Pénzügy

Lesújtó vélemény a postáról

Sem az online boltok, sem az online boltokban vásárlók nem elégedettek a Magyar Posta teljesítményével.

A GKI Digital kutatása 250 online bolt válaszai alapján készült arról, milyen szállítási, áruátadási módot választanak a webáruházak, illetve a vevők. És aztán azt vizsgálták közelebbről, hogy a postának miért ilyan jelentéktelen a súlya ebben a nagyon is gyorsan fejlődő szegmensben.

Kiszállítási és áruátadási részesedések

A legtöbb online áruház által biztosított kézbesítési mód a futárszolgálat, mely a kereskedők 88%-ánál érhető el. Ezt a megoldást követi a személyes, bolti átvétel 63%-os részesedéssel. Az átadópontok szerepe is egyre nagyobb, a vizsgált webáruházak 56%-a kínál ilyen átvételi lehetőséget. Ebből 22% saját – jellemzően raktárhelyiségben kialakított – átadópontot üzemeltet, 34%-nál pedig megoldható a csomagátvétel valamely külső szolgáltató országos lefedettségű hálózatán (posta) keresztül is.

Az egyes kiszállítási, átvételi megoldások tranzakciókból való részesedése alapján számolt súlyát tekintve a sorrend nem változik jelentősen, kizárólag a postai kiszállítás kerül hátrébb. A személyes bolti átvétel aránya 33%-ot ért el, míg az összes tranzakció csaknem felét (46%-át) a futárszolgálatok kézbesítik. Az átadópontos hálózattal rendelkező szolgáltatók részesedése a csomagkiszállításból 14%-ot ért el. Ez az alacsony érték így is kedvezőnek mondható, hiszen ez a megoldás alig 4 éve érhető el a hazai piacon.

Nem tud teret nyerni a posta

Fontos kiemelni a Magyar Posta szerepét, amely a hazai webáruházak körében nem tud olyan szerepet betölteni, mint amekkora szállítási kapacitással bírna. Miközben minden harmadik boltban választható lenne ez a szolgáltatás, a posta csak elenyésző részben (2 százalékban) részesedik a tranzakciókból.

Ennek hátterében a boltok, illetve a fogyasztók postai szolgáltatással szembeni véleménye, ellenérzése áll, mivel a webáruházak számára fontos vevőik tapasztalatának ismerete, ők pedig nem elégedettek a postai kiszállítással.

Az okokat vizsgálták

A klasszikus postai szolgáltatások súlya a webáruházak kiszállításánál tehát nagyon alacsony. Éppen ezért vizsgálta a GKI, hogy mi állhat a háttérben.

A klasszikus postai kézbesítést biztosító válaszadókat arra kérték, hogy értékeljék a postai szolgáltatást az ár, a gyorsaság, a minőség és a szervezettség szempontja szerint. A webáruházak mind a négy kategóriában negatívan értékelték a Magyar Posta szolgáltatását.

Ez a gond a postával

Először is kissé drágállták a Magyar Posta szolgáltatását, és a gyorsasággal csak kissé voltak elégedetlenek. Magával a postai szolgáltatás minőségével viszont rendkívül elégedetlenek voltak a piaci szereplők, s hasonlóan lesújtó véleményük volt a Magyar Posta szervezettségéről is.

Persze minden egy olyan piac véleményét tükrözi, ahol nem érvényesül a Magyar Posta monopóliuma, ahol a szolgáltatások igénybe vevői válogathatnak a szolgáltatók közül. Ez is mutatja, hogy mit várhatunk majd egy olyan állami „közszolgáltatótól”, aki a lakossági „rezsi” piacon kíván majd egyedüliként szolgáltatni – jegyzi meg a GKI.

A vásárlók is elégedetlenek

Felmerülhet persze az is, hogy a webáruházak azért elfogultak a Posta szolgáltatásaival, mert le akarják szorítani az árakat. Ezért a kutatók megnézték, hogy a lakosság mennyire elégedett a kiszállításokkal.

A 2014 szeptemberében zajlott lakossági felmérés során összesen 2300, az adott hónapban interneten vásárló felnőtt véleményét kérdezték meg az egyes kiszállítási lehetőségekkel kapcsolatban.

Ezek alapján az online vásárlók háromszor nagyobb arányban voltak elégedetlenek a postai szolgáltatásokkal, illetve jóval kisebb arányban voltak elégedettek, mint az egyéb szállítási módot kérők. Mindez egy olyan piacon, amely a legdinamikusabban növeli évről évre az eladásait, s ahol az értéknövelt szolgáltatások súlya is nagyobb.

Költői kérdés

Vajon mi történne a levélforgalomban, ha ott is megjelenhetne a verseny, amit eddig sikerrel blokkolt a Magyar Posta? Mennyivel csökkennének a díjak, s mennyivel javulna a szolgáltatás minősége, ha a verseny ezen a piacon is megjelenhetne? Az online boltok tapasztalatai alapján a kérdés könnyen megválaszolható – jegyzik meg a kutatók.

A posta cáfol

Megalapozatlannak tartja a GKI Gazdaságkutató Zrt. felmérésének következtetéseit a Magyar Posta Zrt. A társaság szerint nem igaz, hogy a posta helyett a futárszolgálatot választanák a webáruházak – közölte a Magyar Posta az MTI-vel hétfőn.

Ezek után pedig jött a hír,hogy ezreket küldenek el a postáról, amit főleg a csökkenő levél- és sárgacsekk-forgalom tesz indokolttá.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik