Gazdaság

243 percet késett egy hónap alatt Ági vonata, már a főnöke is szóvá tette

Ömlik a panasz szerkesztőségünkbe, milyen sokat késnek az elővárosi vonatok. Egyik olvasónk (nevezzük Áginak), aki  Vecsésről Kőbánya-Kispestre jár munkába, egy hónapig írta MÁV-os kalandjait, és statisztikája szerint egy hónap alatt összesen 243 perc indulási késés volt a 11 km-es, 12 perces úton. A főnöke már megelégelte a dolgot, szólt neki a késések miatt, így próbál eggyel korábbi vonatot megcsípni.

Négy elővárosi vonalon 13 napot késtek a vonatok

Ági tapasztalata szerint augusztus 3. és szeptember 3. között a 21 munkanap 42 útján mindössze 10-szer indult pontosan a vonat, 29-szer késett, és háromszor kimaradt. Azt nem számolta, menet közben mennyivel gyarapodott az eredeti késés, de mivel nem egyszer megállították őket két állomás között, volt, hogy 10 percre is, tovább nőtt az induló több mint négy órás késés.

Mint a táblázatból látszik, az eseti késések zöme néhány perces volt, de előfordult fél óránál több, sőt, háromnegyed órás is.

Kértünk a MÁV-tól is elővárosi késési statisztikát augusztusra. Átlagadataik szerint a 4 vonalon egy hónap alatt összesen 18 877 perc (= 314,6 óra = 13,1 nap) késést hoztak össze a vonatok. A több mint 30,5 ezer járatból bő 5 ezer darab indult késve és 508 darab maradt ki. Az összes késés durván fele, 9405 perc a Monor-Budapest vonalon jött össze, a járatok negyede indult késve, a Vác-Budapest vonalon a járatok ötöde nem indult el időben.

Egy utas egy évig írta a késéseket, ez alatt kis híján 2 nap és 9 óra, vagyis több mint 7 munkanapnyi jött neki össze Üllő és Budapest-Nyugati pályaudvar között. Valaki feltett a netre egy folyamatos, grafikonokon követhető késési statisztikát is, amin a napi, heti, havi és éves késéseket is lehet követni, valamint problématérkép is van.

A főnök türelme is véges

Áginak a háromnegyed órás indulási késés pont aznap este volt, amikor hirtelen lehűlt az idő, így alaposan átfagyott, mire beállt a vonata. A vonatkimaradás miatt egy alkalommal fuvart kellett kérnie, aznap egy rokona vitte be a munkahelyére. Ha időben indul és érkezik a vonat, 25 perce van, hogy beérjen az állomástól 5 percre lévő munkahelyére. Mivel a késés kétszer haladta meg a 20 percet, ennyiszer ténylegesen el is késett munkahelyéről. Júliusban ennél többször késett el a vonat miatt – s bár főnöke toleráns, de az augusztusi második késésnél már szóvá tette a dolgot. Ági mindig beszól, amikor késik a vonat – ez elég kínos számára.

Egyik késés alkalmával szóba elegyedett egy vasutassal. A kalauznő elmesélte, idén már ötször fordult elő vele, hogy a vonatok késése miatt nem tudott este hazaérni a gyerekeihez, csak másnap hajnalra.

Leesett ajtó, megállókat kihagyó vonat, zónázóból személy

Egy hónap alatt, amíg Ági statisztikát vezetett a járatokról, megesett, hogy a vonat a Nyugati pályaudvar helyett csak a Kökiig közlekedett, többször előfordult felsővezeték szakadás, vágányjavítás. A késéseket nem mindig vagy csak késve jelentették be, az utastájékoztató táblákon nem mindig frissültek az adatok. Előfordult, hogy Vecsésen egyik jegykiadó automata sem üzemelt, Ági ezért a hónap vége felé letöltötte a MÁV-appot. Egyik nap a kabinjukban félre volt téve az ajtó.

Augusztus 10-én este a mozdonyvezető Kőbánya-Kispest és Ferihegy között nem állt meg (Pestszentlőrincen és Szemere telepen), ezért az utasok szóltak a kalauznak. Kiderült, hogy a masiniszta azt hitte, zónázó vonatot vezet (amely a zónahatáron belül nem áll meg minden állomáson). Az sem ritka, hogy a kimaradó személyvonat helyett bevetik a zónázót, kiadva, hogy mindenhol álljon meg. A MÁV szerint viszont valamennyi vonat csak az arra a vonatra érvényes menetrend alapján közlekedhet, amely tartalmazza a vonat közlekedéséhez szükséges adatot (például állomások, megállóhelyek, érkezési, indulási, tartózkodási, áthaladási időadatok, alkalmazható sebesség, stb.), amelyet a mozdonyvezető vonatindulás előtt minden esetben meg kell, hogy kapjon.

