A Facebookon és a Twitteren is figyelné egy független német hitelminősítő a potenciális hitelfelvevőket – leplezte le néhány napja a német NDR televízió. Mint az általuk megszerzett belső iratokból kiderül, a Schufa egy szoftvert fejleszt arra, hogy a nyilvános internetes adatok segítségével meg tudja jósolni az emberek fizetőképességét.
A Schufa – a Google keresőrobotjaihoz hasonló – szoftvere bejárná a népszerű közösségi szájtokat, a Twittert, a szakmai közösségi szájtokat, mint a Xing vagy a LinkedIn, és még a Google Streetview-ba is belenézne, sőt még az apróhirdetés-oldalakra feltett hirdetéseket is kielemezné. Ám a legjobban az csapta ki a biztosítékot a német internetezőknél, hogy a szoftver azt is nézné, van-e összefüggés a facebookos baráti kör és a hitelképesség között.
Fotó: AFP / Emmanuel Dunand
A Schufa a Spiegel hetilap online kiadásának meg is erősítette, hogy valóban van egy ilyen projektjük, amely Schufalab@HPI névre hallgat. A HPI a Hasso Plattner Institute rövidítése – ez a potsdami egyetem magánkézben lévő informatikai intézete. „Minden a német jogszabályok szerint történik, semmi illegálisat nem csinálunk” – nyilatkozta a cég a német lapnak.
Az ügy ezzel együtt nagy hullámokat vetett Németországban – és Németországon kívül is. A német internetezők a Reuters tudósítása szerint ironizáló üzenetekkel szórták tele Twitter folyamukat. „Ma nem fogok sokat posztolni, mert megyek Porschét venni, utána pedig a tengerpartra pezsgőzni” – szólt egy élcelődő üzenet. Mások meg árverésre bocsátották gazdag barátaikkal való kapcsolatukat.
Több politikus is elítélően nyilatkozott, mondván: a cég túllő a célon. „Nehogy az történjen, hogy valakivel a facebookos barátai vagy aktivitása miatt nem ír alá szerződést a mobiltársaság” – indokolta Sabine Leutheusser-Schnarrenberger igazságügyminiszter, miért követelik, hogy hozza nyilvánosságra a Schufa és a többi hitelminősítő intézet a terveit a Facebookkal kapcsolatban.
A Schufa a bankok megbízásából méri fel az ügyfelek hitelképességét, majd minősíti kockázati besorolásukat. (Nálunk nincs ilyen szervezet – a lakossági ügyfeleket a bankok minősítik, ám a vállalatok kockázati besorolását több cég is végzi.) Ma is mintegy 66 millió német állampolgárról gyűjt a fizetőképességüket mutató adatokat: bankoktól, biztosítóktól és más cégektől gyűjtik össze az ügyféltörténeteket. A Schufa riportjait Németországban széles körben használják: még egy lakás bérbevevésénél vagy egy hitelkártya-szerződésnél is konzultálnak az adatbázissal a cégek.