Ha olyan régóta csinálsz valamit, mint én a gyógyítást, óhatatlanul adódnak visszatérő kérdések, ám gyakran megesik, hogy a kérdésekre adott válasz idővel változik.
Jórészt amiatt, hogy úszó voltam, gyakran érdeklődnek nálam a szülők arról, hogy vigyék-e úszni a kicsijüket.
A válasz: naná, hogy vigyék, persze megfelelő felügyelet mellett, megfelelő körülmények közé.
Kezdjük onnan, hogy tud-e úszni a kisgyerek.
Az elmélet bizonyítottnak tűnt, mivel még a kellemes hőmérsékletű vízbe gyengéden beletett babák is kétségbeesetten hadonásznak, köpködnek, görcsösen kapaszkodnak a szüleikbe, amikor az arcuk is vízbe merül.
Ám amikor a csecsemőt nem a hátával közelítették a vízhez, hanem arccal lefelé, és fokozatosan merítették alá, a kicsi, meglepetésre, nyugodtan feküdt a vízben, nem köhögött, nem köpködött, hanem visszatartotta a lélegzetét, szemecskéjét tágra nyitotta, és reflexszerű úszómozdulatokba kezdett; mi több, közlekedni tudott a vízben, lényegében otthonosabban mozgott, mint a szárazföldön. Sőt. Amikor a hason fekvő tartásban lévő babát kiemelik a vízből, akkor a levegőbe is úszómozdulatokat végez, igaz, kevésbé ritmikusan és összehangoltan, mint a vízben. Aztán, amint visszakerül a vízfelszín alá, a mozdulatok ismét oldottabbá, koordináltabbá válnak.
Varázslatos élmény ez mindazoknak, akik láttak, látnak ilyet.
Természetesen mindezt a legnagyobb elővigyázatosság mellett szabad csak megpróbálni, kellemesen meleg, klórtól és egyéb maró vegyszerektől mentes vízben, hogy a babának sem a bőrében, sem a szemében ne essen kár.
Csakhogy:
Ha egy csecsemőt négyhónaposan próbálnak úsztatni, pánikba esik, ki akar jönni a vízből.
Viszont: ha három-négyévesen visszük úszni a gyereket, akkor már nem a reflexek mozgatják őt, hanem szándékolt, kontrollált mozdulatok.
Vagyis életünk elején az úszásnak három korszaka van:
- a korai természetesség időszaka
- az átmeneti pánik korszak
- az elsajátított készség ideje.
A tudományos magyarázat szerint három-négyhónapos korig a kisbabának alacsonyabb rendű agyközpontjai működnek közre, és a baba úgy közlekedik a vízben, mint a legtöbb újszülött emlős.
Sokan úgy értelmezik ezt az időszakot, hogy ilyenkor „hazalátogatunk” az anyaméhbe, de a dolog ennél azért bonyolultabb: a magzatvízben nem szükséges a levegőt visszatartani, hiszen a tüdői légzés még nem indult be, ráadásul hely sincs úszkálni.
Később az ősi, „primitív” reakció elhalványul, és uralkodóvá válnak a magasabb agyi központok.
Vagyis, akár tetszik, akár nem, a fejlődéssel számos képességünk fejlődik, néhány viszont visszafejlődik. Amiből az is következik, hogy korai időszakban az ösztönös készségből képesség fejleszthető, értsd, a csecsemő megtanítható a tudatos úszásra.
Szóval: úszni jó. Jól, biztonságosan úszni komoly élvezet. És: ebben a sportágban (vagy bármely másikban) eredményesnek lenni rengeteg örömmel kecsegtet.