Miután alkotmányos panasszal élt, majd a legfelsőbb bíróság is igazat adott neki, és sikerült érvénytelenítenie a tavalyi népszavazást, egy szlovén nyugdíjas most nagyon örülhet. (Azonban egyelőre mégsem örül.) A ljubljanai állami választási bizottság kedden ugyanis május 13-ára tűzte ki a megismételt népszavazást az Adriára kivezető új vasúti vágány (Drugi tir, azaz Második Vágány) megépítéséről. Erről a Siol.net szlovén hírportál számolt be.
Az építkezés ellen mozgalmat szervező, a jobboldali ellenzéki párthoz, az SDS-hez közelállónak tartott Vili Kovačič egyébként nemrég új pártot is alapított. Ebben alighanem szerepet játszott, hogy – egyelőre – sikeresen megfúrta a Koper és Divača közötti 28 kilométeres vasúti szakasz megépítését. Az új párt oldalán viszont máris olvasható a hír, hogy Kovačičék bojkottálni fogják a referendumot, ha nem a választásokkal egy időben írják ki azt.
Cerar ugyanis akkor, amikor a legfelsőbb bíróság érvénytelenítette a tavalyi népszavazás eredményét, lemondott. A referendumon az emberek a kormány álláspontját támogatták egyébként, de Kovačič azzal támadta meg az eredményt, hogy a vasútépítés ellenkampányára nem kaptak közpénzt, és a kormány a saját álláspontját reklámozta így, ami alkotmánysértő.
Cerar politikai ellenfelei szerint a Drugi tirről tartott népszavazás érvénytelenítése inkább ürügy volt arra, hogy „áldozatként” távozzon a miniszterelnök, és sokkal súlyosabb problémák (közalkalmazotti sztrájkok, egy zavaros bankügy, az egészségügy problémái, határvita a horvátokkal) megoldatlansága miatt a közeli választások előtt már ne veszítsen több szavazatot pártja, az SMC. Cerar lépését igazolták a friss közvélemény-kutatások: lemorzsolódó népszerűségű pártja új erőre kapott, és minimálisan, de növelte azóta támogatottságát.
Előbb a választások
A kormányfő lemondása miatt alighanem előrehozott választásokat kell tartani Szlovéniában, ahol – mint már említettük – nyár elején szavaztak volna az új törvényhozásról. Most még bizonytalan az előrehozott választások időpontja, nagy valószínűséggel májusban lehet, tehát a 13-i népszavazás után például 27-én. Ezt az ötletet kifogásolják Kovačičék, akik máris újabb alkotmányos panaszra készülnek, ha nem akkorra írják ki a választást, amikorra ők szeretnék (azaz a népszavazással azonos időpontra).
A szlovén kormány egyébként még nem döntött arról, hogy mennyire vesz részt majd a vágányépítési kampányban. Mindazonáltal akár megszavazzák a szlovének a beruházást, akár elutasítják, a magyar részvétel előtt egyre csak tornyosulnak a nehézségek. A közeledő választásokon várhatóan sok szavazót szerző Marjan Sarec pártja ellenzi a magyarok részvételét. A radikális baloldali Levica párt hasonló véleményen van. A jobboldali, sokszor radikális SDS pedig jelenlegi formájában utasítja el a projektet. Így az eddig kiszivárgó elképzelések arról, hogy magyar logisztikai létesítmények lehetnének Koperben, a szlovéniai kikötőben, illetve az új vasútvonal üzemeltetésében is jelentős részt kaphatna a magyar fél, egyre távolibb álomnak tűnnek. Teljesen persze nem lehet ezt a lehetőséget sem kizárni – úgyis minden további lépés az új szlovén kormány összetételétől függ majd.
(Kiemelt kép: Europress)