Közélet
Celje, 2018. május 11.
Orbán Viktor miniszterelnök (k), Janez Jansa, a Szlovén Demokrata Pár (SDS) elnöke (j) és Milan Zver, az SDS európai parlamenti képviselője (b) az SDS kampányrendezvényén Celjén, a Golovec csarnokban 2018. május 11-én. Szlovéniában június 3-án előrehozott parlamenti választásokat tartanak.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

800 ezer eurós tőkeemelés a Habony-közeli szlovén médiacégeknél

Összesen közel 800 ezer eurós tőkeemelés történt két olyan szlovén cégben, amely a magyar kormányközeli média külföldi terjeszkedéséhez kapcsolható.

A szlovén Vecer.com azt írja, hogy április 10-én Schatz Péter, a szlovén Ripost kiadó tulajdonosa és Habony Árpád üzlettársa 380 ezer eurós tőkeemelésről szóló papírt írt alá egy ljubljanai közjegyzőnél.

A Ripost Publishing a kiadója a Demokracija és Škandal24 lapoknak, ezen kívül Schatz a szlovén SDS párthoz köthető Nova24TV igazgatóságának is tagja.

Ennek a tévének a megszerzéséről itt írtunk hosszabban, a lényeg az, hogy az SDS elnöke, Janez Jansa, kiváló viszont ápol Orbán Viktorral és amennyiben nyerne a választásokon, miniszterelnökként szívesen követné a példáját. Erre utal az is, ahogy a magyar kormányközeli médiához hasonló módon kezdték el kiépíteni az SDS közeli laphálózatot.

Celje, 2018. május 11.
Orbán Viktor miniszterelnök (k), Janez Jansa, a Szlovén Demokrata Pár (SDS) elnöke (j) és Milan Zver, az SDS európai parlamenti képviselője (b) az SDS kampányrendezvényén Celjén, a Golovec csarnokban 2018. május 11-én. Szlovéniában június 3-án előrehozott parlamenti választásokat tartanak.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Szlovén lap: Orbánék pénzelik ottani szövetségesük kampányát
Erősödik is a magyar miniszterelnök szövetségesének, Janez Jansának a pártja, amely migránsozós kampányt visz.

A Schatz-féle tranzakció után mindössze 20 perccel később ugyanannál a közjegyzőnél megjelent Adamik Anna is, aki a saját cégében, a Crecol Mediában hajtott végre tőkeemelést, mégpedig 403 ezer euró értékben.

A hírportál szerint kérdéses, hogy ez a pénz honnan van, ugyanis információik szerint Adamik magyar cége mindössze 47 ezer eurós bevételt produkált 2016-ban.

A Vecer szerint a Ripost Publishing és a Crecol Media közötti kapcsolatra utalhat az is, hogy ugyanarra a címre jegyezték be mindkettőt. Szintén a ljubljanai Linhartova utca 13 szám alatt található meg a Nova24TV és a másik, ugyancsak SDS közeli Nova Obzorja is. Sőt, jegyzi meg a hírportál, a Nova24TV korábbi vezérigazgatója és az SDS tanácsadója, Mihael Hočevar cégének is itt a székhelye.

Azt, hogy pontosan mennyi pénz juthatott a Fidesz- és SDS-barát magyar-szlovén médiacégekhez, nem tudni: a Magyar Narancs egy korábbi cikkében 1,45 millió euróval számolt (445 millió forint), a Zurnal24 szlovén hírportál azonban 2,2 millió euróról beszél a Linhart utcai, SDS-hez is köthető vállalkozások kapcsán, ez nagyjából 700 millió forint.

Maribor, 2017. május 20.
Orbán Viktor miniszterelnök (elöl b) és Janez Jansa volt szlovén miniszterelnök, a Szlovén Demokrata Párt (SDS) elnöke (elöl j) érkezik a párt kongresszusára Mariborban 2017. május 20-án.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Orbán Viktor miniszterelnök és Janez Jansa a Szlovén Demokrata Párt (SDS) elnöke érkezik a párt kongresszusára Mariborban
Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Az egész tranzakció, mutat rá a Vecer, újra felerősíti a tiltott pártfinanszírozás elméletét, amely már korábban is felmerült az SDS-szel kapcsolatban. Ahogy arról a 24.hu-n is beszámoltunk, egy bonyolult – több szálon is Magyarországra vezető – ügylet során volt szó egy magyar kapcsolatokkal is rendelkező boszniai nő 450 ezer eurós hitelt adott a „semmiből” az SDS-nek.

Az ügyet azonnal vizsgálni kezdték a szlovén hatóságok az esetleges illegális pártfinanszírozás gyanúja miatt, és az SDS vissza is fizette gyorsan az első lehívott hitelrészleteket. Ebben az időszakban derült ki azonban az is, hogy az egyik SDS-hez köthető, de a magyar résztulajdonban lévő kiadóvállalat, a Nova Obzorja szintén az SDS-nek adott kölcsön 60 ezer eurót.

Adamik Anna régi motoros volt a magyar köztévénél, 1984-ben kezdett, de 2011-re az egyik legfontosabb vezetővé vált. Az MTVA elhagyása után a Vecer forrásai szerint Adamik a Habony Árpád köreiben mozgó, szintén volt köztévés Schatz Péternek kezdett el dolgozni.

Közös munkájuk azonban nem csak Magyarországra és Szlovéniára terjed ki: Adamik és Schatz többségi tulajdonrészt szerzett több mint féltucat macedón sajtótermék kiadóiban, amelyek a bukott macedón miniszterelnököt, Nikola Gruevszkit támogatják és gyakran terjesztenek provokatív álhíreket a volt macedón kormánypárt ellenfeleiről és civil csoportokról. Bár Schatz és Adamik papíron egymástól függetlenül üzletel a balkáni országban, számos alkalommal egyszerre utaztak Szkopjéba, és ugyanaz a helyi ügyvédi iroda intézi ügyeiket.

 

Kiemelt képünkön Orbán Viktor miniszterelnök (k), Janez Jansa, a Szlovén Demokrata Pár (SDS) elnöke (j) az SDS kampányrendezvényén Celjén, a Golovec csarnokban 2018. május 11-én. Szlovéniában június 3-án előrehozott parlamenti választásokat tartanak.
Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

HOLLYWOOD, CA - NOVEMBER 12: Filmmaker Rory Kennedy speaks during the Academy of Motion Picture Arts and Sciences' 8th annual Governors Awards at The Ray Dolby Ballroom at Hollywood & Highland Center on November 12, 2016 in Hollywood, California.   Frederick M. Brown/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.