Üzleti tippek

Válságelőny

Számos publikáció született mostanában arról, hogyan csökkentheti egy kis- és középvállalkozás a válság okozta negatív hatásokat, azonban kevesen említik a kihasználható lehetőségeket, pedig szép számmal akadnak, csak fel kell ismerni őket.

Örüljünk, hogy kisebbek vagyunk!

Ha figyelünk, és azonnal reagálunk a piac változásaira, előnyösebbé válik mozgásterünk, hiszen például rugalmas ármeghatározással előnyösebb beszállítói alkupozícióba kerülhetünk. Előnyt jelenthet az is, ha – a nagyvállalatokkal ellentétben – rövidebb idő alatt kifejlesztett termékeinket gyorsabban és a jelenlegi gazdasági helyzethez igazodva, célzott, kreatív marketing használatával irányítjuk a piacra.

Használjuk ki a fejlődési kényszert!

Méretünk, helyzetünk miatt kényszerből általában előre kell menekülünk, amit sokan negatív érzéssel párosítanak. Bár az első körben átélt sokkhatásokat valóban bizonytalanság, félelem övezi, mégis fogadjuk el, hogy változtatnunk kell, és keressük az új lehetőségeket, ötleteket. (Alkalmazottjaink ötletei nagyon fontosak!)

A fejlődési kényszernek erős lendülete van. Csak az első lépés nehéz, a többi már pozitív irányba ható tehetetlenségi erő.

Tudatosodó vásárló

Már észrevehető, hogy magasabb árszínvonalon mozgó termékek átgondoltabb vásárlásra késztetik a fogyasztót, aki ebben a helyzetben sokkal fogékonyabb a minden részletre kiterjedő információra vagy akár a meghökkentő reklámra. Felértékelődik a vásárlási környezet és a „feeling” megteremtésének vásárlót vonzó ereje. Ezáltal minden elvárás feletti teljesítésünk előnyt jelent számunkra. Akik FMCG-termékeket forgalmaznak, azoknak érdemes egy kis időt eltölteniük a boltokban a termékpolcok környékén – figyelve vásárlók reakcióit.

Bizonytalan munkaerőpiac

Ha munkaadói hozzáállásunk korrekt, nincs szükségünk arra, hogy cégünk „termelékenységét” munkavállalóink presszionálásával fokozzuk. Viszont más cégeknél történő létszámleépítés vagy a versenytársak inkorrekt humánerőforrás-politikája lehetőséget teremt olyan munkatárs felvételére vagy elcsábítására, akinek tudása, szakértelme nagy lendületet adhat vállalkozásunknak. Ám ne felejtsük el: nemcsak pénzzel lehet motiválni!

Nyitottság a megoldáskeresésre

Bizonytalan helyzetben ösztönösen megoldásokat keresünk. Ha képesek vagyunk felismerni és kihasználni munkavállalóink fejlesztő vagy jobbító javaslatait, rá kell ébrednünk, hogy a válság okozta problémák megoldásában nem maradtunk egyedül. Ne álltassuk magunkat, kollégáinknak sokszor jobb ötletei vannak, mint nekünk, és azt se felejtsük el, hogy ami velünk történik most, az a többi ember története is.

Kapcsolatok és összetartás

A jelenlegi válság pillanatok alatt erős lábakon álló szervezeti kultúrát is eredményezhet. Sokan állítják, hogy most jött el azoknak a vállalkozóknak az ideje, akik nem akarnak félreinformálni, manipulálni, helyette minőséget kínálnak és kiállnak alkalmazottjaikért, partnereikért. Ismerjük fel a stratégiai-lag fontos partnereket és szövetségeseket. Mivel egyre többen értik a kapcsolatok jelentőségét, most azok számára is könnyebbé válhat a kapcsolatteremtés, akik nem szeretik önmagukat rendezvényeken, eseményeken „fotóztatni”.

Használjuk ki a mindennapokban a bemutatkozás, a cégbemutatás legalapvetőbb és ingyenes formáit is!

Pályázati lehetőségek

Vannak a szkeptikusok, az ellenzők és a bátrak, de tény, hogy a kkv-k számára több pályázati lehetőség nyílt meg az utóbbi időben. Akik nem szeretik a borzongást, ne válasszák az önerőt is igénylő pályázatokat, s ha mégis belemennek, akkor viszont ne nagy összegre pályázzanak! Ha bevonjuk kollégáinkat, akkor a tapasztalatszerzés mellett már a pályázatiprojekt-csapat is feláll, így nem ér bennünket váratlanul a pozitív eredmény. Pályázatunk nemcsak tevékenységünkre, hanem környezetünk fejlesztésére, élhetőbbé tételére is irányulhat. Ez közvetett előny.

Erősödő alkupozíciók

Vegyük észre, hogy nem csak minket sújt a partnerek felől érkező árcsökkentési kényszer. Vannak olyan helyzetek (hirdetési lehetőségek igénybevétele, szolgáltatások megrendelése, alvállalkozók alkalmazása, bérleti díjak letörése), amikor mi is élhetünk az alkudozás lehetőségével. Ennek csak lelkiismeretünk és piaci lehetőségeink szabhatnak határt.

Esély a beszállítói versenyben

A csökkenő költségkeretek szorítása miatt egyre több olyan nagyvállalat van, ahol az árak letörése érdekében új partnert vonnak be. Ezért nagyon fontos a kapcsolatteremtés és a kreativitás. Elég lehet már egy figyelemfelkeltő szlogen – direkt e-mail esetén – ahhoz, hogy ne rögtön a papírkosárba hulljon az anyagunk.

Központosítás és összpontosítás

Költségcsökkentési vizsgálatokat ilyen időszakban minden vállalkozás készít. Az eredmények ismeretében érdemes integráltan felülvizsgálni a méretgazdaságossági folyamatokat vagy magát a folyamat rendszerét. Jellegünkből adódóan könnyebben központosíthatjuk a beszerzéseket, a médiamegjelenéseket, illetve mindezek megismerése után könnyebben összpontosíthatunk egy-egy probléma megoldására.

A fenti tíz pontban rögzített lehetőségek sok esetben összefüggnek egymással. Merészebb kapcsolatépítés új beszállítói pozíciót eredményezhet, mellyel erősödik alkupozíciónk – és vállalkozásunk emberállománya is. A fejlődési kényszer felismerése új tudásbázist, technológiai fejlődést hoz, amelyet pályázati lehetőségek kihasználásával valósíthatunk meg. De senki nem mondja, hogy könnyű lesz! A lehetőségeket felismerni és megragadni embert próbáló tevékenység, és ezek után „már csak” arra kell koncentrálnunk, ami előttünk tornyosul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik