Nagyvilág
Slovenia - Koper - Port (Photomerge 2 picture) - Slovenia 2016

Érvénytelenítették az „adriai magyar kijáratról” szóló szlovén referendumot

Szegő Iván Miklós
Szegő Iván Miklós

2018. 03. 14. 17:27

Igazat adott a szlovén Legfelsőbb Bíróság egy nyugdíjasnak, és érvénytelenítette a tavalyi népszavazás eredményét, amelyet a „Drugi tir”-ről, azaz a Koper és Divača közötti „második vasúti vágány”-ról tartottak. Az építkezésben akár Magyarország is részt vehetett volna, és így könnyebbé vált volna az Adriára való teherszállítás itthonról. Most a szlovénoknak újra szavazniuk kell a beruházás jóváhagyásáról.

A szlovén legfelsőbb bíróság (LB) igazat adott Vili Kovačičnak. A nyugdíjas férfi alkotmányjogi jellegű panasszal élt azok után, hogy tavaly népszavazást kezdeményezett a második vágány megépítése ellen az adriai kikötő, Koper és Divača település között. Kovačič tavaly ugyan elbukott a népszavazáson, így a szlovén kormány elvileg zöld utat kapott a 28 kilométeres, és 650 millió euróba kerülő beruházás megépítésére. (A szavazók 53,5 százaléka támogatta a kormány által javasolt törvényt a beruházásról.)

Ám Kovačič azzal támadta meg a népszavazás eredményét, hogy a kormány a saját kampányát közpénzből folytatta, a népszavazást kezdeményezők viszont nem kaptak támogatást állami forrásból álláspontjuk bemutatására.

A szlovén alkotmánybíróság korábban már elvi döntést hozott, arról, hogy nincs összhangban az alkotmánnyal a népszavazási törvény. Ez az ítélet már előre sejttette, hogy az LB érvényteleníteni fogja a népszavazás eredményét, de most mindez valósággá is vált. A Siol.net szerint az LB azért érvénytelenítette a szavazás eredményét, mert a ljubljanai kormány nem megfelelően használta fel a közpénzeket a kampányban (körülbelül 97 ezer euróról van szó).

Így most meg kell ismételni az eljárást, és újra kell majd szavazniuk a szlovéneknek, hogy akarják-e a beruházást, amely Magyarország számára is könnyebbé és gyorsabbá tehetné az adriai kikötő, Koper elérését. Az építkezésről szóló törvény így továbbra sem léphet hatályba – jegyzi meg a Dnevnik.

Korábban már számos hír érkezett, hogy a magyar és a szlovén kormány tárgyalt esetleges koperi ingatlanok tartós bérletbe adásáról, így magyar logisztikai fejlesztések valósulhattak volna meg a szlovén kikötőben, és Magyarország az építkezést lebonyolító projektcégben is jelentős részesedést kapott volna. Mindez most kezd egyre távolodni, ugyanis a megismételt népszavazás elhúzza a döntést minderről. (Az újabb referendumról a szlovén választási bizottságnak kell döntenie.)

Ráadásul Szlovéniában pár hónap múlva választások lesznek, s az egyik legfőbb esélyes jobboldali párt vezetője, Marjan Šarec (korábbi elnökjelölt) néhány napja a szlovén állami tévének nem túl pozitívan nyilatkozott a magyar részvétel kilátásairól.

Egy másik jobboldali párt – amelytől Vili Kovačič állítólag nem áll túlzottan távol – a beruházás ötletét nem utasítja el, de annak a kormány általi megvalósítási formáját igen. Ez a párt az SDS, amelyet az a Janez Janša vezet, aki jó kapcsolatokat ápol Orbán Viktorral. Az SDS pártfinanszírozási botrányáról, amelynek magyar szálai is vannak, korábban több cikkben is beszámoltunk.

Kiemelt kép: Koper; Europress/Lars Halbauer/DPA

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa. 
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.