Első ízben az idén nyáron rajzanak majd ki tömegesen az emberek külföldre az eurózóna 12 tagországában úgy, hogy ugyanaz a fizetőeszköz lapul a zsebükben. Így saját szemükkel is megtapasztalhatják: az euró bevezetésével a finnországi Lappföldtől a Kanári-szigetekig egyszeriben összehasonlíthatóvá váltak a termékek árai.
Brüsszel bekeményítAz azonos márkájú új személyautók közötti árkülönbségek csökkenését is reméli az Európai Bizottság a gépkocsi-értékesítési szabályok radikális reformjától, amelyet a napokban fogadott el a testület. Brüsszel a járműipar speciális helyzetét azzal ismerte el 1995-ben, hogy egy sor területen felmentést adott a szektornak a közösség versenyjogi szabályai alól. Az új, 2002 októberében életbe lépő rezsim a verseny fokozása és végső soron a fogyasztók érdekében több, eddig élvezett előnytől megfosztja majd az autógyártókat. Brüsszel az elmúlt években számos alkalommal azon kapta rajta a legnagyobb európai autógyárakat, hogy versenyt korlátozó intézkedéseket hoztak és megkárosították a fogyasztókat. Az új szabályok értelmében a gyártók ezentúl nem szabhatják meg a márkakereskedőknek, hogy csak meghatározott körzetben árusíthassanak. A gyakorlatban is elhárul majd az akadálya annak, hogy az értékesítők egyszerre több autómárkát is áruljanak, ha úgy látják jónak. A kereskedőket a gyártók nem kényszeríthetik majd arra, hogy az eladás mellett szervizszolgáltatást is nyújtsanak. A jövőben a szupermarketek is foglalkozhatnak gépkocsik eladásával, feltéve, hogy megfelelnek a gyártók által előírt minőségi és mennyiségi követelményeknek.
Az Európai Bizottság az új szabályoktól a piaci verseny fokozódását várja, amelynek mind a szolgáltatások minőségén, mind pedig a gépkocsik árán tükröződnie kell. Jelenleg igen nagy árkülönbségek vannak az azonos autótípusok között attól függően, hogy mely uniós tagországról van szó. Nagy-Britanniában például akár 20-30 százalékkal is többet kérhetnek ugyanazért az autóért, mint Hollandiában vagy Spanyolországban.
De vajon az árak közeledtek-e egymáshoz pusztán azért, mert egy és ugyanaz a fizetőeszköz 12 országban? Sokak szerint, ha egyáltalán lesz ilyen hatása az euró megjelenésének, arra még jó ideig várni kell. “Az árak kiegyenlítődése még egy országon vagy egy városon belül sem egyértelmű. Egy doboz Coca-Cola például szinte mindenhol különböző összegbe kerül” – mutat rá Caroline Hayat, az európai fogyasztók legnagyobb érdekvédelmi szervezete, a BEUC szakértője.
Az átláthatóság potenciálisan kedvez az árversenynek, de a fogyasztási cikkek ára az adók és bérek szintjét is tükrözi, márpedig azok országról országra eltérőek. A minimálbér például Hollandiában 1179 euró, miközben Görögországban csak 466 euró. Vélhetően az olajbogyó vagy a füge ára sem lesz soha ugyanannyi Spanyolországban, mint Észak-Európában. Miközben az előbbiben a mindennapi étrend része, a zordabb északon kuriózumnak számít.
A legnagyobb belgiumi fogyasztóvédelmi szervezet, a Test-Achat szakértői még decemberben, az euró fizikai bevezetése előtt 12 ország 57 városának 2300 üzletében vizsgálódtak, s arra a – nem meglepő – következtetésre jutottak, hogy ugyanazt a portékát más és más áron kínálják az euróövezet különböző pontjain. A különbségek olykor-olykor mellbevágóak. Egy Swatch Yas típusú karórát például Belgiumban közel 97 euróért árulnak, miközben Olaszországban ennél legalább 15 euróval olcsóbban. A legjobb üzletet azonban az csinálja, aki Andorrában vásárol: ott ugyanis potom 73 euróért hozzá lehet jutni a szóban forgó időmérő eszközhöz. Eric Clapton egyik népszerű CD-jét is a miniállamban kínálják a legkedvezőbb áron, 12,5 euróért. Németországban már valamivel többe, 15,3 euróba kerül (míg az eurózónán kívüli Nagy-Britanniában az andorrai árnak közel a kétszeresét kérik Claptonért). A Chanel Allure nevű kölnit viszont Belgiumban árusítják a legvonzóbb áron, nem egészen 60 euróért.
A Test-Achat munkatársai a határ menti régiókban is összehasonlították az árakat, s megállapították, hogy a határhoz közel lakó honfitársaiknak nem igazán érdemes átruccanni a szomszédba bevásárolni, mert a belgiumi szupermarketek versenyképes árakat kínálnak. Az egyik kivétel a franciaországi Valenciennes városka, ahol 20-26 százalékkal is alacsonyabbak az árak, mint Belgiumban. Franciaországban a borokat és a pezsgőket általában is kedvezőbb áron lehet megvásárolni, mint másutt. Luxemburg pedig az aperitifek és a habzó borok miatt érdemel figyelmet.