Belföld

Lakmusz: Durván elszálltak a magyarországi politikai Facebook-költések

MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (b) felkészül a pódiumbeszélgetésére a Tranzit politikai fesztiválon Tihanyban 2023. augusztus 25-én. A kormányfő mellett Bohár Dániel, a beszélgetés házigazdája (k) és Gyürk András, a Fidesz európai parlament képviselője (j).
MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (b) felkészül a pódiumbeszélgetésére a Tranzit politikai fesztiválon Tihanyban 2023. augusztus 25-én. A kormányfő mellett Bohár Dániel, a beszélgetés házigazdája (k) és Gyürk András, a Fidesz európai parlament képviselője (j).

A Megafon és a Fidesz több pénzért hirdet, mint sok országban az összes politikai hirdető együttvéve, és ez is szerepet játszik abban, hogy az abszolút számokat tekintve a magyarországi facebookos kiadásokat csak a nyolcszor népesebb Németország költései előzik meg – írja májusi elemzésében a Lakmusz.

A portál az előző, áprilisi elemzésében – amelyben a január és április közepe közé eső 90 napos időszakot vizsgálta – azt írta: a magyarországi hirdetési költések magasnak számítanak a más uniós országokban elköltött összegekkel összevetve, a kormánypárti Megafon központ pedig európai viszonylatban is kiemelkedően sok pénzt fordított Facebook-hirdetésekre. Ezúttal az április 14. és május 13. közötti 30 napos intervallum adatait kérték le a Meta hirdetéstárából, és a számok azt mutatják, hogy ebben az időszakban még jobban elszálltak a facebookos hirdetési költések Magyarországon.

Mint írják: a vizsgált időszakban az EU 27 tagállamából Németország után Magyarországon költötték el a második legmagasabb összeget a hirdetők úgynevezett „társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról” szóló hirdetésekre.

A 10 legtöbb pénzért hirdető magyar Facebook-oldal listáját a Megafon és a Fidesz uralja. A hirdetéstár adatai szerint Magyarországon április 14. és május 13. között 1,96 millió eurót – azaz közel 770 millió forintot – költöttek el politikai hirdetésekre a hirdetők a Meta platformjain. Ez kiemelkedően magas összeg európai összehasonlításban, csak a Magyarországnál több mint nyolcszor nagyobb lakosságszámmal rendelkező németországi költések haladták meg egy hajszálnyival a magyar kiadásokat.

A választási kampány felpörgését mutatja az is, hogy Magyarországon majdnem annyit költöttek a hirdetők a most vizsgált 30 napban, mint az azt megelőző 90-ben, a többi uniós országban ezzel szemben az intervallum csökkentésével a költések is visszaestek.

A Fidesz egymaga több pénzért hirdetett, mint 16 uniós tagállamban az összes politikai hirdető együttvéve, a Megafon kiadásai pedig további két ország összesített költéseit múlták felül. A Fidesz a párt központi oldalát, valamint Szentkirályi Alexandra és Orbán Viktor oldalának tartalmait hirdette a legmagasabb összegből a vizsgált időszakban. A Megafon hat influenszere került fel a toplistára: Ibolya Csenge, Bohár Dániel, Szarvas Szilveszter, Apáti Bence, Krondy Tamás és Deák Dániel. E két hirdető mellett még a közmédia oldala, a hirado.hu fért be a legtöbb pénzzel megtolt oldalak közé – írja a Lakmusz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik