Élet-Stílus

Megérkezett az első kínai autó

A zoknink, trikónk és a telefonunk után az autóink is hamarosan Kínából érkezhetnek. Egyesek szerint már csak néhány év kell ehhez, mások szerint azonban sosem özönlik el Európát az olcsó kínai kocsik. Kinek lesz igaza?

Messziről nincs is sok baj a kocsival. A forma ugyan ismerős, jó néhány nagy autómárka vidáman perelhetné a kínaiakat a formai megoldások – fogalmazzunk finoman – arcátlan kölcsönvétele miatt. Persze senki nem tesz ilyet, Kínával ugyanis nem bölcs dolog ujjat húzni, és a másolatok – szerényebb technikai és esztétikai értékük miatt – cseppet sem fenyegetik az eredeti modellek piacát. Oldalról a régebbi X5-ös köszön vissza, szemből pedig a Land Cruiser és egy Honda törvénytelen gyermeke néz velünk farkasszemet. De a külső vállalható, nem kell tőle félni.

Tanyaközpont

Feltűnik, hogy az autó fényezése egész szép. Aztán megtudjuk, hogy az ok elég egyszerű: nem vízbázisú festéket használtak a festéskor. Kínában ez belefér, ott egyelőre nem divat aggodalmaskodni a környezetvédelmi szempontok miatt. Lényeg, hogy legyen minden olcsó és lehessen belőle borzalmas mennyiséget gyártani, majd örvendezni a sok “Made in China” felirat fölött.

Képgaléria (vezess.hu)

Képgaléria (vezess.hu)

Megnyugtató, hogy az autó orrában japán technika dolgozik és a váltó is kipróbált, neves gyártó terméke. A 2,4 literes négyhengeres benzines Mitsubishi-től érkező motorral sikerült teljesíteni az Euro IV-es előírásokat. Lóerőből ne várjunk túl sokat, mindössze 135 fős ménes erejét oszthatjuk be menet közben. A mókafaktornak jót tesz, hogy alapból a hátsó kerekeket hajtja a motor, de ha a középkonzol mélyén rálelünk a 4×4-es hajtást aktiváló tekerentyűre, akkor az első kerekek is besegítenek a munkába. Felezőért már kár kutatni, az nincs benne.

Az általunk a rövid teszten is nyüstölt kocsi már közel 10 ezer, nem éppen könnyű tesztkilométert tudhat maga mögött. Ha rossz lenne, ennyi idő alatt már szét kellett volna hullania. Majd ezen felbátorodva beledöngettünk még egy gödörbe. Nem lett baja, csak csendben zörögtek a műanyagok.

A belső színvilágával, formáival sok baj nem lehet. Annál inkább az anyagok minőségével, illetve az összeszereléssel. Ezen még van mit csiszolni, de ismerve a kínaiak reakcióidejét, a most készülő darabok, már biztosan másként néznek ki. Plusz egy ergonómia szemeszterre is kötelezni kéne minden kínai autótervezőt, van mit tanulniuk európai kollégáiktól. Érdekes apróság, hogy a kocsiban nem Sonyo, vagy Kenwoody rádiót találtunk, hanem egy teljesen valódinak tetsző Blaupunktot. Ezt még most sem értjük igazán.

Divatosan ráncos

Vezetni elég kalandos, főként a kuplungkezelést kell benne újraértelmezni, de a hosszú rugóutak és a magas építés miatt hajlamos a dülöngélésre is. Viszont nem szakad le az alja, ha véletlenül elfogy alóla az aszfaltút. Az ötfokozatú manuális váltó teherautós emlékeket idéz, kicsit hosszan jár, de határozottan kapcsolható.

Jó hír, hogy a 8,6 millióba kerülő CEO mellett van borsosabb áru, de gázzal is üzemelő változat is. A 300 ezres felárral megspékelt autóban a pótkereket elfelejthetjük, a helyén óriási gáztartályt találunk, ha bekukkantunk az érdekesen mozgó, kihúzható csomagtér-padló alá.

Pici dudagomb

Egyelőre a kipróbált CEO az egyetlen idehaza, de már úton van 12 újabb darab, amely a kereskedésekbe jut. Ötféle fényezés és benzines, illetve benzines-gázos motorral készült járművek közül lehet választani. Mindegyik autó világos bőrkárpittal érkezik, de az elektromos ülésállítási lehetőségen, tetőablakon és automatikus váltón kívül mást nem találunk az opciós extralistán.

Ha valakinek mégis sikerül olyan extra járgányt kiválasztani, ami nincs raktáron, akkor bő hatvan napos várakozásra kell berendezkedni. 8 600 000 a benzines, a gázzal is szaladó kivitelért pedig 8 900 000 forintot kérnek. A jövőben dízelmotoros és pickup kivitel is lesz, de ezekről még nincsenek konkrét adatok. Sajnos fogyasztást nem tudtunk mérni, de állítólag 12 liter körüli mennyiséggel beéri az autó. Ez a benzinnél és gázolajnál jóval olcsóbb gázzal teljesen baráti mennyiség. A CEO mellé két év garancia is jár, és a szükséges alkatrészek beszerzése sem okoz majd gondot.

Mindent összevetve, kíváncsian várjuk, hogyan alakulnak majd a CEO eladásai. Nekünk kicsit durvának tűnik a kocsiért kért kis híján kilenc millió forint, de majd meglátjuk, hiszen mégiscsak egy tágas, vállalható formával magáldott jószágról beszélünk. Igaz, ebben az árkategóriában olyan vetélytársakkal kell megküzdenie a kínai versenyzőnek, mint a SsangYong Rexton, de egy fullos Kia Sorento is ennyibe kerül, ami elég aggasztó előjel. Végül egy kérdés, amit a kecskeméti kereskedésben hallottunk: Jobb, vagy rosszabb a CEO, mint amire gondolt?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik