Sokan azt gyanították, hogy a Magyar Turizmus (MT) Zrt. által létrehozott Légimarketing Alap azt jelzi, a Ryanair ismét megtalálta a módját a központi támogatás kicsikarásának. A szóban forgó alap ugyanis állami pénzeket is tartalmaz. Az ír cég híres arról, hogy mindenki másnál kedvezőbb feltételekben tud megállapodni a repterekkel, és a szokásos kedvezményeken kívül néhány esetben marketingköltségei átvállalását is el tudja érni. Az Európai Unióban azonban versenyellenesnek számít, ha állami pénzek közvetlenül segítik a légitársasá-
gok boldogulását.
AKCIÓZÁS. A Ryanair, az MT Zrt. és a Budapest Airport (BA) Zrt. vállvetve cáfolja, hogy kivételezésről lenne szó. A BA nem állami cég, így olyan különalkut köthet, amilyet csak akar, de Szollár Domonkos szóvivő szerint a Ryanair ugyanolyan kedvezményt kap tőlük, mint bármely más, új járatot indító társaság. Ez azt jelenti, hogy az új járatok gépei után egy éven keresztül csak a leszállási díj felét kell megfizetni a repülőtérnek. A BA azonban januártól vállalta, hogy 100 százalékos kedvezménnyel ösztönzi járatnyitásra a légitársaságokat, amelyeknek az első év lejárta után is 50, majd még egy évig 25 százalékos kedvezmény jár majd. Róna Iván, a MT vezérigazgatója elismeri, hogy komoly szerepe volt a Légimarketing Alap létrehozásának a Ryanair döntésében, de nem a fapados kedvéért indították útjára a kezdeményezést, sőt a cég még nem is jelezte szándékát, amikor az ötlet már megszületett. „Két módja van, hogy elérjük az új járatok indítását: megvásároljuk a vonalat, vagy eléggé felkeltjük az érdeklődést a célpont iránt ahhoz, hogy a légitársaságok úgy érezzék, meg tudják tölteni utassal a gépeiket” – magyarázza a kezdeményezés mögött álló okokat, hozzátéve, hogy az első változat elől az MT szigorúan elzárkózik.
Az állami marketingszervezet vezérigazgatója szerint két tényező is indokolja, hogy most tegyék meg az Európában már elterjedt lépéseket a légimarketing irányába. Egyrészt a fapadosok jelentős flottabővítéseket hajtottak végre, és az így megnőtt kapacitáshoz keresik a járatnyitási lehetőségeket. Másrészt az autó vagy vonat helyett mind többen választják a légiközlekedés gyorsabb, sőt gyakran olcsóbb lehetőségét. Ugyanakkor egyre kevesebben keresik a szervezett utakat, így a chartergépek helyett a menetrend szerinti járatoknál érezhető a forgalomnövekedés.
A Légimarketing Alap lényege, hogy az MT ott népszerűsíti az ország turisztikai kínálatát, ahonnan új repülőjáratok indulnak Magyarországra. A kampányokhoz szükséges pénz felét a turizmusban érdekelt szolgáltatók, önkormányzatok és repterek adják össze, míg a másik felét az MT vállalja. Csak olyan menetrendszerinti járatokat támogatnak, amelyek legalább három évig üzemelnek, s olyan új útvonalon járnak, amelyet más nem repül. Az alap felhasználásába a befizetőknek is lesz beleszólásuk. Az általuk létrehozott bizottságok dönthetik el, hogy hol és mennyiből gazdálkodhatnak a promócióért felelős MT külképviseletei.
DEBRECENBE KÉNE MENNI? A Magyar Turizmus Zrt. eddig három reptérrel kezdte meg a tárgyalásokat az alapról – Sármelléken, Ferihegyen és Debrecenben mutatták be az elképzeléseiket. A leggyorsabban a hosszú ideje menetrendszerinti járat után áhítozó Debrecen reagált: a kelet-magyarországi alapba 27 millió forintot gyűjtöttek össze, így az MT hozzájárulásával együtt 54 millió forintról születhet megállapodás. Amint azt Zámbori Péter, a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta, a partnerség résztvevői Oroszországot és Dél-Németországot jelölték meg a kampányok célpontjaként. A debreceni és szoboszlói gyógyturizmusnak köszönhetően eddig több mint 2 ezer német turista fordult meg a debreceni reptéren, de ők charterekkel érkeztek (Lipcséből és Drezdából), az orosz piacon pedig hatalmas potenciált látnak a térség turisztikai szakemberei. Ambiciózus céljaik szerint a német és az orosz járatok jövőre már 50-100 ezer vendégéjszakával növelnék a térség forgalmát.
A kezdeményezés bölcsőjének számító Sármelléken viszont kissé megtorpant az alap szervezése. Palkó Lajos, a repteret üzemeltető Cape Clear Aviation értékesítési és marketing igazgatója bízik abban, hogy az egyelőre kevésbé aktív Balaton-parti szolgáltatók is megértik, senki sem fogja helyettük felhívni a külföldi turisták figyelmét a térségre. 25 vállalkozás és 3 önkormányzat már jelezte, hogy hozzájárulna az alaphoz. Sármelléknek egy-egy akció erejéig már korábban is sikerült összefognia a környék szolgáltatóival és az MT-vel. Kampányaik segítették a Ryanair és a Lufthansa járatainak megtöltését is, a Germanwingshez kapcsolódó internetes akcióval pedig rekordmennyiségű, 2863 foglalást értek el alig két hét alatt.
Budapesten még szintén folynak a tárgyalások a partnerekkel, így nem tudni, végül hányan és milyen mértékű hozzájárulással vesznek részt az összefogásban. A Ryanair 7 új járatából 5 olyan reptérről indul, amelyeknek eddig nem volt légi összeköttetése Budapesttel, így ezekben a városokban számíthatnak a magyar fél promóciójára. Cserébe évi 420 ezer új utast ígérnek Ferihegynek.