Ami ingyen van, az bizony fogy – megmondta ezt már Molnár Lajos is. Az ingyenes egészségügy mítoszával szembeszálló ex-miniszter gondolatai a GKI-EKI Egészségkutató Intézet most publikált átfogó tanulmányában is visszaköszönnek. A kutatók ugyanis úgy látják, hogy a tb-járulékon felül a magánszemélyek pénztárcáját közvetlenül terhelő egészségügyi kiadások összege már ma is százmilliárdokban mérhető. Hálapénz nélkül is napi egymilliárd forintot költünk országosan az egészségünkre, és kiadásaink a jövőben óhatatlanul növekedni fognak. Hiába állítja a kormány, hogy senkinek nem kell majd többet fizetnie ugyanazért az ellátásért, mint amennyit ma szükséges, a szakközgazdászok prognózisai egészen mást tartalmaznak.
Persze a gyógyítás régóta nem ingyenes: egy magyar háztartás már hét évvel ezelőtt is jövedelmének átlagosan 3,0-3,5 százalékát fordította egészségügyi célokra, s ez az arány azóta egyetlen évben sem csökkent (tavaly például háztartásonként 26 ezer forintot költöttünk gyógyszerre, magánorvosra, hálapénzre és hasonlókra). A reform megindítása óta e kiadások tovább emelkedtek – hiszen bejött a vizitdíj és a kórházi napidíj, illetve már csak plusz pénzért választhatunk kórházat vagy orvost -, de mint Péteri János, a GKI-EKI projektvezetője mondja, ez nem pusztán az állami akarat folytán van így. A nyugdíjkasszát terhelő demográfiai bomba az egészségügy területén is ketyeg: egyre több az idős ember, hosszabb ideig élünk betegen, miközben drágulnak a gyógyítási eljárások, az életkor előrehaladtával tehát természetes módon megugranak a gyógyászati kiadások. A 60 éven felüliek háztartásaiban már most is jócskán az átlag feletti összeget, évi 40-70 ezer forintot kénytelenek egészségügyi célokra fordítani, vagyis pont azokra nehezedik a legnagyobb teher, akik – bevételeik és kiadásaik terén – a legkevésbé képesek az alkalmazkodásra. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a jövőben bizonyos ellátások kikerülhetnek a tb által finanszírozott körből, akkor egyértelműnek tűnik a tanulmány végkicsengése: érdemes megerősíteni a magánfinanszírozás és öngondoskodás intézményes formáit.
Saját zsebből
Nincs egészen pontos szám arról, hogy a tb-járulék mellett még mennyi pénzt költünk az egészségügyre, de a különböző becslések nagyságrendileg hasonló összegekről szólnak. Eszerint átlagosan és évente közel 30 ezer forintra rúg egy család, s 367 milliárdra a teljes lakosság összkiadása, amit a hálapénz még további 30 milliárddal emel meg. Szintén 30 milliárd forintra becsülik az egészségügyi reform során már meghozott vagy várható intézkedések kiadásnövelő hatását, már erre az évre is (lásd a táblát). A magánkiadások 90 százalékát zsebből fizetjük, holott a hálapénzen kívül elvileg valamennyi költést intézményes mederbe lehetne terelni.
Ehhez persze valószínűleg kell néhány milliárd forint intézményenként, ami legfeljebb a multi hátterű kasszáknál nem lesz nagy probléma, amennyiben a pénzügyi csoporthoz tartozó biztosító vagy bank hajlandó a zsebébe nyúlni. Merthogy önállóan – a pénztári üzemmód keretein belül – egyetlen hazai önkéntes pénztár sem tud még százmilliókat sem előteremteni. „Az MKB egészségpénztárának például hiába van 4,4 milliárd forint vagyona, ha az nem befektethető” – magyarázza Lehoczky László, az igazgatóság elnöke. Ez ugyanis a tagok pénze, amiért bármikor jelentkezhetnek, hogy a pénztár rendezze valamilyen orvosi ellátásuk költségét.
A GKI-EKI szakértői éppen ezért úgy látják, hogy az önkéntes egészségpénztárnak, mint magánfinanszírozási formációnak az alapellátásban nemhogy főszerepet, de talán még lapot sem osztanak. A kasszák azért reménykednek; tőke híján szakmai befektetőként szeretnének labdába rúgni, és erre tulajdonképpen lehet is esélyük. A létrejövő regionális egészségpénztárak tulajdonosa elvileg bárki lehet: olyan befektető is, akinek semmilyen egészségügyi tapasztalata nincsen, de invesztálna mondjuk 10-15 milliárd forintot is az ágazatba. Efféle jelentkezőkkel szívesen társulnának az önkéntes kasszák; extrém esetben szövetkezhetnek akár egy útépítő céggel is, hogy egy konzorcium részeként közösen adják össze a pénzt és a tudást. A pénztárak vezetői így pillanatnyilag azért lobbiznak, hogy a jövő év elején megjelenő pályázati kiírás segítse elő ezt a lehetőséget. Például tegye kötelezővé, hogy a regionális pénztárakat alapító befektetői konzorciumokban mindenképpen szerepeljenek szakmai résztvevők.
Az idén várhatóan:
427 milliárd forintot költ a lakosság egészségügyi kiadásokra. Ebből…
10% …a pénztárakon keresztüli finanszírozás aránya csupán
90% …pedig potenciálisan a lehetséges arány több mint
A kisebb önkéntes pénztárak így versenyhátrányba kerülhetnek, még akkor is, ha a most elfogadott adómódosítások az egész szektorra nézve javítják a hangulatot. Hosszú idő óta ugyanis most először menekült meg újabb szigorításoktól a pénztári szféra, sőt némi adókönnyítést is megszavazott számukra a parlament. E szerint a jövő évtől a minimálbér 20 százalékáról 30 százalékra emelkedik az adómentesen fizethető munkáltatói tagdíj összege, valamint a pénztári számla terhére többet lehet sportolásra költeni. (Minden családtag a minimálbérrel egyező összeget költhet évente: vagyis jövőre egy négytagú háztartás már akár 280 ezer forintért is járhat rendszeresen fitneszterembe vagy uszodába.) „Ez ismét vonzóbbá teheti az önkéntes kasszákat a fiatalabbak számára, azután, hogy az utóbbi idők szabályozási változásainak éppen ők voltak a legfőbb vesztesei” – bizakodik Lukács Marianna. A friss tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy az idősebb korosztály is kezdi felfedezni a pénztárakat, miután a reform elindítása óta tapasztalható bizonytalanságban felértékelődött a több lábon állás szerepe.