A Fidesz a 2010-ben a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány népszerűtlensége miatt eleve biztos győzelemre számíthatott, talán még kampány nélkül is kényelmesen sétálhatott volna be a hatalomba. Sokáig úgy is tűnt, hogy a párt nem fektet extra energiát, pénzt a lefutott versenybe, ám néhány héttel a választás előtt mégis begyújtotta a rakétákat. A március 15-i ünnepi nagygyűlés után, amely a Fidesz hivatalos kampánynyitója volt, mindenféle méretben és lehengerlő mennyiségben árasztották el az utcákat a párt reklámjai: megjelentek citylightokon, lámpa- és hirdetőoszlopokon, óriásplakátokon.
Akkor kerültek a közterekre a Fidesz-KDNP jelöltjeinek arcképes plakátjai, amelyek között ott voltak Domokos László, jelenlegi ÁSZ-elnök plakátjai is, aki 2010-ben fideszes egyéni jelöltként indult.
Az adatok forrása egy rendszeres országos felmérés, amely 2010. január 22-i kampányindító nap és a választás második fordulója, április 25. között három alkalommal (február, március és április első napjaiban) készített áttekintést az ország valamennyi köztéri hirdetőhelyéről, és regisztrálta az összes ott elhelyezett politikai hirdetést.
Bár az 2000-es évek eleje óta készülő országos audit létezése a kültéri reklámokkal foglalkozó piaci cégek körében közismert, a pártok kampányelszámolásait ellenőrző számvevőszék – tudomásunk szerint – soha nem használta.
Az ÁSZ a választások ellenőreként a jelek szerint kísérletet sem tett arra, hogy megállapítsa, reálisak-e a pártok által leadott elszámolások. A számvevők bármelyik választás idején képet kaphattak volna arról, hogy valójában mennyit reklámozták magukat országszerte a jelölő szervezetek, az elszámolások ellenőrzése során azoban információnk szerint nem hasonlították össze a bevallott pénzügyi adatokat az utcákra kitett plakátok tényleges számával.
Így történhetett meg, hogy bár szemmel láthatóan hatalmas plakátfölényben volt a Fidesz, az ÁSZ zokszó nélkül elfogadta Orbán Viktor és a Fidesz-vezetés 2010-es beszámolóját.
Az audit valós adatainak ismeretében azonban rögtön szembeötlik, hogy elképesztően nagy volt az aránytalanság a Fidesz és vele szemben a többi párt bevallott költései között.
Az ügynökségi forrásainktól megkapott felméréseket az Outdoor Media Audit Kft. készítette. A cég 2002 óta végez független monitoring tevékenységet, full monitoringon alapuló adatszolgáltatást pedig 2005 óta adnak el a megrendelőknek. Az audithoz a cég emberei minden egyes hónap elején végigfotózzák az ország összes kereskedelmi plakáthelyét, majd feldolgozzák a begyűjtött információkat. Az Outdoor Media Audit Kft. a 24.hu kérdésére azt írta, hogy 2010-ben is minden hónapban elvégezték a full monitoring felmérését, amely az ügyfelekhez is kikerült. A cég nem cáfolta, hogy az idézett adatok egyeznek a 7 éve rögzített felmérések számaival.
Megkerestük az Állami Számvevőszéket, hogy volt-e tudomásuk a plakátokat összesítő auditról. Az ÁSZ cikkünk megjelenése után azt írta, hogy ellenőrzéseit a mindenkor hatályos jogszabályok alapján, az előre meghatározott nyilvános ellenőrzési terv, valamint a szigorú módszertan alapján utólagosan végzi. Az ellenőröknek azonban a hatályos jogszabályban biztosított kereteken túlmenően kiterjesztő jogértelmezésre nincs lehetősége, többletellenőrzési jogosítványokat nem alkalmazhat. Az ÁSZ nem rendelkezik hatósági eszközökkel, illetve nyomozati jogkörrel.