Jó minőségű, akciós ételekkel a pazarlás ellen
Nagy az érdeklődés szerencsére, mondja Wettstein Albert, a négy alapítótag egyike, ráadásul minden héten megduplázódik azoknak az ételeknek a száma, amit meg tudnak menteni az appon keresztül. A Munch (ami angolul rágcsálást jelent) az alapítók (Perepelica Kirill, Wettstein Albert, Zwecker Bence, Zsoldos Botond) leírása szerint egy olyan platform, amelyen keresztül éttermek, pékségek, boltok és szállodák kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű ételeket. Aki az oldalon keresztül rendel, maga is tesz az ételpazarlás ellen.
A szolgáltatáson jelenleg 44 hely, köztük éttermek, pékségek és zöldségesek kínálata érhető el. A Munchcsal együttműködő helyek száma folyamatosan bővül, a tervek szerint pedig hamarosan nemcsak Budapesten, hanem a nagyobb egyetemi városokban is elérhető lesz a szolgáltatás.
Nem kéne, hogy privilégium legyen, hol lehet ételt menteni, országosan elérhető lehetőségként szeretnénk a Munchcsal jelen lenni, hogy mindenki tudjon tenni az élelmiszerpazarlás ellen
– mondja Wettstein Albert, akinek a Munch és az az a mögött húzódó szemlélet egy személyes utazás is egyben. Szerinte korántsem olyan könnyű egyik napról a másikra megváltoztatni a már kialakult szokásainkat és környezettudatosabban élni, de idővel ki lehet alakítani sikeresen. A Munchnál dolgozók is nagyon sokfélék, mondja, különböző családi háttérrel rendelkeznek, akár más politikai beállítottságúak és a környezettudatosság szintje is máshol áll mindegyiküknél.
Diverz csapat vagyunk, az ételpazarlás elleni küzdelem a közös értékrendünk, hogy mindenki úgy érzi, van felelőssége abban, hogyan él és használja fel az erőforrásokat.
A négy húszas éveik elején járó alapítóhoz hamar csatlakozott több ismerős is és önkéntesek is segítik a munkájukat. A jelenleg több mint húsz emberből álló csapat nem úgy működik, mint egy klasszikus cég, sokkal inkább társadalmi vállalkozásról van szó. Alulról szervezeződő módon, megkeresések által bővült a csapat, amely egy olyan közösség, amibe mindenki beletesz valamit, amihez éppen ért, ezáltal tudnak ilyen gyorsan fejlődni, fogalmaz Wettstein.
Az éttermek Pokémon GO-ja
A Munch működése viszonylag egyszerű. Az oldalon különböző csomagokat tudunk kiválasztani, melyek meglepetés ételeket tartalmaznak. A különböző ételek, melyek 40-70 százalékos árengedménnyel kaphatók, frissek, érintetlenek és jó minőségűek, hangsúlyozza Wettstein Albert. De hogyhogy ilyen olcsók és miért éri meg ez az egyes helyeknek, merülhet fel a jogos kérdés ennek hallatán.
Wettstein szerint a két legtipikusabb példa a menüztetős helyek és a pékségek. Előbbinél az éttermek fix számú ételt készítenek el előre, de általában jónéhány adag megmarad. Ezek friss, meleg ételek, amik aznap készültek, de másnap már nyilván nem lehet őket eladni és különböző élelmiszerbiztonsági okokból kifolyólag nem lehet általában a személyzetnek vagy hajléktalanoknak adni.
Ezek a helyek általában többféle menüt készítenek, de azt nem lehet előre tudni, hogy a többféle menüből melyik marad, így kicsit olyan ez, mint a Pokemon Go, amivel ott áll a városban az ember és nem tudja, hogy hol fog találni egy jó fogást.
A másik gyakori példa a pékség, ahol a zárás előtti egy órában olcsóbban lehet elhozni az árukat, mivel azok másnapra már kiszáradnának. Ezen kívül a lejárat előtt álló termékeket is megtalálni a kínálatban, amiknek semmi baja amúgy, teljesen fogyaszthatók, a Munchon keresztül viszont akár féláron meg lehet venni, hangsúlyozza Wettstein.
Az alapító szerint mivel az ételpazarlás nemcsak a vendéglátóhelyeken, boltokban történik, hanem a kidobott ételek jelentős része, körülbelül harminc százaléka a háztartásokból jön, a Munchcsal csak egy kis részét tudják megoldani a problémának.
De talán az, aki használja a szolgáltatásunkat, a háztartásában is jobban odafigyel arra, hogy ne pazaroljon. Ez a célunk részben, egy szemléletformálás, hogy tudatosabban gazdálkodjunk az ételekkel és az alapanyagokkal
– teszi hozzá.
Wettstein szerint biztosan a korszellemben is benne van most a környezettudatosság, az Y és az azt követő generációkban ez egy hatványozottan fontos téma jelenleg.
Négy-öt évvel ezelőtt bulikat szerveztem és egyáltalán nem gondolkodtam azon, hogy az unokáimnak milyen Föld marad itt. Legtöbbünknek ez egy viszonylag friss, néhány éves szemléletváltás, hogy ennek a túlfogyasztásra épült mentalitásnak egy kicsit ellene menjünk. A Munch egyfajta lázadás a túlfogyasztás ellen, aminek a lényege, hogy valamit máshogyan csináljunk, mint előttünk tették. Ha minél többet birtoklunk, vásárolunk vagy fogyasztunk, annál értékesebbnek gondoljuk magunkat vagy legalábbis ez eddig így volt. Gondoljunk csak a Black Friday-re, ahol emberek egy néhány dollárral leárazott mobiltelefonért képesek összeverekedni
– fogalmaz.
Ami az alapítók számára meglepő, hogy nem az egyetemisták a legfontosabb célcsoportjuk, hanem a harmincas évek elején járó fiatalok, édesanyák vagy környezettudatosabb családok és az irodai dolgozók. Hogy mi a folytatás, az még a munchosok számára sem egyértelmű. Elmondásuk szerint nagyon türelmetlenek és az egész világot meg akarnák változtatni, ha tehetnék.
Ha azt látjuk, hogy a Munch sikeres és növekszik, nem kizárt, hogy kipróbáljuk magunkat más területen is. Addig inkább meg úgy teszünk, mint ahogy az angol mondás tartja: do just a few but do them well. Csinálj keveset, de azt jól. Egyelőre erre fókuszálunk.
Kiemelt kép: munch.hu