Közélet

?Tőlünk nyugatabbra? rovat

Olvasóinknak egy számottevő része utaspanaszok helyett tanácsokat, külföldi tapasztalatokat oszt meg velünk. Ennek ékes példája volt a füvesített buszsáv is. Ma két ilyen levelet olvashattok, ha lentebb tekertek. Ismerjétek meg, milyen az utastájékoztatás és a jegyrendszer más külföldi városokban.

Kedves BKV figyelő!

Egy kis beszámoló következik arról, hogy a 21. században milyen is a közösségi közlekedés európa délinyugati csücskében, az 1992- ben testvérvárosunknak választott portugál fővárosban, Lisszabonban:

A város belső területe gyalog is könnyen bejárható de a nagy szintkülönbségek miatt 4 felvonó is működik. Az egyik leghíresebb és talán legelső ilyen szerkezet a városban az Elevador de Santa Justa [lenti képen], amely sima menetjeggyel is igénybe vehető (1.35 euró) – vő: budavári sikló menetjegy.

A legizgalmasabbak azonban a főbb megállókban kihelyezett közlekedési előrejelzők, amelyek percre pontosan mutatják, hogy mikor érkezik a következő BUSZ. Szinte minden belvárosi megállóban felszereltek már ilyet, ami GPS segítségével szinkronizálja a várható érkezési időt (ha kell, akkor késleltet). [Lenti képen] A buszokra SMS-ben is válthatunk jegyet ill. chipkártyás napijegyet is vásárolhatunk a közlekedési csomópontokban. Fél euró a kártya és 3.50 euró a napijegy dija ami az első megkezdett utazástól érvényes 24 órán keresztül. A buszokra történő felszállás az első ajtón bonyolódik ahol vagy a sofőrnek fizetünk, vagy az egyszerűbb és nagyszerűbb chipkártyát érintjük hozzá a leolvasóhoz és mehetünk a busz hátsó végébe ahol általában mindig van ülőhely is. A buszok mindenhol tiszták és karcolásmentesek, bár valószínűleg ez a portugál temperamentumnak és mentalitásnak is köszönhető.

Bizony, valószínűleg sokat segített a városon az a világkiállítás amit nálunk nem rendeztek meg, emiatt sírhatunk vagy örülhetünk, de tény ami tény: utazni Lisszabonban jó!

grichie

Jegyek:

Szervusz Kedves BKV-figyelő!

Több kommentelő is foglalkozott már a városi közlekedés viteldíjaival, amelyek – lassan – tőlünk “nyugatabbra” konszolidáltabbak, mint Fővárosunkban.

Egyik kollégám a hosszú hétvégét Prágában töltötte – óóó, az a jó sör. – és szuvenírnek hozott haza 2 db menetjegyet.

Számomra nem is igazán az a meglepő, hogy “mindössze” 26 Korona (ca. 260 Ft.), hanem az, hogy nem egyszeri utazásra jogosít. Az érvényessége 75 perc. Otthon unalmamban kiszámolgattam, hogy ennyi idő alatt Budapesten szinte BÁRHONNAN-BÁRHOVA el lehet jutni csúcsidőben. Mondjuk ha 4 közlekedési eszközt veszek igénybe, az nem jön ki 260 Ft-ból.

Itthon ezt nem lehetne ugyanígy megoldani? Tudtommal a metró peronoknál kihelyezett jegykezelők, illetve az újabb villamosokon, IK 400-as buszcsaládon, meg a Volvokon már modern “lyukasztó” van, ami IDŐPONTOT is rá tud bélyegezni a jegyre…

Üdvözlettel: Seduxen

Ajánlott videó

Olvasói sztorik