Szeptember 11-én elhunyt Rajk László Kossuth-díjas építész, díszlettervező, és a nyolcvanas évek hajnalán született demokratikus ellenzék, majd az SZDSZ alapító tagja. A hetvenévesen távozott alkotóra életművének bemutatásával emlékezünk.
Az édesapját – a koncepciós perben kivégzett belügy-, majd külügyminisztert – nyolc hónaposan elveszített Rajk élete első éveit egy kommunista gyermekotthonban, Kovács István néven töltötte, amit csak anyja börtönből való 1954-es kiszabadulása után hagyhatott el. A Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán 1972-ben vált építésszé, munkáját pedig az Lakóterv (Lakó- és Kommunális Épületeket Tervező Vállalat) keretein belül kezdte meg.
Három évvel később a montréali McGill Egyetem diákjaként bővítette a tudását, ahol 1978-ban mesterszakos diplomát szerzett. Ezzel párhuzamosan az IPARTERV, azaz az Ipari Épülettervező Vállalat munkatársa lett (1975-1986), munkái azonban a megvalósulás helyett sokszor csak kiállításokon mutatkoztak be, hiszen tényleges megbízásokat a nyolcvanas évek hajnalától kezdve itthon nem igazán kaphatott.
Ebben az időszakban született meg a Károlyi Alapítvány számára a franciaországi Vence-ben álló műteremház (Nagy Bálinttal és Bachman Gáborral, 1983-84), de Rajk ekkor már nem csak tervezőként, de az avantgárd művészeti mozgalomból indult, a nyolcvanas évek hajnalára egyre terebélyesedő demokratikus ellenzék egyik vezéralakjaként, illetve szamizdatanyagainak grafikusaként és nyomdászaként is ismert volt.
![Sokféleképpen alakította Magyarországot Rajk László 1](https://s.24.hu/app/uploads/2019/09/vence_med.jpeg)
Demszky Gáborral és Nagy Jenővel megalapította az AB Független Kiadót, lakásán pedig kialakult a rövid életű Rajk-butik, aminek végül az ingatlan 1983-as elkobzása vetett véget. Politikai pályáját ezzel persze nem adta fel, 1988-ban a Szabad Kezdeményezések Hálózata, majd az abból a következő évben megszületett SZDSZ alapító tagja lett.
Ekkor már egy évtizede vállalt filmépítészeti és színpadi díszlettervezői munkákat is: munkái Mészáros Márta, Sándor Pál, Bódy Gábor, Szász János és Gothár Péter műveiben – mind közül a legismertebb az 1981-es Megáll az időben végzett munkája –, illetve az ország számos színházában tűntek fel. Legnagyobb filmes sikereire azonban még évtizedeket kellett várnia, hiszen az ő munkája tűnik fel Tarr Béla A londoni férfijében (2007), A torinói lóban (2010), Török Ferenc 1945-jében (2018), Nemes-Jeles László Cannes-i nagydíjat, Golden Globe-ot és Oscart is ért Saul fia című drámájában (2015), illetve az azt követő Napszálltában (2018) és Ridley Scott Mentőexpedíciójában (2016) is.
Rajk a rendszerváltás után, 1990 és 1996 közt a parlamentben is erősítette a szabaddemokratákat. 2009-ben számos társával együtt kilépett a pártból, majd jó részükkel – így Magyar Bálinttal, Ara-Kovács Attilával és Witthinghoff Tamással – együtt megalapította a Szabadelvű Polgári Egyesületet.
Legtöbbek által látott, a közízlést akár komolyabb konfrontációk árán is formálni és fejleszteni kívánó munkái az elmúlt harminc évben születtek: a vele számos alkalommal együttműködő Bachman Gáborral társulva 1989-ben ő álmodta meg Nagy Imre újratemetésének Hősök terén álló díszleteit, 1996-ban ő felelt a Corvin Mozi belsőépítészeti megoldásaiért, három évvel később pedig a Nagymező utcai Moulin Rouge tereit alakította át.
![Sokféleképpen alakította Magyarországot Rajk László 2](https://s.24.hu/app/uploads/2019/09/laszlo_rajk_-_europeana_1989_-_object_showcase.jpg)
Ezzel párhuzamosan valósult meg az Aquincumi Múzeum igazgatósági szárnya (1999), amit aztán kutatóközpont és restauráló műhely (2004, Balázs Jánossal), illetve új kiállítási épület (2007-2008) is követett. Rajktól a posztmodern építészet sem állt távol: ezt bizonyítja az 1998-ban átadott bécsi Collegium Hungaricum (Balázs Jánossal és Borsos Írisszel), valamint leggyakrabban emlegetett munkája, a 2002-ben átadott, a XIX. században még a Váci úti temetőnek otthont adó telek egy részét elfoglalt Lehel Csarnok, ami röviddel átadása után Kofahajó néven vonult be a pesti szlengbe.
![Sokféleképpen alakította Magyarországot Rajk László 3](https://s.24.hu/app/uploads/2019/09/bnagz20110305359.jpg)
A tervező így írt a szokatlan, a városlakókat sokszor még ma is megdöbbentő formákról:
…az építész mindig is lopott. Finomabban szólva: stílust követett, másolt, stílusokat kevert újra. Alkalmanként nem átallott kész elemeket kibontani meglévő házakból, s azokat változtatás nélkül az újba beépíteni, megtartva még az eredeti rendeltetésüket is. Így lett az antik, pogány istenség templomának oszlopából a keresztény szentély alappillére, vagy az ellenreformáció stílusából az istentagadó sztálinbarokk alapja. Majd a szocreál szerkesztési elvek szolgálnak kiindulópontjául az újkori posztmodernnek és nemzeti konzervativizmusnak.
A Rákosi-kor könyörtelenségét, a nevelőotthont, a szocializmus alatti ellehetetlenítést, a korszak lassú romlását, majd a rendszerváltást is testközelből átélő Rajk 1992-től a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanított filmépítészetet, tehetségek egész sorát útnak indítva. 2002-ben a Brit Építészek Királyi Intézete (RIBA) is a tagjai közé fogadta, munkásságát pedig számos kitüntetéssel ismerték el: 1999-ben a Francia Köztársaság Nemzeti Érdemrendjének lovagja lett, 2004-ben a párizsi központú Nemzetközi Ingatlanszakmai Szövetség (FIABCI) a Kofahajóért díjazta (Prix d’Excellence), 2005-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét kapta meg, ezt követően pedig előbb Pro Urbe Budapest (2007), majd Kossuth-díjjal (2009) tüntették ki.
A magyarországi közéletben az utolsó hónapokig aktív művész rövid lefolyású, súlyos betegséget követően, hirtelen hunyt el. Életműve világító fáklyaként marad jelen a modern magyar építészetben és filmművészet egén, diákjai egész sora pedig az ő szellemiségében folytatja majd a munkáját.
Kiemelt kép: Niel Bates – Rajk László