Az IBM üzleti tanácsadó egysége (IBM Global Business Services) és az Economist kutatási részlege (Economist Intelligence Unit) 40 országban – köztük Magyarországon is – arról kérdezték a HR-igazgatókat, hogy milyen kihívások előtt állnak, s ezek közül melyeket tartják a legégetőbbnek. A beszámoló szerint a HR-igazgatók háromnegyede az egyik legsúlyosabb problémának és erőteljesen fejlesztendő területnek tartja az új vezetők kinevelését.
„Ma a hatékony vezető nemcsak arról ismerszik meg, hogy hozza a számokat, és keresztülverekszi magát a viharos időszakokon, hanem olyan környezetet teremt, amely a tehetséget, a kiemelkedően teljesítőket vonzza és tartja meg” – mondta Gruhala Péter, az IBM Magyarország üzleti tanácsadó egységének igazgatója. Azért, hogy elkerülhető legyen a magas szintű vezetői és szakmai tudás hiányából fakadó fennakadás, a cégeknek gondoskodniuk kell arról is, hogy rendelkezzenek a később menedzserekké kinevezhető munkatársak csoportjával.
Harc a cég létéért
A megkérdezettek több mint fele állítja, vállalatuk nem képes munkatársaik tudását és készségeit az üzleti élet elvárásai szerint fejleszteni. Sok esetben a kollégák ismeretei nincsenek szinkronban a cég célkitűzéseivel.
A jelenlegi, rendkívül gyorsan változó és kíméletlen, globális versenyt diktáló gazdasági környezetben a belső és külső elvárások, a piac igényei megkövetelik, hogy a cégek rugalmasan működjenek, az általuk legkiválóbban gyakorolt tevékenységekre koncentráljanak és ellenálljanak a kívülről érkező nehézségeknek. Ezért kulcsfontosságú számukra, hogy képesek legyenek felmérni, milyen készségekre lesz szükségük a jövőben, és munkatársaikban gyorsan kifejlesszék a szükséges kompetenciákat. A HR-igazgatóknak azonban csak a 14 százaléka vélte úgy, hogy a cégük igazán adaptív munkatársakkal rendelkezik.
Megoldási lehetőségek
A tanulmány három személyzeti faktort határoz meg a HR-szakemberek számára, amelyeket csak az üzleti vezetéssel szorosan együttműködve oldhatnak meg. Először is a HR-vezetőknek meg kell jósolniuk, hogy az üzlet fejlődése és változása milyen személyi képességeket követel meg az elkövetkező 3-5 évben.
Ezután meg kell találniuk a szakértő munkatársakat, azokat, akik nemcsak a jelenlegi körülmények között teljesítenek kiválóan, hanem képesek a változások követésére. Vagyis szívesen tanulnak, és nem idegenkednek attól, ha a feladatuk, vagy annak elvégzési módja megváltozik.
A harmadik fő szempont szerint az együttműködést a vállalati élet alappillérévé kell tenniük, mert a kihívások annyira összetettek, hogy azokra csak a különböző fejekben meglévő eltérő tudás és szemléletmód ötvözésével lehet válaszolni.
A teljes tanulmány az IBM honlapján érhető el.