Gazdaság

A Kreatív Hobby Kft. tulajdonosa – Hivatása a hobbija

Az elvált, két gyermekét egyedül nevelő asszony 8 évvel ezelőtt úgy döntött, hogy idegenforgalmi alkalmazottból megpróbál a maga urává válni. Az első ajándékbolt nehezen indult, ám Konta Zsuzsa ma már kiakaszthatná a táblát: Vigyázat, másolják!

Csínján bánik a számokkal Konta Zsuzsa, a Kreatív Hobby Kft. tulajdonosa, mert fél attól, hogy túl sokat árul el üzleti titkaiból. Ennek tudható be az is, hogy a minap megjelent 140 oldalas karácsonyi katalógusukról csupán annyit árul el: több tízezer példányban küldték szét az országban. “Eddig nem nagyon értem rá, de előbb-utóbb jogi lépésekre kényszerülök, hiszen egyre többen élnek vissza a cégünk nevével” – panaszkodik a magyarországi handicraft shop üzletág piacvezető vállalkozásának vezetője. Pedig az ötlet – kiszolgálni azokat, akik előkészített alapanyagokból egyedi ajándék- és lakberendezési tárgyakat szeretnének készíteni – az 1994-es cégalapítást követően nem nagyon igazolta a várakozásokat. “Az első két üzleti évünk annyira gyenge volt, hogy sokszor arra gondoltam, feladom” – emlékezik a nehéz kezdésre a már-már hobbi-specialistának számító Konta Zsuzsa.


A Kreatív Hobby Kft. tulajdonosa – Hivatása a hobbija 1


SVÉDCSAVAR.

Az életében sok fordulatot megélt asszony számára azonban nem maradt más lehetőség, mint az előremenekülés. Így volt ez akkor is, amikor idegenforgalmi “irodistaként” mellékállásban idegenvezetést vállalt, aminek viszont a család itta meg a levét. A jó nevű focista ex-nejének azonban két fiúgyermeket kellett önállóan felnevelnie, így kapva kapott svédországi barátnője hobbibolt ötletén. “Persze voltak kétségeim, hogy egy magyar háziasszony ráér-e majd effajta kreatív időtöltésre, de belevágtam. Arra gondoltam, hogy a hozzám hasonló kétbalkezeseknek is szükségük van az ipari minőséggel vetekedő, sajátkezű alkotások nyújtotta élményre” – vall üzleti indíttatásairól. Az egymillió forintos tőkével induló vállalkozás egy kis Baross utcai üzletben vert tanyát, ahol natúr kerámiákat, fadobozokat, hungarocell formákat, gyöngyöt, flittert, festéket kezdtek árusítani. No meg persze ötleteket, hogy mindebből miként varázsolhat bárki szemet gyönyörködtető dísztárgyakat. A ma már két üzlettel és kiterjedt csomagküldői hálózattal rendelkező Kreatív Hobby közel 2 ezer terméket kínál. Ezek túlnyomó többsége importból származik, ugyanis jó minőségű hazai beszállítókat mind ez idáig nem sikerült találni. “Külföldön ennek olyan kultúrája és népszerűsége van, hogy hatalmas beszállító cégek épülnek erre a craft shopnak nevezett iparágra. Ennél fogva igyekszem a legjelentősebb kiállításokra eljutni, hiszen egy nürnbergi vagy frankfurti seregszemlén előre tájékozódhatok a várható trendekről” – mondja a múlt évre 150 millió forintos forgalmat regisztráló “barkácsképző” vállalkozás tulajdonosa.

 KONTA ZSUZSA

 49 éves, iskolái elvégzése után egyetlen munkahelyen, az Ibusznál dolgozott különféle beosztásokban, egészen 1994-ig, amikor 1 millió forintos alaptőkével létrehozta Kreatív Hobby elnevezésű vállalkozását. Az egyéni kreativitásra építő, úgymond félkész ajándékozási termékeket árusító cég mára évi 150 milliós forgalmat és piacvezető pozíciót mondhat magáénak a hazai craft shop palettán. Az alkalmazotti létből cégtulajdonossá avanzsált üzletasszony elváltan él férjétől, ám a munkába a volt hitves is besegít. A mamánál maradt két fiú közül az idősebbik – már csak közgazdász végzettsége okán is – tevékeny részese a napi döntéseknek, a kisebbik még főiskolára jár. Mindketten aktívan futballoznak, akárcsak hajdan többszörös válogatott édesapjuk. A szűkebb családhoz tartozik a Barátok közt sztárjaként ismert unokahúg, Barbara is, aki 15 évesen még ott “sertepertélt” az akkor induló vállalkozás körül. A céget biztos kézzel és – saját bevallása szerint – némi szerencsével kormányzó Konta Zsuzsa legfőbb stratégiai célja, hogy a bolthálózatot, illetve a nagykereskedelmi tevékenységet megtartva nagy és erős csomagküldő szolgálatot hozzon létre. Az elkészítési módokat és mintadarabokat bemutató katalógus ennélfogva megjelenéséig hétpecsétes üzleti titok, ugyanis a konkurencia árgus szemmel figyeli – és másolja – a piacvezető tevékenységét. Ezt pedig még az üzletasszony két kedvenc kutyája – Zooye és Csillám – sem képes kivédeni.

Az idei sláger a kerámiaégetés: előkészített agyagformákat lehet az üzletben egyedi festéssel “feltuningolni”, s az így egyedivé varázsolt tárgyat 1100 fokon kiégetve két-három nap múltán “gyári” minőségben vehetik át az alkalmi művészek. Minthogy a legdrágább kombináció ára sem haladja meg az ezer forintot, az ötlet minden bizonnyal nagy siker lesz a törzsközönséget adó nagycsaládosok körében. Konta Zsuzsát a siker “mellékhatásai” mellett (tavaly karácsonykor az Üllői úti üzlet előtt várakozó sor a Kálvin térig ért) a jövő megtervezése is egyre inkább a csomagküldői szolgáltatás felé orientálják. A tucatnyi alkalmazottal, szezonálisan foglalkoztatott egyetemistákkal, valamint másfél száz viszonteladóval működő cég a folyamatos csúcsra járatást is szeretné normalizálni – már csak azért is, mert a tulajdonos meglehetős szociális érzékenységgel bír. “Az a baj, hogy nem vagyok szigorú főnök. Sokszor inkább én dolgozom, csakhogy a kollégáim elintézhessék az ügyes-bajos dolgaikat. Olyanok vagyunk, akár egy család, még a késésekért sem szoktam szólni” – gyakorol némi önkritikát a főnökasszony. Ez a fajta hozzáállás igen kedvező a termékek rászorult felhasználóinak – így egyebek között az óvodáknak, iskoláknak, sőt még a szociális otthonoknak is. A több százmilliót érő “hobbicég” támogatói politikáját a természetbeli juttatások és a mind nagyobb kör kielégítése jellemzi, ennélfogva a vakok intézete, a gyermekváros éppúgy részesül az adományokból, mint például a kórházak gyermekosztályait járó bohócdoktor program.


DUPLA HASZON. A folyamatosan bővülő cég jövőre már mintegy 200 millió forintos forgalmat prognosztizál, s egyúttal 60-70 százalékos piaci részarányának megőrzésén fáradozik. A szolgáltatások alapkoncepciója kevésbé, színvonala annál inkább változik. A nagy érdeklődésre való tekintettel tanfolyamokat is indítanak, ahol a résztvevők elsajátíthatják egy-egy mesterség csínját-bínját. A legfőbb titok persze az, hogy nem összehasonlítható értékekről van szó, hiszen egy saját kezűleg előállított ajándékban az ajándékozó munkája, ötletei pénzben kifejezhetetlen pluszt adnak. Ráadásul többnyire nem is kerül annyiba, mint egy tömegtermék. “Az önkifejezés eme új divatja egyébként kezdi meghódítani a munkahelyeket is – hívja fel a figyelmet az ajándékot értelemszerűen csak saját üzletéből választó Konta Zsuzsa -, egyre elterjedtebb ugyanis, hogy a főnök például egy saját festésű selyem nyakkendőt kap ajándékba a munkatársaktól.” A cégvezetés rejtelmeibe meglehetősen nehezen belerázódó hivatásszerű “hobbista”, bár vállalkozása a részletekből felépíthető egészre épül, üzleti tárgyalásai során nem szeret elveszni a részletekben – ennélfogva meglehetősen jó véleménnyel van az általa nagyvonalúbbnak tartott férfipartnerekről.


Meglehet, ebben szerepet játszik, hogy volt férje immár folyamatosan besegít az üzletmenet alakításába, mi több, a Közgázon végzett nagyobbik fiú tulajdonostárssá avanzsált. “A gyerekeimet úgy neveltem, hogy hivatásos labdarúgói ambícióik mellett legyen valami biztos szakma a kezükben. Ádám fiam pénzkereső foglalkozása, bár még mindig focizik, a tőzsdei újságírás. Bálint, a kisebbik, bár igazolt játékos, közben egy informatikai főiskolára jár” – mondja el az üzletasszony annak alátámasztásául, hogy a sikerek ellenére két lábbal állnak a földön. Már csak azért sem élhetnének nagy lábon, mert a lassan üzletlánccá érő vállalkozásba szinte a teljes hasznot visszaforgatják. Miközben Konta Zsuzsa az idő hiánya miatt továbbra is csak álmodozik arról, hogy egyszer eljut Alaszkába, hétvégeken azért annyi luxust megenged magának, hogy vendéglőben ebédel a család.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik