése előtt Budapest legfontosabb villamosai voltak. Erős motorjaiknak köszönhetően megbízhatónak bizonyultak a budai hegyi pályás vonalakon, így például a sokakban ma is nosztalgikus emlékeket idéző egykori zugligeti 58-as viszonylaton.

– tette hozzá Vitézy, aki bejelentette:

az átfogó restaurálás után ezek a járművek is az állandó kiállítás részévé válnak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik