Nagyvilág

Két éve épül a külföldi Habony-birodalom, és hol van még a vége

Korábban a témában:

2017 áprilisában szlovén újságírók arra lettek figyelmesek, hogy az egyik médiacég környékén felbukkant egy Habony Árpád nevű magyar férfi. Addig nem hallottak róla, így magyar kollégáikhoz fordultak segítségért. Nekik pedig volt mit mesélniük. Azóta már tudjuk, hogy akkor kezdődött el az Orbán Viktorhoz és Fideszhez közel álló média terjeszkedése a volt jugoszláv utódállamokban. Cikkünkben összefoglaljuk a legfontosabb eseményeket.

Baráti kapcsolatok

Ahogy az a szlovén cégadatokból kiderült, két évvel ezelőtt 800 ezer eurós tőkeemelés történt a helyi Nova24TV-t birtokló Nova24tv.si nevű cégnél, és ezzel egy időben 15-15 százalékos részesedést szerzett a Modern Media Group Zrt. (MMG), a Ridikül Magazin Kft. és a Ripost Média Kft.

A tulajdonosi viszonyok bonyolultak, akkor az MMG két tulajdonosa Habony, illetve Orbán korábbi tanácsadója, Győri Tibor volt, a Ripost pedig Schatz Péternek, az MTVA korábbi üzleti és termékfejlesztési igazgatójának érdekeltségébe tartozott. Ám az ősszel a kormánypárti mamutmédia létrehozásakor mindkét vállalkozás a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány birtokába került. A Ridikül ügyvezetője Halkó Gabriella, a TV2 gazdasági- és stratégiai igazgatója, tulajdonosa pedig a Blázy András érdekeltségébe tartozó Apropó Média Kft.

A három cég furfangosan került ki egy szabályt: ha valaki 20 százalékos vagy annál nagyobb részesedést szerez egy szlovén cégben, akkor engedélyt kell érni a minisztériumtól. Így viszont, hogy ugyanannak az érdekeltségi körnek a tagjai egyenként vásárolták be magukat, nem kellett engedély az akcióhoz.

A Nova24TV a Slovenska Demokrata Stranka (SDS) nevű konzervatív párt legfontosabb médiuma, amelynek célja, hogy „valós képet” mutasson a Szlovéniát érintő eseményről. A 24.hu-nak akkor arról beszéltek forrásaink, hogy a tévécsatorna műsorai tele vannak propagandával, a talkshow-kban pedig sokszor az SDS vezető politikusai szerepelnek. Az SDS elnöke, Janez Janša baráti viszonyt ápol Orbán Viktorral.

Június közepén újabb ügyletre került sor: a Ripost Kft., amely a magyar Ripost bulvárlapot adja ki, többségi tulajdont szerzett a Demokracija konzervatív hetilapot kiadó Nova Obzorja d.o.o. nevű cégben. A Nova Obzorja 2018 elején elindította a Skandal24 című bulvár hetilapot, illetve a magyar Ripost mintájára készült Ripost News-t, amelyekben az SDS-párti üzeneteket keverik a celebhírekkel, és a cikkek a szerzők neve nélkül jelennek meg. Egy szlovén lap pedig azt is észrevette, hogy egy tucatnyi, egyszerre elindult régiós hírportál tulajdonosai is jó SDS-es kapcsolatokkal rendelkeznek.

Janez Jansa és Orbán Viktor. Fotó: Szecsődi Balázs /Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI

Irány Macedónia

Egyes források szerint 445 millió forintot pumpáltak a Fidesz-közeli média szlovén leágazásaiba, mások viszont már 700 millió forintról beszéltek. Ez azonban nem volt elég, a Habony-média új utakat keresett. Schatz Péter és Adamik Ágnes, aki korábban az MTVA egyik vezetője volt, többségi tulajdonrészt szerzett több mint féltucat macedón sajtótermék kiadójában. Schatznak a Target Media nevű cégen keresztül 90 százalékos tulajdona lett az Alfa TV-ben, és elindítottak egy új portált is RipostMK néven, Adamik pedig létrehozta az Adinamic Media nevű céget.

Az érintett újságok és tévék gyakran terjesztenek provokatív álhíreket a 2018-ban Magyarországra menekült és itt befogadott volt miniszterelnök, Nikola Gruevszki pártjának, a nacionalista jobboldali VMRO-DPMNE-nek az ellenfeleiről, illetve civil csoportokról.

2018 tavaszán Szlovéniában is zajlottak az események: előbb Schatz Péter hajtott végre egy 380 ezer eurós tőkeemelést a Ripost Publishingban, majd néhány órával később az ugyanarra a székhelyre bejegyzett Crecol Mediába került bele 403 ezer euró. Utóbbit néhány hónappal korábban, 2017 novemberében alapította Adamik Ágnes, és a cégadatok szerint reklámmal és marketinggel foglalkozik.

Új lendület

Ezt egy féléves csend követte, aztán újra elkezdtek zajlani az események. 2018 novemberében Budapesten jegyezték be Adamik új cégét, a Hespereia Vagyonkezelő Zrt.-t, amely 2019 elején részesedést vásárolt a Nova24TV-ben, szlovén hírportálok szerint a Ripost Media 15 százalékos részesedését vásárolta meg.

Egy héttel később jött az újabb hír, hogy Schatz Péter bejelentkezett egy horvát televízióért.

A helyi lapok által megszerzett dokumentumok szerint Schatz megkereste zágrábi Z1 televízió igazgatóját és ajánlatot tett a televízió többségi tulajdonának megszerzésére, méghozzá a magyar médiapiacot letaroló és 476 sajtóterméket magában foglaló Közép-Európai Sajtó- és Médiaalapítványon (KESMA) keresztül.

A Z1 TV-ről az Azonnali írt bővebben, például azt, hogy a tévén szélsőjobboldali műsorok is futnak és ott látható „a horvát Bayer Zsolt”, Velimir Bujanec.

Schatz Péter. Fotó: Kovács Tamás / MTI

De miért terjeszkednek?

A terjeszkedés mögött gazdasági okokat nem találunk, politikait viszont annál inkább. Janša számos alkalommal vendégül látta Orbánt és többször is a magyar miniszterelnök mellé állt a migránsveszélyről szóló vagy a CEU-t támadó nyilatkozatai után.

Janša a Fidesz-Magyarországára mintaként tekint, a szoros kapcsolatot pedig jól mutatja, hogy másfél hónappal Nova24TV megvásárlása után Orbán interjút adott a tévécsatornának, amelyben arról beszélt, hogy a magyarok nagyra tartják a szabadságharcosokat, márpedig Jansa szerinte ilyen. Szlovéniában 2018-ban parlamenti választást rendeztek, amelyen az SDS ellenzékként indult, tavaly év elején pedig arról cikkezett a szlovén sajtó arról, hogy az SDS körül fellángolt, tiltott pártfinanszírozási botrányban van magyar szál is.

Ezek szerint az SDS letétbe adta a Schatz érdekeltségébe tartozó Nova Obzorja kiadó 44 százalékos részesedését, a letét egy Dijana Đuđić nevű boszniai szerb nőhöz került, aki cserébe, lombard hitelként, 450 ezer eurót adott kölcsön az SDS-nek. Janša állítása szerint „segítettek” a hitel megszerzésében és ugyan ebben a mondatban nem szerepelt alany, de közvetlen előtte a Nova Obzorja többségi tulajdonosáról, a Ripost Kft.-ről beszélt. Hamarosan aztán kiderült, egy 60 ezer eurós kölcsönt is adhatott a Demokracija kiadója az SDS-nek. Az ügyben vizsgálódni kezdtek a szlovén hatóságok, és az SDS visszafizette az első lehívott hitelrészleteket.

A Mladina című szlovén lap ennél közvetlenebb támogatással is meggyanúsította Orbán Viktort. Azt írták, hogy Facebookon és az Instagramon is olyan hirdetéseket találtak, amelyekben a Nova24 és a Demokracija című lap az SDS támogatására hívja fel fizetett reklámban a felhasználókat. A Fidesznek mindenképpen jól jött volna, ha egy baráti párt kerül kormányra Szlovéniában, de a kampány végül csak részlegesen jött be: az SDS ugyan nyert, de nem tudott kormányt alakítani, a kormánykoalícióból pedig kihagyták.

Macedóniában szintén a most ellenzékben lévő VMRO-DPMNE erősítése lehet a cél és az Azonnali által hivatkozott horvát lap, a Nacional szerint ez mozgatja a a horvátországi terjeszkedést is: minél nagyobb médiafelülettel beavatkozni a 2019 végén esedékes államfőválasztásba, amely jól jöhet az INA-val és a Mollal, illetve Hernádi Zsolttal kapcsolatos konfliktusban.

Kiemelt kép: Szigetváry Zsolt / MTI

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.