Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint semmi nem indokolja, hogy a szakszervezetek visszalépjenek a korábbi, 15 százalékos béremelési követelésből, s elfogadják a kormány 8 százalékos minimálbér-emelési ajánlatát. Márpedig Naszályi Gábor elnök szerint a BKV-n belül – és országszerte más ágazatokban, s vállalatoknál is – egyre inkább azt tapasztalni, hogy a még korábban harcos szakszervezetek is készséggel beérnék az eredeti követelésnek alig több mint a felével.
Nem ez lenne az első eset, hogy a tulajdonos az utolsó pillanatban előáll egy vállalhatatlanul alacsony béremelési javaslattal és alig 24 órás gondolkodási időt hagy az érdekvédőknek a döntésre – emlékeztet. Az elnök úgy véli, a tulajdonos és a BKV vezetése is a kiéheztetésre játszik, azt gondolhatják, hogy az idő múlásával majd egyre több szakszervezeti vezető elbizonytalanodik, és végül boldogan elfogadja a 8 százalékot csak azért, hogy történjen már valami. Ezzel a kormány és a helyi hatalom is elérné a célját: bomlasztja, sőt egymás ellen fordítja a 15 százalékért korábban egységet képviselt szakszervezeteket. Az EKSZ elnöke szerint ezért – is – végzetes hiba meghátrálni a bértárgyalásokon.
Szerinte az időhúzós, megosztós módszer máris működik: egyre többen pusmogják – ki tudja, milyen forrásból táplálkozva –, hogy nincs pénze a fővárosnak a béremelésre, jó, ha a 8 százalékot ki lehet majd harcolni. Naszályi szerint azonban az a szakszervezeti vezető,
– érvel az elnök.
A BKV-nál még nem kezdődtek el az érdemi egyeztetések, holott az EKSZ a szeptemberi kezdeményezése óta többször is hivatalosan kérte, sőt követelte a cégvezetéstől, tegye meg végre az ajánlatát, hogy legyen kellő idő a folyamat lefolytatására.
Reméljük, Bolla Tibor vezérigazgató már nem üres kézzel érkezik a január 16-ára – szerdára – kitűzött egyeztetésre
– jegyezte meg Naszályi. Szerinte a vártnál esetleg alacsonyabb béremelés a cég működését is veszélybe sodorhatja, hiszen például a kereskedelemben dinamikusan emelkedő bérek elszippanthatják a BKV-tól még a legjobb járművezetőket is. Más ágazatokban ugyanis úgy kaphatnak jobb fizetést, hogy közben nincs az óriási felelősség az utasok biztonságáért, sőt életéért. A cégvezetésnek és Tarlós Istvánnak az elvándorlással járó kockázatot is figyelembe kell vennie, amikor megteszi az ajánlatát – szögezi le az elnök.
Kiemelt kép: MTI/MTVA