Ági anyukája ritkán megy be Budapestre, de belefutott már, hogy hazafelé indulás helyett majdnem egy órát állt a vonata magyarázat nélkül a Nyugatiban. Máskor egy vasutas azt mondta nekik, azért nem indulnak, mert nincs mozdonyvezető. A MÁV válasza szerint ilyen probléma sem létezik, a mozdonyvezetők létszáma megfelelő az aktuális feladatokra és folyamatosan gondoskodnak a szakképzett utánpótlásról – állítja a vasúttársaság.

Miközben Ági szorgalmasan írogatta, hogyan járnak a vonatok, az Elegem van a MÁV-ból Facebook-csoport képviselőit augusztus 21-én fogadták a MÁV képviselői. A vasúttársaság elismerte, hogy vannak gondok, és változást ígértek. Szeptember 2-án Vecsésen találkozott a MÁV a 100a vonal mentén lévő települések vezetőivel, és augusztus 29-én a MÁV közleményt adott ki a Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vonal utaspanaszaira.

60 éves infrastruktúra a legforgalmasabb vasúti szakaszon

A Budapest–Cegléd–Szolnok vonal (100a) Magyarország legforgalmasabb vasúti szakasza, amelyen évente 19 millió utas közlekedik. A MÁV szerint az elavult infrastruktúra miatt van gond, a 101,2 km hosszúságú vonalszakaszon 14,8 vonalkilométerén állandó és 9,55 vonalkilométerén ideiglenes sebességkorlátozás érvényes. Az elmúlt 6 évben 12 százalékkal nőtt az utasok száma, így állandósult a zsúfoltság. A majdnem 60 éves infrastruktúrát az elmúlt évtizedekben legalább kétszer fel kellett volna újítani, de ehelyett csak pontszerű beavatkozások történtek, bizonyos vonalszakaszok és infrastruktúra-elemek évtizedeken át kimaradtak.

A 40-60 éves járműállomány és az üzemeltetési hiányosságok napi szintű zavarokat okoznak a vonatközlekedésben és a menetrendszerűségben. 2019. június elejéig a 100a vonal fővárosi szakaszán 112 rendkívüli műszaki hiba miatt volt késés. A vonalon idén több karbantartást végeztek, azonban a MÁV szerint a vonal műszaki állapotának fokozatos romlása csak nagyobb fejlesztésekkel fékezhető meg. Hangsúlyozták, a már felújított Esztergom-Budapest vonalon késések már csak rendkívüli időjárás vagy gázolás esetén fordulnak elő.

A kritikus szakaszok javítását tervezik, de csak jövőre

A 100a vonalon utazók panaszai nyomán Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató több intézkedést jelentett be, például:

  • 2019. szeptember 2-től az S50 (Budapest Nyugati Pályaudvar–Monor) vonalon már két modern, kétegységes FLIRT motorvonat jár, majd október végétől további két dupla FLIRT-egység közlekedhet.
  • Az üzemzavarok minimalizálása és az ellenőrzés szorosabbá tétele érdekében úgynevezett vonali felelősöket jelöltek ki kísérleti jelleggel, akik minden munkanapon reggel 4 és 8 óra között személyes ellenőrzést tartanak a 70 és 100a vonalak mentén.
  • 2019. október végétől az S70-es (Budapest-Nyugati pályaudvar – Vác) vonalon minden személyvonaton körülbelül 60 plusz ülőhely állhat az utasok rendelkezésére.
  • 2019 szeptemberétől megkezdték a MÁV információáramlás megújítását, hogy az utasok rövid idő alatt, gyors és megbízható tájékoztatást kapjanak, például MÁV-appon, fedélzeti tájékoztatásban a jegyvizsgálótól és mozdonyvezetőtől, tájékoztató üzenet kiküldésével az automata kijelzőjére. Megújul a fedélzeti és állomási utastájékoztatási kijelzők központi vezérlése, a forgalmi szolgálati helyek és fedélzeti személyzet (jegyvizsgálók, mozdonyvezetők) tájékoztatása. 2020 elejétől a jegyértékesítési felületeken is lesznek utastájékoztatási üzenetek.
  • 2020 februárjától forgalomba állnak a ceglédi és váci vonalon is az új, magas utaskomfortot biztosító 600 férőhelyes, emeletes nagy kapacitású klimatizált KISS motorvonatok, összesen 19 darab, és ezekből rendelt még 21-et a MÁV.
  • Jövőre mintegy 6 milliárd forintot csoportosítanak át a 100a vonal kritikus szakaszainak javítására. 2020 I. félévében kezdődhet meg a munka, és 2021 után további felújítást és karbantartást végeznek mind a 100a, mind a 70-es Budapest-Vác vasútvonalon.

A MÁV-vezér 2019. október második felében az utasok képviselőivel közösen áttekintené, hoztak-e érezhető eredményt a bevezetett intézkedések.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik