Az internetes kereskedelem piacrésze Magyarországon szinte hónapról hónapra nő, és karácsony előtt különösen magas szokott lenni. Sokan rendelnek külföldről is árut, ami azonban nem mindig kockázatmentes – derül ki az Európai Fogyasztói Központ közleményéből.
Az Európai Uniós tagállamokban, valamint Norvégiában és Izlandon működő fogyasztói központokat tömörítő hálózathoz 2010-ben és 2011-ben körülbelül évi 17 ezer panasz érkezett az internetes vásárlással kapcsolatban. A legtöbbször az volt a gond, hogy a megrendelt terméket egyszerűen meg se kapta a fogyasztó, vagy ha megkapta, akkor hibás vagy más módon nem megfelelő volt. És előfordult helytelen árfeltüntetéssel, megtévesztő kereskedelmi gyakorlattal, fizetéssel vagy csalással kapcsolatos panasz is.
A Központ szerint az alábbiak alapján lehet a csalárd, csaló és a fogyasztók megkárosítását célzó kereskedői magatartást felismerni:
– A túlságosan kedvező áron, a piaci ár töredékéért eladásra kínált számítástechnikai és szórakoztató elektronikai termékeknél, mobilkészülékeknél, valamint márkás ruházati termékeknél gyakran előfordul, hogy a vételár előzetes megfizetése ellenére a kiszállítás nem történik meg, vagy rossz minőségű, hamis terméket kap a fogyasztó.
– A külföldről történő használtautó-vásárlásánál van, hogy az eladó a fogyasztó bizalmának növelése érdekében egy függetlennek tűnő szállítmányozó céget ajánl az ügylet teljesítésére, azonban utóbb kiderül, hogy az eladó és a szállítmányozó a fogyasztó megkárosítása érdekében összedolgoznak.
– Új típusú csalásként jelent meg Európában a gazdájuk elhalálozása miatt árván maradt házikedvencek ingyenes örökbefogadásának lehetősége. A csalók a gyanútlan örökbefogadótól az állatok elszállításáért, a reptéren való gondozásért és az állatorvosi ellátásáért előzetesen pénzt kérnek, de az állat soha nem érkezik a címzetthez.