Gazdaság

Távolságtartó hangulat

A legutóbbi bővítési tapasztalatok nem kedveznek újabb tagok felvételének az Európai Unióba, sőt.

Nem sikerült valami fényesre Bulgária és Románia első éve az Európai Unióban. Az elmúlt közel 12 hónap utólag azokat igazolta, akik korainak tartották a két ország csatlakozását. Szófia a bel- és az igazságügyek területén, Bukarest pedig az agrárágazatban lényegében a mai napig küszködik a tagsági követelmények teljesítésével, miközben 2005 és 2007 között több mint egymillió román távozott külföldre a jobb megélhetés reményében. Amikor Rómában a közelmúltban egy 25 éves román bevándorló brutálisan meggyilkolt egy olasz nőt, betelt a pohár. Az olasz kormány egy jogilag vitatható rendelete lehetővé tette a zömében roma származású román állampolgárok azonnali kitoloncolását.

A gyilkossági ügy általában is az unió további bővítése ellen hangolhatja az olaszokat. Nem mintha újabb tagállamok felvétele napirenden lenne, hiszen az Európai Bizottság éppen a múlt héten közzétett országjelentésekben üzente meg az ügyeletes sorban állóknak – a Nyugat-Balkán államainak és Törökországnak -, hogy a mai helyzetből kiindulva legfeljebb közép-, de inkább hosszú távon reménykedhetnek a belépésben.


Távolságtartó hangulat 1

NICOLAS SARKOZY. „Törökországnak tagság helyett speciális státust kellene felajánlani.”

LEHANGOLÓ KÉP. A brüsszeli jelentések nem túl hízelgő képet festenek a tagságra pályázó országokban folyó reformok lendületéről, amit jó néhány tagországában, az ottani bővítésellenes hangulat miatt, igazából nem is nagyon bánnak. Az EU tulajdonképpen jegelte a folyamatot, és mostanában inkább belső problémáinak megoldásával van elfoglalva. Ezt a fékező hozzáállást tükrözi az a tavaly decemberben elfogadott új stratégia is, amely, miközben megerősítette az EU elkötelezettségét a további bővítés mellett, arról biztosította annak ellenzőit, hogy ez nem fog belátható időn belül bekövetkezni. Ezt a célt szolgálja a feltételesség elvének fokozott érvényesítése a csatlakozási tárgyalásokon, aminek jegyében a jelölteknek már egy tárgyalási fejezet megnyitásához is különböző kritériumoknak kell eleget tenniük. Elsősorban ennek következménye, hogy Horvátországnak két év alatt mindössze 2 fejezetet sikerült ideiglenesen lezárnia a 35-ből, igaz, Brüsszel jövőre a tárgyalások látványos felgyorsulására számít Zágrábbal. A súlyos belpolitikai válságot éppen csak maga mögött hagyó Törökország ugyanakkor a reformok lefékeződése és az EU-val Ciprus ügyében folytatott kötélhúzása miatt önmagának is szemrehányást tehet azért, mert csigatempóban haladnak a tárgyalások.


Távolságtartó hangulat 2

OLLI REHN. “Az EU egyetlen európai állam orra elõtt sem csaphatja be az ajtót.”

Egyesek abban bíznak, hogy a reformszerződés elfogadása és 2009-es várható életbe lépése megint fogékonyabbá teszi majd az uniót a bővítésre. A több országot magában foglaló újabb „big bang” helyett azonban nagyobb a valószínűsége annak, hogy a következő években egyesével engednek majd be új tagokat. A soros – és várhatóan jó darabig az egyetlen – belépő előre borítékolhatóan, optimális esetben 2011 tájékán, Horvátország lesz, amelynek felvétele brüsszeli elképzelések szerint a térség más országaiban is „tarthatja a lelket”. Egyes tagállamok körében (lényegében Magyarország is ide tartozik,) ugyanakkor érezhető egyfajta törekvés Szerbia csatlakozásának felgyorsítására, amivel Belgrádot tulajdonképpen a Koszovóról való lemondásért kompenzálnák. A szerbekkel éppen a napokban parafálta az Európai Bizottság bővítési biztosa a stabilizációs és társulási megállapodást. Az aláírás szükséges feltétele lesz azonban Ratko Mladics egykori boszniai szerb főparancsnok kézre kerítése és a Hágai Nemzetközi Törvényszéknek való kiadatása. Ha ez sikerül, Belgrád akár már a jövő év végére tagjelölti státust kaphat, s kezdődhet a több évig tartó tárgyalássorozat.

Olli Rehn bővítési biztos és sokan mások úgy gondolják, hogy a legjobb, amit az Európai Unió a gyorsan változó világban tehet, ha nem csapja be az ajtót egyetlen európai állam orra előtt sem, beleértve Törökországot is. Utóbbira egyébként az EU-t saját döntései is kötelezik. Nicolas Sarkozy francia köztársasági elnök azonban a török tagság nyílt ellenzésével gyakorlatilag felrúgta ezt a konszenzust. „Néhány tagállam, mint Nagy-Britannia vagy Svédország, még mindig szívesen felgyorsítaná a tárgyalásokat Ankarával, de Sarkozy túszul ejtette a folyamatot” – mutat rá Amanda Akcakoca, a brüsszeli European Policy Center kutatóintézet munkatársa.

Távolságtartó hangulat 3

Távolságtartó hangulat 4

JEAN-CLAUDE JUNCKER. “Egyes jelenlegi tag­államok­nál is elképzelhetõ, hogy rész­taggá minõsüljenek vissza.”

Távolságtartó hangulat 5

BÖLCSEK. Az elemző arra céloz, hogy Párizs mindaddig nem engedi új fejezetek megnyitását a törökökkel, amíg nem teljesül a francia elnök azon kívánsága, miszerint egy „bölcsekből” (értsd: ismert szaktekintélyekből) álló csoport meg nem vizsgálja az EU jövőjének ügyét, lényegében a bővítés kérdését. Olli Rehn ugyanakkor elkerülné, hogy a decemberi EU-csúcson kijelölendő tanácsadó csoport az unió külső határairól vagy a török kérdésről foglaljon állást. „Másfelől annak sem látom okát, hogy féljünk ettől. Ha ugyanis valóban bölcsekből áll majd e testület, biztos vagyok benne, hogy a bővítést nem problémának tekinti, hanem megoldásnak számos olyan gondra, amivel Európának a következő évtizedekben szembe kell néznie” – szögezte le a biztos.

Nicolas Sarkozy ettől még azt gondolja – s ezzel messze nincs egyedül a közösségben -, hogy a teljes jogú tagság helyett privilegizált partnerséget, vagy más speciális státust kellene felajánlani Ankarának, ami persze a törököknek elfogadhatatlan. A tárgyalások végéig azonban még sokat változhat a helyzet, akár az EU-n belül is. Ki tudja, talán éppen az lesz a járható út, amit Jean-Claude Juncker luxemburgi kormányfő tartott megfontolandónak nemrég. Az uniós állam- és kormányfők doyenje szerint az EU egyre erősödő belső heterogenitását leképezve egyes jelenlegi tagállamok csupán „résztagjai” lehetnének a klubnak. Juncker úgy véli: anélkül, hogy észrevennék, a britek például jó úton haladnak a résztagság felé. Márpedig ahol Nagy-Britannia csak résztag, talán más, jelenleg még kívülálló országoknak sem derogálna, ha nem lennének teljes jogú tagok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik