A pénzügyi termékek széles választéka, összetett jellemzői, a pénzügyi szolgáltató és a fogyasztó közötti információs aszimmetria következtében könnyen előfordulhat, hogy olyan pénzügyi terméket vásárolunk, vagy olyan szolgáltatást veszünk igénybe, amelyre nincs szükségünk, vagy nem a legmegfelelőbb számunkra, mert például anélkül vettük igénybe, hogy tisztában lettünk volna a termék/szolgáltatás költségeivel, kockázataival. Mindezek következtében akár súlyos anyagi kárunk is keletkezhet.
A misselling olyan, etikailag és jogszabály alapján is megkérdőjelezhető gyakorlat, amely során a pénzügyi szolgáltató egy termék, szolgáltatás ajánlásakor, értékesítésekor nem kiegyensúlyozott tájékoztatást nyújt. “Előfordulhat, hogy csak egyoldalúan a pozitív jellemzőket, előnyöket emeli ki, vagy csak a rövid távú előnyökre (például az átmeneti akciókra, kedvezményekre) koncentrál, az esetleges hátrányokról, egyéb, a döntést befolyásoló tényezőkről nem számol be – mondta Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) szóvivője. Hozzátette: megtörténhet, hogy a pénzügyi intézmény nem az ügyfél igényeinek és tudásszintjének megfelelő tartalmú és bonyolultságú terméket értékesít a fogyasztónak. Összességében így a szolgáltató vagy – sok esetben – annak ügynöke olyan terméket, szolgáltatást értékesít, amelyre az adott fogyasztónak voltaképp nem is lenne szüksége, így az értékesítő kizárólag a saját eladási szempontjai alapján beszéli rá az ügyfelet az ügyletkötésre.
Hogyan kerüljük el a félrevezető tájékoztatás negatív következményeit?
“Mérjük fel valós pénzügyi igényeinket, találjuk meg a nekünk megfelelő legális pénzügyi szolgáltatót és a nekünk tényleg szükséges pénzügyi konstrukciót! Érdemes előzetesen alaposan áttekinteni valós pénzügyi helyzetünket” – figyelmeztet Binder. Ne vegyünk igénybe olyan pénzügyi szolgáltatást, amelynek nem látjuk át pontosan a működését és feltételeit!
Ha nem értünk valamit, előzetesen kérjünk felvilágosítást a pénzügyi szolgáltató munkatársaitól vagy tájékozódjunk a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) fogyasztókat segítő internetes alkalmazásai (www.pszaf.hu) segítségével! Különösen legyünk körültekintőek olyan esetekben, amikor nagyobb összegű és több évre szóló pénzügyi döntés előtt állunk, valamint, ha valamilyen közvetítő, közkeletű nevén „ügynök” (pl. hitelközvetítő, biztosítási közvetítő stb.) igyekszik rábeszélni bennünket a szolgáltatás igénybevételére! Ügynökök esetén fontos tudni, hogy ők gyakran jutalékos rendszerben dolgoznak, érdekük, hogy az adott terméket vagy szolgáltatást ajánlják és eladják.
Még a szerződéskötés előtt, előzetesen kérjünk több helyről, akár írásban is tájékoztatást („ajánlatot”), és hasonlítsuk össze a különböző lehetőségeket. Egyes termékek (pl. hitelek, betétek és egyes megtakarítási termékek esetében) jó szolgálatot tehet a Felügyelet honlapjának (www.pszaf.hu) fogyasztóknak szóló menüpontja , ahol egy helyen találhatunk hasznos információkat, internet alapú termékválasztó programokat, valamint háztartási költségvetés-számító programot is. Szánjunk megfelelő időt a tájékozódásra, és az egyes lehetőségek mérlegelésére, hasonlóan ahhoz, mint amikor valamilyen nagyobb értékű berendezési tárgyat, műszaki cikket, autót készülünk megvásárolni!
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu,
www.facebook.com/mindennapipenzugyeink