A GKI Digital kutatása 250 online bolt válaszai alapján készült arról, milyen szállítási, áruátadási módot választanak a webáruházak, illetve a vevők. És aztán azt vizsgálták közelebbről, hogy a postának miért ilyan jelentéktelen a súlya ebben a nagyon is gyorsan fejlődő szegmensben.
Nem tud teret nyerni a posta
Fontos kiemelni a Magyar Posta szerepét, amely a hazai webáruházak körében nem tud olyan szerepet betölteni, mint amekkora szállítási kapacitással bírna. Miközben minden harmadik boltban választható lenne ez a szolgáltatás, a posta csak elenyésző részben (2 százalékban) részesedik a tranzakciókból.
Ennek hátterében a boltok, illetve a fogyasztók postai szolgáltatással szembeni véleménye, ellenérzése áll, mivel a webáruházak számára fontos vevőik tapasztalatának ismerete, ők pedig nem elégedettek a postai kiszállítással.
Az okokat vizsgálták
A klasszikus postai szolgáltatások súlya a webáruházak kiszállításánál tehát nagyon alacsony. Éppen ezért vizsgálta a GKI, hogy mi állhat a háttérben.
A klasszikus postai kézbesítést biztosító válaszadókat arra kérték, hogy értékeljék a postai szolgáltatást az ár, a gyorsaság, a minőség és a szervezettség szempontja szerint. A webáruházak mind a négy kategóriában negatívan értékelték a Magyar Posta szolgáltatását.
Ez a gond a postával
Először is kissé drágállták a Magyar Posta szolgáltatását, és a gyorsasággal csak kissé voltak elégedetlenek. Magával a postai szolgáltatás minőségével viszont rendkívül elégedetlenek voltak a piaci szereplők, s hasonlóan lesújtó véleményük volt a Magyar Posta szervezettségéről is.
Persze minden egy olyan piac véleményét tükrözi, ahol nem érvényesül a Magyar Posta monopóliuma, ahol a szolgáltatások igénybe vevői válogathatnak a szolgáltatók közül. Ez is mutatja, hogy mit várhatunk majd egy olyan állami „közszolgáltatótól”, aki a lakossági „rezsi” piacon kíván majd egyedüliként szolgáltatni – jegyzi meg a GKI.
A vásárlók is elégedetlenek
Felmerülhet persze az is, hogy a webáruházak azért elfogultak a Posta szolgáltatásaival, mert le akarják szorítani az árakat. Ezért a kutatók megnézték, hogy a lakosság mennyire elégedett a kiszállításokkal.
A 2014 szeptemberében zajlott lakossági felmérés során összesen 2300, az adott hónapban interneten vásárló felnőtt véleményét kérdezték meg az egyes kiszállítási lehetőségekkel kapcsolatban.
Ezek alapján az online vásárlók háromszor nagyobb arányban voltak elégedetlenek a postai szolgáltatásokkal, illetve jóval kisebb arányban voltak elégedettek, mint az egyéb szállítási módot kérők. Mindez egy olyan piacon, amely a legdinamikusabban növeli évről évre az eladásait, s ahol az értéknövelt szolgáltatások súlya is nagyobb.
Költői kérdés
Vajon mi történne a levélforgalomban, ha ott is megjelenhetne a verseny, amit eddig sikerrel blokkolt a Magyar Posta? Mennyivel csökkennének a díjak, s mennyivel javulna a szolgáltatás minősége, ha a verseny ezen a piacon is megjelenhetne? Az online boltok tapasztalatai alapján a kérdés könnyen megválaszolható – jegyzik meg a kutatók.
A posta cáfol
Megalapozatlannak tartja a GKI Gazdaságkutató Zrt. felmérésének következtetéseit a Magyar Posta Zrt. A társaság szerint nem igaz, hogy a posta helyett a futárszolgálatot választanák a webáruházak – közölte a Magyar Posta az MTI-vel hétfőn.
Ezek után pedig jött a hír,hogy ezreket küldenek el a postáról, amit főleg a csökkenő levél- és sárgacsekk-forgalom tesz indokolttá.